Gjest Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Jeg fikk gule staflikokker på begge brystene etter forrige fødsel pga dårlig håndhygiene hos jordmødrene på barsel. Fikk selvfølgelig smertefull brystbetennelse pga dette og de første 2 måneden med amming var et rent helvete. Nå venter jeg en liten i september og har begynt å bekymre meg for at staflikokkene skal komme tilbake igjen denne gangen også. Har nemlig hørt at dersom man har hatt staflikokker tidligere ligger de latent og kan blusse opp igjen?? Har også en slags skorpe på begge brysvortene, som verken lege eller jordmor kan gi meg svar på hva er for noe. Regner med at det bare er sårskorper etter alt brystvortene gikk gjennom ved forrige amming. Men er redd for at det er staflikokkene som ligger å venter på neste utbrudd??
Sussa jan 2016<3 Skrevet 22. august 2007 #2 Skrevet 22. august 2007 Ettersom eg har hørt så har vi alle staflikokker i kroppen vår, at de kan bli betente og bli en infeksjon på oss alle, har ikkje hørt om det på brystvortene, mne mannen min har hatt flere tilfeller i halsen... Skulle tro da du e oppmerksom på detta så e du mere forsiktig denne gangen, trur nok ikkje du treng så mye hjelp fra jm denne gangen med amminga...?? Fikk du medisin av legen sist for staflikokkene.?? Lenge sia du amma sist??(sia du snakke om sårskorper)
strekkmerketrollet Skrevet 22. august 2007 #3 Skrevet 22. august 2007 hei mamma i november! Så godt å lese at jeg ikke er den eneste!! (selv om jeg ikke unner NOEN dette!) Jeg fikk også gule staf. på barsel forrige gang (1,5år siden).. de 2 påfølgende mnd var...ja.....et heeelvete!!! Ga opp amminga til slutt fordi jeg aldri fikk nok melk pga dette... (kunne pumpe i 1 time for så å sitte med 20ml i pumpa!) Har ikke disse skorpene du nevner, men har også lurt fælt på om jeg kommer til å få igjen denne jævelskapen... har så lysst å få amme babyen min sjikkelig denne gangen......
Erisa* Skrevet 22. august 2007 #4 Skrevet 22. august 2007 Huff, stakkars dere! Gule stafylokokker er nok dessverre en helt vanlig bakterie som dere godt mulig bærer med dere selv, så å være nøye med håndhygienen selv i forbindelse med amming er vel så viktig. Jeg ville sagt det til personalet, at du er bekymret for at det samme skal skje denne gangen, så kan det godt hende de er ekstra omhyggelige med spritingen før de hjelper deg med amming. Det kan også være et tips å sprite hendene selv før du ammer, og å passe på at ammeinnleggene er rene og ikke brukes for lenge om gangen. Jeg tror ikke helt at stafylokokkene ligger latent, da ville du mest sannsynlig merket noe før du begynte å amme. Man kan få brystbetennelse uten å amme. Men det kan hende at dine bryst er ekstra utsatt for betennelse av en eller annen grunn, så da kan du be om hjelp til å forebygge så godt som mulig. Evt kan det hende at du bare var uheldig sist gang, og at det går helt fint denne gangen. Vi kan jo håpe på det! Lykke til i alle fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå