Gå til innhold

Uregelmessig spiserytme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille skatt spiser med ujevne intervaller, noen ganger vil han ha mat på ny etter 30-45 min, andre ganger går det 3 timer (kun på natten det da).

Ikke alltid jeg får han til å ta begge puppene i samme måltid - selv med god rape og stelle pause mellom.. På dagtid går det så og si aldri mer enn to timer mellom hvert måltid... hva kan det skyldes? (har tenkt at det kan være for lit melk, men virker faktisk som om det "flommer over" - lekker masse, og virker ikke som om det blir ordentlig tomt..

Vil dette stabilisere seg senere? Han er nå 6 uker og har ikke hatt rutine på spisingen siden han ble født.

Han vokser jo fint og virker fornøyd, er vel heller jeg som syntes det er litt ugunstig å ha det så uforutsigbart - selv en tur i butikken blir vanskelig å planlegge..

Noe jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ble aldri noe regelemessig spising med jenta mi, hun fikk mat når hun ville ha. Noen ganger spiste hun mye, andre ganger lite. Det hører til sjeldenhetene at hun tok begge puppene. Før vi begynte med fast føde ved ca 5 mnd spistre hun 8-10 ganger i døgnet, ca hver 1,5-2 timer på dagtid. Ikke alle barn kommer inn i noe "mønster".

Skrevet

Det høres veldig normalt ut, hvis det kan være en trøst! To timer (eller mindre) mellom måltidene er helt vanlig for bittesmå mager som får lettfordøyelig morsmelk, det betyr IKKE at du har lite melk.

Har også en på 6 uker, og han spiser med 1-2 timers mellomrom på dagen, kanskje 3 en gang i blant, og med et lengre opphold på natta. Økedager har vi også innimellom, der han henger i puppen nesten ustanselig. Det samme gjorde storesøster når hun var baby, men da stresset jeg mer med det fordi jeg trodde at "normalen" var 3-4 timer i mellom og at vi var "unormale". Denne gangen vet jeg bedre, og dermed slapper jeg mer av og slenger ut puppen ved behov uten å se for mye på klokka.

Og ja - det pleier å stabilisere seg etterhvert. De fleste babyer blir vel litt mer forutsigbare ved 3-4 mnds alder.

Tar han smokk, forresten? Hvis vi er på butikken e.l. og jeg ikke får ammet der og da, klarer jeg ofte å "lure" han en liten stund med smokken. Det kan jo være verdt et forsøk, hvis du ikke allerede har prøvd det da.

Skrevet

Samme greiene hos oss.

Stina spiser når hun er sulten hun :) Ganske uregelmessig og uforutsigbart i grunnen, men sånn er det bare med disse små.

Heldigvis har vi ganske rolige netter, hvor den ene pausen ligger på mellom 5-7 timer (oftest 5). Og deretter ca 3 timer.

Skrevet

Min er desverre ikke så veldig mye mer forutsigelig selvom hun er 4 mnd...Det eneste jeg kan stole på er at hun blir sulten om ikke så lenge igjen. Alltid beredt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...