Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes!

Mor til en stor og en liten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med svangerskapsdiabetes og hva slags kostholdsråd har dere??

Fikk idag beskjed om at jeg har utviklet svangerskapsdiabetes (er 31+1) og må legge om kostholdet!

Skjønner at jeg må kutte sjokoladen og andre søtsaker samt søte frukter og juicer. Hva annet?

Får ikke mosjonert så mye siden jeg er plaget med både bekkenløsning og mye kynnere og dermed fått beskjed om å ta det helt med ro for å ikke fremprovosere for tidlig fødsel.

Hvor stor kan sjansen være for å få svangerskapsforgiftning nå, når jeg hadde tegn til det på slutten av forrige svangerskap??

Håper noen har tid til å svare meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.. jeg har oxo svangerskapsdiabetes har hatt det siden uke 26 og nå er jeg i uke 33.... jeg spiser helt vanlig jeg spiser liksom ikke noe sunnere en vanelig... å målene mine har vært helt fine... oxo stikker jeg meg i fingeren annen hverdag så di dagene jeg ikke stiker meg spiser jeg sjokolande og koser meg om jeg har lyst til det....

men en skal ikke spise mer en en halv banan om dagen. og når det gjelder frukt kan du spise så mye som du får plass til i hånden... var på sånn diett kurs greie.. men er vel best å gjøre som en får bedskjed om... syntes leger gir forskjellige beskjeder hehe...

oxo når det gjelder brus fik jeg beskjed om å drikke mer cola light, pepsi max. ikke brus som er med frukt smaker pga fruktsukker.. er altid det selv om det er light bruser=)

Skrevet

Skal få innkalling til oppfølging av lege ved diapol på riksen, men det tar jo sikkert en stund.

Vil jo ikke at babyen skal bli for stor og plages av at jeg stapper i meg usunne ting.

Fikk skikkelig dårlig samvittighet :-(

Magen til babyen var større enn den skulle være, men det er noe som har kommet i den senere tid ,mest sannsynlig pga han har fått for mye næring fra meg......

Skrevet

Jeg har ikke fått sv.dia ennå, men ligger i grenseland til å få det så jeg måtte til erenæringsfysiolog og dia. sykepleier. Jeg fikk beskjed om å kutte ut lyst brød, å kun drikke ett glass melk om dagen. Ikke spis frukt på tom/fastende mage, ikke potet eller mais.....Huff det var veldig mye mat jeg ikke kunne spise. men jeg fikk et lite apparat til å måle blodsukkeret, må måle hver morgen, og to timer etter hvert måltid gjennom hele dagen. Og føre målene mine inn i ei lita dagbok..... For å lettere kunne lære meg hva som får blodsukkeret til å stige, og om jeg ev. kunne regulere på mengden isteden for å kutte det helt ut.

Set andre har vært hos mindre strenge leger enn meg, (syns hun var veldig pirkete og nøye på alt, men det er vel d beste for meg og barnet.)

Kan ikke hjelpe deg med svangerskapsforgiftning, det sa ikke legen noe om. Kanskje noen andre vet?

Bare spør hvis det er noe du lurer på.....

Er forresten bare 22 uker på vei..:(

Skrevet

har ligget i grenesland ei stund no, hadde sukker i urinen nokon ganger, baker brød selv for å få skikkeligt grovt brød, kutta ut alle brus og snop og andre søt saker passer på å få meg grønsker ved kvar middag, ellers lever eg som normalt. Hadde ved dei to siste kontrollene ikkje sukker i urinen, skal til gyn om ei veke så viss eg ikkje hadde sukker i urinen så slipper eg kanskje å ta neste glukosebelastningen har vert til ein då hadde eg 6,9 og eg burde ligge under 7..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...