Gå til innhold

Min fødsels historie " ri bølgene jenter" (lang, men positiv)


Gjest Ut på tur

Anbefalte innlegg

Gjest Ut på tur

Fødsel er virkelig en fantastisk opplevelse.

Min fødsel ble litt lengre enn jeg hadde forestilt meg, og litt annerledes. Men nå sitter jeg her med en nydelig jente og tenker tilbake på hvilken flotte opplevelse det var.

 

Riene var relatvt korte, 30-70 sekunder lange, mellom riene var det 100% smertefritt.(så lenge jeg var hjemme satt jeg på BIM)

Jeg syntes det var best å stå i riene for da kunne jeg jobbe meg gjennom. Pusten kom av seg selv, det samme gjorde gyngingen (lett foroverbøyd over en stol eller et bord)

Da jeg kom til sykehuset sa JM at siden jeg var førstegangs måtte jeg ikke bli skuffet om det var liten åpning, men den var allerede 6 cm.(da var jeg stolt)

På føden brukte jeg først en VARM dusj til å dempe smertene i riene. Stod i dusjen og skyllet varmt vann i korsryggen. Etter hvert tok riene bedre, da fikk jeg jeg akupunktur. De jobbet seg greit opp til 8 cm åpning. Smertene ble større, det samme ble mine lyder :) Det var helt naturlig å bruke stemmebåndet for å puste riktig. (jeg hadde forresten øynene lukket i hver eneste rie, da kunne jeg konsentrere) Jeg hadde egentlig gitt beskjed om at jeg skulle ha epidural, men det var faktisk så morsomt (ja, du leste riktig) at jeg vurderte å gå gjennom uten mer smertelindring.

Men så satte en gammel ryggskade til for fult. Og det var VONDT desverre blei det sånn at kroppen min knep igjen for å dempe ryggsmerten mens jeg presset på for å få åpning. Det stod helt i stampe for meg en periode, fy f... så sinna jeg blei. Banna som en bryggesjauer :)

Fikk drypp for flere rier, men det hjalp ikke.

Klokken 8-9 om morgenen fikk jeg epidural.Hvilken salig opplevelse. Plutselig var livet herlig og bare lykke ;)

Desverre kom riene skjeldnere og skjeldnere. Jeg klarte å jobbe opp til 9-9,5 cm åpning, men det ble ikke mer. Babyens hode stod bare akkurat litt for langt opp i kanalen til at de vile eksprimentere med vakum. Derfor ble det bestemt keisersnitt.Babyen var urolig med høy puls og var sliten.Vi hadde holdt på i mange timer.Det var en skikkelig NEDTUR, men de gjorde også dette til en flott opplevelse. Det var effektivt men ingen stress. Mannen min fikk være oppe ved hode mitt og vi hørte hun skrek da hun kom ut. Vi viste de måtte ta henne med og pakke henne inn, Men så fikk jeg henne opp til meg en kort liten stund før hun og pappaen gikk for å stelle henne mens jeg ble sydd (de to var sammen hele tiden) og så kom hun inn til meg og var hos meg hele tiden.

 

Min fødsel varte i 16-20 timer, og jeg kunne likevel gjort det på nytt i morgen. Det var en ny og flott opplevelse.

 

Mitt beste tips til deg som snart skal føde, kast deg på de bølgene hver rie er, surf dem ferdig, og hvil mellom. Du får masse mulighet til å hvile mellom. Drit i hva andre tenker og tror om deg, det er du som føder. Det er du som er dronning. (jeg høres nesten ut som en alternativ behandler, men jeg har ALDRI drevet med noe alternativt)

 

Gled deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye! Din historie gir meg håp. Er nå 6 dager på overtid, lei av å vente og med masse vondt i ryggen. Har bedt om KS pga ryggsmerter, men blir nektet det. Håper bare at sykehuset revurderer hvis jeg holder på å dø av ryggsmerter når fødselen er i gang...Skal uansett be om epidural allerede ved 3 cm åpning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer masse med lille-jenta og vel overstått fødsel:) Sånne historier skulle vi hørt flere av!! Selv om fødselen var lang og ting ikke gikk etter "planen", så ser du tilbake på det som er positiv opplevelse.. Syns det var veldig flott å lese.. Er ti dager over nå, så det er vel min tur snart, gleder meg til det.. Lykke til videre med jenta og alt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ut på tur

mitt beste tips til deg nemijenta er å få satt epiduralen klar så snar som mulig uten at de medisinerer. står "slangene" klare tar det bare 10 min å få medisinen til å virke.

Hos meg sitter smerten i korsryggen.jeg brukte masse varmepute. jeg fikk også akupunktur og jeg fikk sånn sterilt vann under huden. Begge disse hjalp godt en stund.

Jeg likte pest å stå lent over sengen. manen min maserte ryggen under hver rie.

 

Neste gang jeg skal føde kommer det til å bli sånn her jeg vil ha det.

Høres ikke ut som du har født før. Jeg har jo bare prøvd keisersnitt, men må jo si tiden rett etter babyen er ute er litt kjip for da får man ikke være sammrn. og den tiden er jo så viktig.

 

Lykke lykke til

Jeg startet forresten også med ryggvondt. Spar ryggen så mye som mulig nå fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes jo ut som du hadde en fin fødsel... jeg hadde nok ikke den tøffeste,men ikke den letteste heller... når jeg leser innlegget ditt blir jeg llitt kisunnelig på hvilen du fikk mellom riene... jeg fikk stort sett ikke hvile mellom i det hele tatt på 20 timer... han skrudde to ganger i bekkenet og jeg fikk derfor konstante ryggsmerter gjennom hele fødselen.. hadde jeg fått hvile mellom, hadde det nok vært enklere å takle riene bedre.. Men gud så herlig en varm dusj kan være! og gud så fort smerter og vakum blir glemt! verdens vakreste lille vesen er jo kommet til denne verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ut på tur

Huff, hørtes utrolig tungt ut Stine, men ja, det er noe med at alt blir glemt.

Håper du fikk epidural på ett eller annet tidspunkt... og.. vær glad du fikk en vanlig fødsel helt til mål.. den misunner jeg deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...