lillebror er " forsinket" Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Jeg har to barn som jeg snakker norsk med. De snakker spansk seg imellom(bor i spania) Hjemme snakker vi alle tysk sammen. Mannen min er fra tjekkia, og vil snakke tjekkisk med det nye barnet. Noe som er helt ok. Men det blir vel litt mye for en liten baby og forholde seg til 4 språk?? Og vil det ta lengere tid før barnet vil begynne å snakke?? Noen som har erfaring?
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 22. august 2007 #2 Skrevet 22. august 2007 Dere trenger da ikke snakke tysk med hverandre nå som dere bor i Spania.
lillebror er " forsinket" Skrevet 22. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2007 Sikkert ikke. Men det er bare av gammel vane. Barna snakker heller ikke spansk til oss, de mener vi ikke kan det!!!!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 22. august 2007 #4 Skrevet 22. august 2007 Har dere lært spansk i voksen alder så hører jo barna forskjell på deres spansk og den spansken alle andre snakker. Men er det slik at dere snakker tysk sammen alle 4 hjemme da?
lillebror er " forsinket" Skrevet 22. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2007 Ja, det er det vi gjør.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 22. august 2007 #6 Skrevet 22. august 2007 Kan guttene tsjekkisk da?
lillebror er " forsinket" Skrevet 22. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 22. august 2007 De fortstår det. men snakker ikke så mye. Kjenner en tysk/engelsk familie som bor her, og de bestemte seg for kun å snakke tysk til nr. tre. Det ente med at han ikke snakket før han var nesten 4. Vil jo helst at det nye barnet snakker litt tidligere enn det.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 22. august 2007 #8 Skrevet 22. august 2007 Det hørtest såpass seint ut at jeg tenker at det ikke hadde med de forskjellige språkene å gjøre. Eller...nå vet jeg jo ikke hva du legger i å "snakke" et språk. Her i huset snakker jeg islandsk til snulla, og barnefar snakker norsk til henne. Siden jeg kan norsk, så får jo jeg kommunisert slik med barnefar, og vi trenger ikke et 3. språk i hjemmet. Og vi bor jo i Norge, så norsk er det språket snulla hører i samfunnet rundt henne. Men planen var (før det blei slutt mellom meg og barnefar) å flytte i et par år til Latvia, og da ville snulla lære latvisk/russisk i barnehagen. Jeg tenker meg ikke at det hadde vært noe problem siden de forskjellige språkene kommer fra 3 forskjellige steder. Det at det derimot er et 3. språk å forholde seg til i hjemmet har jeg ikke så mye erfaring med, men kanskje du kan spørre på dib...det har vært tråder om 3. språklige barn der, og kanskje noen har erfaring med 4 språk. Men om du og guttene snakker til babyen på norsk og faren tsjekkisk så er det jo bare 2 språk det er snakk om, og det skal ikke være noe problem så lenge dere er konsekvente.
lillebror er " forsinket" Skrevet 22. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 22. august 2007 Takk for det. Skal spøre litt rundt på dib. Vil jo at barnet skal snakke alle språk, jo flere jo bedre.Kan hende at det kommer helt naturligt for alt jeg vet. Men det er jo alltid slik at man bekymrer seg alt for mye noen ganger.
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 22. august 2007 #10 Skrevet 22. august 2007 Veldig bra å kunne mange språk, ja!:-) Spesielt når en lærer dem som barn. Men skjønner godt at du er redd for språkforvirring når det er snakk om 4 språk. Og så er det vel naturlig å lære engelsk også etterhvert. Både jeg og barnefar er språkstudenter, så det blir mye språksnakk her, og siden vi bor i Norge ser jeg på det som mest gunstig at snulla og spira snakker islandsk sammen, men vet jo ikke hva de kommer til å gjøre...jeg kommer i alle fall til å oppfordre dem å snakke islandsk til hverandre og til meg og min familie.
Gjest Skrevet 22. august 2007 #11 Skrevet 22. august 2007 Barn har utrolig lett for å lære seg forskjellige språk men kan også bli litt forvirret. eksen min bodde mye i utlandet med moren (hun jobber for ambassaden). Når han begynte på skolen snakket moren norsk til han, han gikk på britisk skole og snakket hebraisk med kompisene fra gaten som ikke gikk på den engelske skolen. I tillegg gikk det mange barn der fra andre land også så han lærte jo både tysk, fransk og russisk fra kompisene sine. Endte med at når han lekte så bare blandet han hele smørjen sammen og snakket mange forskjellige språk på en gang... hehe men når han snakket med folk snakket han bare et språk om gangen da, og han er bare glad for å ha lært så mange språk. du kan nesten snakke hvilket som helst språk til han, han forstår det selv om han ikke kan det fordi han kan så mange andre språk og forstår seg på det. så bare bra at ungene lærer forskjellige språk!
Maria&Casper Skrevet 23. august 2007 #12 Skrevet 23. august 2007 Hørte en eller annen plass at små barn lærer seg flere språk hurtigere enn større barn/ungdom.. Vi er et norsk/svenskt par, å vi blir å snakke begge språk til babyen vårs.. Utrolig hvor mye de forstår så.. )
Patetica fåkksi Skrevet 23. august 2007 #13 Skrevet 23. august 2007 Vi bor ogsaa i Spania, samboern min er engelsk og vi snakker kun engelsk hjemme, men jeg kommer til aa snakke norsk til barna. Spansk kan vi begge to, men kommer ikke til aa bruke det, bare naar vi er ute med spanjoler osv. Saa spansken kommer barnet / barna til aa laere event. i barnehage osv.
vero:o) Skrevet 23. august 2007 #14 Skrevet 23. august 2007 har barn i familien som snakker sjønner...engelsk,persiskog norsk... norsk som hovedspråk da....men begge de var veldig seine med norsken....pga forstyrrelser med de andre to språka da selfølgelig.... vet ikke om det er så lurt jeg,ikke med alle språka ivertfall...kan jo lere seg de andre etter hvert når er blitt litt større.. så det ikke blir så overdreve mye på en gang...er vel fare for at barnet snakker alle språka dårlig da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå