Gå til innhold

Når kan de begynne å bruke gåstolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 5 1/2 måneder gammel og han har utrolig sterke ben og ellers så er han ganske så "stiv" i kroppen.

Han kan allerede "gå" i gåstolen.

Men hørte fra ei venninne idag at hennes hs mente de skulle være store/større når de begynte å bruke gåstolen?

Hvor gamle var deres små da de begynte med gåstolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er tidligst 6 mnd, men nå anbefales det jo at det ikke brukes gåstol da pga. feil bruk av føtter og belastning på rygg og hofter.

Skrevet

Hvorfor bruker dere gå-stol, egentlig? Vi har ikke brukt det, ei heller følt noe behov. Har liksom ikke skjønt helt vitsen?! Har kjøpt ei slik gå-vogn som hun kan trille å holde seg i for ikke å miste balansen eneste.

Skrevet

Vi ble frarådet på det sterkeste av både fysioterapeut og legen å bruke gåstol pga. både belastninger i hofte og rygg, samtidig som babyen lærer å bruke muskler og fotbladene på feil måte. Hvis dere likevel velger å bruke gåstol, ville jeg tatt kontakt med en fysioterapeut for å høre om råd etc.

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Hei=) vi brukte gåstol til min førstefødte-har ingen problemer med gåstol som MANGE her inne har;)

Men skal e være helt ærlig så er 5 1/2 mnd ALT for tidlig.. vent til 7-8mnd du. Jenta mi er 6 1/2 mnd nå, og er langt foran de andre på motorikken etc.,men syns likevel at det er for tidlig å beg med gåstol. Er vel vanlig å beg med gåstol rundt 8-9mnd:)

Odin var forresten ca 8mnd da vi starta.

Skrevet

Ville nå hørt på ekspertene jeg da.....ikke eksprementere med noe som er så sterkt frarådet av de som jobber med dette. Er en grunn til at fysioterapeuter og kiropraktorer går sterkt ut mot gåstoler. Sikkert ikke alle, men de aller fleste. Har jo stått flere artikler om dette i bl.a Foreldre og Barn...

Skrevet

de anbefaler fra 1år. sønnen min er 7mnd, han klarer ikke bruke gåstol ennå.

Skrevet

Jeg er tilhenger av utsagnet " Alt med måte"

Vi brukte gåstol litt til førstemann fra han var ca 8 mnd... Det var snakk om kanskje 10 min i den stolen en gang i blandt......

Hva som er vitsen kan vel jeg også lure på , men det var mannen min som så gjerne ville kjøpe det. Han hadde hatt dette til de 2 ungene han har fra før. De brukte gåstol fordi ungene hylte hvis de ikke ble båret omtrent til de kunne gå selv....

Ungene våre har vært og er blide og fornøyde med å ligge på gulvet så jeg så heller ikke helt behovet..... Men gåstol ble kjøpt....

Jeg satte lillebror på 6 1/2 mnd i den for å teste her en dag og han spant avgårde, men for å ikke bli halshugget her inne må jeg vel presisere at han ikke pleier å bruke den .....

Fra 1 år så ser jeg hvertfall ikke poenget med å bruke den.... da kan jo veldig mange unger gå selv og de krabber hvertfall.

Slik jeg ser kan alt være skadelig hvis det misbrukes, men noen minutter i en gåstol noen ganger i uka kan ikke være så grusomt??

Skrevet

Ikke for å tråkke noen på tærne men jeg ville bare påpeke at selv om alle kjenner noen som brukte gårstol og er kjempefrisk, kjenner de fleste noen som røyka 40 om dagen og ble 96 år og som falt ned en laaang trapp uten å få blåmerke engang..Det kan gå kjempebra, men man anbefaler det da ikke likevel. Det er jo egentlig unødvendig. Dessuten blir de sterkere i beina når de først står på egen hånd enn om de alltid skal hjelpes av en gåstol...

Skrevet

Bruker ikke gåstol,da dette ikke anbefalt pga at de barna da senere kan få problmere med ryggen,dette er noe som ikke trenger å vises før i voksen alder,men skaden kan skje nå.

Skrevet

Herregud... Se på det som en leike! Ungene stor trives oppi der, gutten min gikk 2dager etter fylte 1 år. E brukte gåstol, de 3andre søskene mine og. Prata med hs om det, og ho sa at ho hadde også brukt det til sine barn. Som noen sier lenger oppe, ALT MED MÅTE!! Hvor lenge lar dere barna deres sitte i stol? Blir belastning der og, og det er det ikke så mange som tenker på.

Og e gidder ikke å gjemme me bak en anonym knapp!!!

Skrevet

Hehe........ ja hvordan kan de klare å bevise at det var den gåstolen som skapte ryggplagene??

Jeg sier igjen at jeg ikke er spesilt begeistret for gåstoler , men fenkelte utsagn her inne blir så ekstreme.....

Skrevet

Hvordan klarer de å bevise at røyking gir kreft tror du? Bare ødelegg unga deres, dere som tror dere har rett til å ødelegge dem bare fordi dere er foreldrene...

Skrevet

Blir bare patetisk anonym!

Skrevet

Det er så mange andre faktorer som spiller inn på eventuelle ryggplager at det blir omtrent umulig å bevise at det var et kort opphold i en gåstol som utløste plagene...........

Men det anonym svaret var vel ikke seriøst : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...