Gå til innhold

En liten hastesak- ang sykepenger og deltidsjobb:))

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite spørsmål angående jobb og sykepenger... Jeg jobber deltid som treningsinstruktør:) Og jeg er straks 10 fullgåtte uker.. Jeg har ganske mange timer på ulike senter med masse hopp og øvelser som ikke er så heldige for gravide, så jeg er spent på hvor lenge jeg klarer å holde på! Men jeg vil selfølgelig prøve å holde på lengst mulig, for jeg elsker virkelig jobben min.. Spørsmålet mitt gjelder om dersom jeg sykemeldes utover i svangerskapet- hvem utbetaler sykepengene: NAV eller arb. giver? evt får arb. giver refundert dette?

Og har det noen innvirkning på opptjeningstiden for utbetalingene i fødselspermisjonen?

Og enda et spm: timeplanen forandres fra semester til semester.. Kan de "ta meg av" timeplanen til neste semester og dermed fraskrive seg alt ansvar for meg? altså indirekte gi meg sparken?

Noen som har noen erfaring- evt har jobbet som aerobicsinstruktører selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du blir sykemeldt skal arbeidgiver betale deg lønn de første 16 ukedagene. Dette er lovfestet. Fra og med dag 17 er det NAV som betaler sykepengene. Det kan imidlertid hende at arbeidsgiver betaler ut sykepengene/forskuddterer de for NAV, men da får de igjen fra NAV.

Sykepengegrunnlaget ditt er hva du faktisk har tjent siste 4 uker før sykdom inntreffer. DVS faktisk lønn, og det har ingen ting å si hvilken stillingsprosent du har.

Arbeidsgiver har ikke lov til å "tadeg av" pga svangerskapet ditt, og gjør de det er det straffbart.

I ditt tilfelle vil jeg tro at du er berettiget til sykemelding da det vanskelig kan la seg kombinere svangerskapet med at du skal kunne gjennomføre jobben, spesiellt med tanke på fosteret.

Jeg vil imidlertid spørre på Nav Trygd, for det er ikke farlig, men spør i generelle vendinger........

Lykke til....:-))

Skrevet

Takk for supert svar! Ja, jeg bør ringe de- det er jo en litt spesiell situasjon.. Og jeg har 3 ulike arbeidsgivere også.. Huff- glad det er lenge til termin, så har jeg god tid å ordne opp på!

Noen flere med erfaringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...