Isilra Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Hvor mye kynnere er egentlig vanlig å ha? Jeg får kynnere når jeg går, når jeg sitter (sånn som nå.. bare slapper av), om jeg bærer noe (er flink til å ikke bære altfor tungt) og generelt hele tiden! også når jeg kjører bil.. Dette er bare et godt tegn, ikke sant? Er førstegangs så blir litt glad og litt bekymret, for jeg vet ikke hva som er vanlig.. Tenkte jeg skulle ut og gå en tur nå, men har kynnere her jeg sitter og får mer når jeg går.. Men er det noe farlig? Er det da bare å ta en pust i bakken og roe det ned litt, for så å fortsette eller bør jeg heller bare slappe av? Får man også vondt i ryggen av kynnere? Får innimellom det i hvertfall, men de går over etterhvert. Kan jo kanskje bare være at jeg spenner meg også? Håper noen kan berolige meg litt før jeg bestemmer meg for å gå en liten tur
tixa*fødeklar* Skrevet 22. august 2007 #2 Skrevet 22. august 2007 Jeg hadde masse kynnere da jeg gikk gravid sist... Sånn som deg..de kom oftere da jeg gikk turer og sånn...vet ikke hva som lønner seg, men jeg tok ting litt med ro, men gikk ofte turer likevel..rolige turer, og så bare stoppa jeg for hver kynner.. Ble mange stopp iløpet av turene for å si det sånn =) Kjenn etter hva kroppen din sier, og føler du for å ta det med ro så gjør du det, og hvis du vil ut og gå så gjør du det =) Vet ikke om du ble noe klokere men =) Hvor langt er du på vei?
Gjest Skrevet 22. august 2007 #3 Skrevet 22. august 2007 hei hei! tenkte jeg skulle dele noen erfaringer også. Jeg har vært sykemeldt fra jobben (ganske krevende fysisk arbeid) siden uke 26 pga kynnere.. det var vondt, ubehagelig og det kan i alller værste fall føre til for tidlig fødsel, men det er ikke gitt at det gjør d.. (er i uke 36 nå, så han er der enda he he) men ja.., har dem enda, når jeg går, står, sover, sitter , ligger,. ja alt... så mitt råd er å prate med legen din om det, evt få sjekket om livorhalsen din er kort eller vanlig og slappe av. Dersom du kjenner at kynnene gjør vodnt så slapp av og pust det gjennom dem som om det var er rie.. jeg ser på det som trening jeg, for stopper jeg å puste blir de bare vondere og lengre .. og slik pusteteknikk vil du ha bruk for under fødselen... lykke til hvertfall,,..
SuperGlad Skrevet 22. august 2007 #4 Skrevet 22. august 2007 kynnerne i seg selv skal ikke være vonde, å de skal ikke komme regelmessig. kynnere er jo der for å forberede (trene) livmoren til fødsel, men de kan også føre til rier.
Isilra Skrevet 22. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2007 takk for svar Var ute og gikk tur jeg, og fikk endel kynnere med de var ikke vonde (gikk veldig sakte og rolig) og det gikk veldig fint. Om jeg derimot prøver å stress for å rekke tog eller andre ting får jeg skikkelig vondt, så det skjønner jeg ikke kan være bra.. Men er så redd for at jeg ikke skal vite når en kynner går over til rie.. Leser jo at rier tar tak i ryggen og nedover beina, og da blir jeg småbekymret når jeg får vondt i ryggen i tilegg Men er det normalt å få litt vondt i ryggen når man har kynnere også? Er 32+5 forresten
*guttemamma* Skrevet 22. august 2007 #6 Skrevet 22. august 2007 Hei, jeg er også sykemeldt på grunn av sterke og hyppige kynnere. Vært sykemeldt siden uke 20, er no i min 32. uke. De siste ukene har jeg hatt skikkelig vondt i ryggen når jeg har kynnere, tok dette opp med jordmor, og hun mente at det var ligamentbåndene som går rundt magen og bak i ryggen som gjorde vondt når kynnerne kom. Livmoren er en muskel, så når den strammes så presser det skikkelig på ligamentene og alt annet rundt. Så det er normalt at det kan gjøre litt vondt når man har sterke og hyppige kynnere. Du må nesten kjenne etter selv, blir de regelmessige og vonde så må du ta kontakt med føden. Kynnere skal ikke gjøre vondt, men man må kjenne etter på kroppen om det er muskelvondt, kanskje noe ligger i klem (nerver) eller om det ligner mensenkrampe ol. Man kjenner som regler litt forskjell på disse smertene. Håper du ble litt klokere...
line_n & sara Skrevet 22. august 2007 #7 Skrevet 22. august 2007 jeg sliter også med kynnere, får de også når jeg ikke gjør noe! ved feks psykisk stress, bilkjøring, u name it! jm synes også jeg har mye kynnere, men som hun sa, prøv å unngå stress, og det er kun når de blir regelmessige man skal bekymre seg (les: ring føden!) de skal heller ikke vare lenge! jeg merker noen netter, etter dager med mye kynnere, at magen (livmora) blir øm og vond! men vi får trøste oss med at vi mest sannsynli får lette fødsler, da! siden livmora får trent seg skikkeli!
ano`num *17.03.10* Skrevet 22. august 2007 #8 Skrevet 22. august 2007 Har hatt kynnere siden uke 18 jeg også. De siste ukene har de kommet sammen med tak i ryggen og nedre front av magen. Typisk mensenvondt og et rievarsel. Nevnte dette for jm, men hun fant ingen grunn til bekymring. Kynnere er (vanligvis) ikke farlig, de gjør liten skade men kan være skikkelig ubehagelige. En skal -som flere her har nevnt- passe på at de ikke går over i rier. Som regel gjør de ikke det, etter det jeg har fått vite. Det jeg fikk vite om kynnere er at en ofte får mer av de om en har en infeksjon som forstyrrer. Som feks uvi. En evt uvi vil bli oppdaget når en tar med urinprøve til kontroll. Men dukker det plutselig opp mange kan det være lurt med en ekstra sjekk. Vi gravide kan ha uvi uten å merke symptomer!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå