Gå til innhold

Sykepleiere;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor og med hva jobber dere med? og føler dere at dere er på "riktig sted"??

Jeg har fått stilling som enhetssykepleier i løpet av permisjonen, og går inn i den i nov. Føler jeg må komme meg på sykehuset snart da..har jobbet på sykehjem siden jeg ble ferdig utdannet, og har nå fått stillig som enhetssykepleier på min avd, men er så redd for å "glemme" ved å ikke jobbe på sykehus..men er jo mye ansvar på et sykehjem og da, blir jo iallefall det nå..

Men drømmen er å bli jordmor, men venter noen år..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber på kirurgisk sengepost, og stortrives med det. Har jobbet i 2 år, ble ferdig med utdanningen for 3 år siden. Har vært på sykehus hele tiden.

Skal videreutdanne meg, men jeg vet ikke med hva ennå.. Vi får se :)

Personlig så tror jeg det er mye skumlere å begynne som ny på sykehjem/hjemmespl jeg da, man har jo ofte mer eneansvar der - på sykehuset er man jo aldri alene som spl :) Men godt vi er forskjellige!

Skrevet

ja. det er slik jeg også tenker da - "har toppenvakt" i enkelte helger+kvelder - og da er jeg ansvarlig spl på HELE gamlehjemmet! dvs 11 avdelinger..Da ringer de meg om det skjer noe akutt, og ofte er man alene som spl og må handle delvis på egenhånd, ringe legevakten for å evt få forordnet medisiner. Da er det jeg som må ta en egen vurdering og beskrive dette ovenfor legen.. Har ogte hendt at jeg bare har ringt for å be om å få forordnet Morfin inj og Furosemid inj, for har en pasient med lungeødem.. Man blir jo flink til å ta sine egne observasjoner og stole på de, det er klart..og på sykehjem ser man jo de ulike organsviktene, og ofte sammensatte.., og hvilke sykdommer det gir..

Men redd for å glemme de praktiske prosedyrene, men de sier jo at man får god opplæring + alle avd nå er så spesifikke med sine spesielle prosedyrere på hver avd..så uansett om man jobber på sykehus trenger man god opplæring ved avd bytte..

Skrevet

Jeg er sykepleier.. jobber på medisinsk avdeling på sykehuset.. Føler ikke at jeg er på rett sted i det hele tatt.. Driver å søker på andre jobber nå.. vil gjerne inn i hjemmespl, eller gamlehjem.. eller rett å slett helsesekretær.. Jobber på en av de "tøffeste" avdelingene på sykehuset.. så ønsker noe litt "lettere"..

Skrevet

Er det kun at det er "lettere" som frister?? eller er det andre ting?

Skrevet

akkurat nå er det lettere som frister.. lyst til å ikke ha såååå dårlige pasienter som det jeg jobber med nå...

Skrevet

De sier jo at det er roligere på et sykehjem, og jeg blir anbefalt å fortsette litt på sykehjem nå som jeg har blitt mor til lille hannah på 8 mnd;) men på en annen måte er det jo mye ansvar..

Ja, mange dårige pasienter? på sykehjem er det jo også til toder det., men dog mer naturlig vil jeg tro..

Men hvilken erfarig har du med spl som kommer fra sykehjem og til dere? er de flinke?prosedyresvake?

Skrevet

Har kun jobbet på sykehus, de siste årene ved AMK. Akkurat nå er jeg på riktig sted ja. Med små barn og hektisk hverdag er det godt å ikke ha en både fysisk og psykisk stressende jobb. Men etter hvert vil jeg nok tilbake til å ha fysisk kontakt med pasientene. Savner det litt.

Skrevet

Jobber som intensivsykepleier på en intensivavd. Stortrives til tross for høyt arbeidstempo, mange skjebner etc. Jeg skal tilbake dit etter permisjonen ja. Føler virkelig jeg har havnet på rett hylle. Eneste minuset er en vanvittig turnusbelastning.

Skrevet

min bror ble ferdig i fjor og er fast bestemt på å gå intensiven;) høres ut som en spennende videreutdanning, man mnå jo bli temmelig trygg poå det å kunne handle i akutte tilfreller..

Men er nok ikke alle aom passer til det....

Skrevet

Videreutdanning i intensivsykepleie anbefales hvis man liker å jobbe med akutt kritisk syke pasienter. Tempoet på avd. kan til tider være svært hektisk, men det er gøy og utfordrende.Vi vet aldri hva som venter når vi kommer på jobb. Så er det så godt å se at det noen ganger går kjempefint med pasienter som vi aldri trodde kom til å overleve!

Skrevet

ja, det skjønner jeg godt! står str respekt av at dere klarer å gjøre den jobben dere gjør da, helt ærlig!

Men faktisk føler jeg noen ganger at jeg er oppi noe av det samme på sykehjemmet.. noen pasienter skal jo ikke innlegges, men behandles det de kan på sykehjemmet..(i enkelte tilfelle må man jo for å unngå store smerter, men sjelden) og da må jo jeg som spl gjøre det jeg kan, og noen ganger er det jo pgså det siste som blir gjort..men da er det jo mer naturlig vil jeg tro.. du har nok med yngre pasienter å gjøre og da blir det jo annrledes..

Skrevet

Ja, du blir sikkert veldig selvstendig av en sånn jobb. Må ta mange avgjørelser på egenhånd. Da er du jo godt rustet til å jobbe på sykehus senere iallfall! Men der er det jo alltids en lege til stede når det skjer akutte ting.

Skrevet

Og de praktiske tingene kommer du fort inn i - det er jo bare snakk om øvelse og trening. Og de fleste pasientene er veldig forståelsesfulle og føler seg trygge om man er ærlig på at man trenger hjelp og opplæring i ting.

Skrevet

Takk, det var godt å høre;) joda, det går nok bra..men må jo si at syehuset frister litt pga litt mer action - men det er kanskje bare en ,myte..? men som sagt - det er jordmor, mor og barn som frister å jobbe med, men vanskelig for en spl å få jobb på føde-barsel, der trenger de jordmødre og barnepleier.. men på baneavd kommer man jo borti temmelig små babyer også da..

Men er så gla for at jeg valgte spl yrke - det fins såååå mange muligheter;)

Skrevet

Jeg har jobbet ett år på ortopedisk sengepost da jeg var nyutdannet, men vikariatet mitt gikk ut da jeg gikk ut i permisjon. Nå har jeg begynt i et vikariat på medisinsk sengepost, geriatri og viderebehandling. Har bare jobbet en uke, men savner det akutte på ortopedisk. Der jeg er nå kommer pasientene fra andre avdelnger for å fullføre behandling eller bare komme seg litt mer. Et litt mer avansert sykehjem kan man si. Jeg får gi det litt tid, har jo akkurat begynt. Det er pasiententer med alle slags diagnoser, masse medisier og masse å lære der! =)

Jeg ønsker også å jobbe noen år på sykehus før jeg evnt begynner på sykehjem. For det første å lære mer, og det føles tryggere å jobbe med dyktige hjelpepleiere, sykepleiere og alltid kunne kontakte lege dersom det er noe.

Skrevet

Jeg syns også at det virket "koselig" å jobbe på føde/barsel - men så så jo vi bare godsiden av det. Tenk så tragisk når noe går feil... Vet ikke helt om jeg har lyst til å stå i det, er liksom lettere med voksne mennesker det ikke går så bra med. Men det blir vel kanskje en vane.

Barneavdeling har jeg ikke lyst til å jobbe på, der er jo alle barna syke.. Har blitt så var på det der etter at jeg ble mamma selv. Syns det er vondt om jeg ser noen barn ha det fælt, på en måte...

Nei, så jeg blir nok på kirurgisk avd en stund til, trives med det :) Har lyst på intensiv, anestesi eller opr-videreutdanning etterhvert. Eller kanskje lederutdanning. Vi får se. Helsesøster høres heller ikke dumt ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...