Yrha Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Gudmor og gudfar er nære venner av oss, og vi er kjempeglade for at de stiller opp. Har dere noen tips for hva vi kan gi dem som takk?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #2 Skrevet 24. august 2007 Gudmor og gudfar?!?! Gudmor/far er den som bærer barnet til dåpen. Eller skal begge bære? Vi hadde en gudfar, og 4 faddere.... ingen gave til de.
Yrha Skrevet 24. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2007 To av fadderne skal hete Gudmor og Gudfar og to av fadderne er 'bare' faddere. Hvem som skal bære har vi ikke bestemt ennå Ingen som har gitt gaver til faddere/gudforeldre?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #4 Skrevet 24. august 2007 Den som bærer barnet er gudmor/gudfar, mens den som tar av luen er luemor/luefar. Sånn er det... Hvorfor skal fadderne ha gave?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 Altså, det kommer an på hvor du bor i dette landet. Noen steder kaller man fadderne for gudforeldre, noen steder er det bare en som får den tittelen. Hos oss er alle fire fadderne gudforeldre. Pappan bar og jeg tok av lua... Men til saken... Jeg har ikke gitt gudforeldrene gave, har aldri hørt om det. De kommer til å få små gaver fra småen til jul uansett.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #6 Skrevet 24. august 2007 Dere skal ikke gi dem noe som helst som takk. Det er de som skal være takknemlige for at dere har bedt dem om å ha en så viktig rolle i barnets liv. Det er flere meninger om hvem som er hva, ser jeg, Gudmor, fadder osv. Tror ikke det er noe som heter "slik er det" i denne sammenhengen. Lokale variasjoner er det som er saken. Hos oss har far båret alle barna til dåpen - og han er hverken gudfar eller fadder, men pappa!
Yrha Skrevet 24. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 24. august 2007 Ja, kirken vil jo at vi skal ha mellom 2 og 6 faddere. Hvem som betegnes som Gudmor og Gudfar av disse fadderne er da opp til foreldrene? OK, kanskje ikke så viktig med gave til de, men er det virkelig ingen som gir dem ekstra oppmerksomhet på dåpsdagen??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå