Gjest Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Fargerikt fellesskap har inntatt høyere utdanning, i dette blomsterbedet skal det være plass til alle, uansett evner. Hvem er det egentlig man tror man gjør en tjeneste? Hvem er tjent med alle de halvstuderte som har en smørbrød-bachelor full av D'er og E'er - for arbeidslivet er de intet verd, for utdanningsinstitusjonen betyr de kun overbefolkning og en jævla masse ekstra bryderi med konting og må stort sett leies gjennom for at institusjonen skal få gjennomstrømningspengene, og for medstudenter er de daukjøtt. Er det virkelig en god investering å la folk henge rundt i kaffebaren, gå med kuuule klær de tror er helt deres eget valg og kosekollokvere seg gjennom tre år bare for å få et papir ingen tror på?
supergyda Skrevet 22. august 2007 #2 Skrevet 22. august 2007 O kvalitetsreform, vi hyller deg. Da kan geita passe på havresekkens kontinuerlige gjennomstrømming og produsere postmoderne kandidater i bindestreksdisipliner på løpende bånd.
Gjest Skrevet 22. august 2007 #3 Skrevet 22. august 2007 "Opphold deg her i tre år og vi kaster papirer etter deg for å bli kvitt deg". Universiteter og høgskoler tvinges ut i det reineste horeri fordi pengene følger antallet kandidater. Samtidig får de ikke engang bevilgninger nok til å ha ansatte til å dekke de emnene de tilbyr, og blir således i sin tur horemammaer for timelærere som aldri vil få ansettelse men som ikke orker å se akkurat det i øynene.
Ikkelektuell Skrevet 22. august 2007 #4 Skrevet 22. august 2007 Ta med i regnestykket alle rådgiverne som hver vår sitter på videregående skoler rundt om i det ganske land og formaner postpubertale tyggishuer om å velge mellom høyere utdanning og den sikre død som sosialklient og erklært latsabb - så har du det gående. "Skal du ikke begynne rett på totalt vilkårlig høyere utdanning til neste år? Vil du tenke deg om først, sier du?" Øyenbryn rynker seg mistenksomt bak ukledelige innfatninger fra tidlig nittitall. "Ja, tro det eller ei, men jeg vil gjerne finne ut hva jeg ønsker å studere, før jeg blir student." -"Akkurat... Ja, nå anbefaler vi alle å begynne på studiene så snart som mulig, da."
Anonym bruker Skrevet 23. august 2007 #5 Skrevet 23. august 2007 Ha ha, veldig bra, jeab! En feil med dette samfunnet er forherligelsen av teoretisk kunnskap. Enhver stakkar føler jo at en ikke er verdt jorda under skosålene sine om en ikke tar en "høyere" utdannelse. Dette, i en kombinasjon med en pedagogikk i tiden at ethvert fehode KAN bli omtrent hva det vil (+ liten eller ingen selvinnsikt), fører til ovenforstående situasjon (Hi). Ingen er tjent med dette.
M by M Skrevet 23. august 2007 #7 Skrevet 23. august 2007 Jeg syns på et generellt grunnlag at en del av opptak til alle utdannelser bør inneholde en vurdering av om personen er personlig egnet til det yrket utdannelsen fører til. Du kan være skoleflink, men overhodet ikke passe inn i den jobben som venter etter skolen. Jeg tror arbeidslivet ville blitt mye mer effektivt om det ble mer fokus på "rett person på rett sted". Og ja, ellers er jeg veldig enig med deg, sug lut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå