mammatiltulla Skrevet 22. august 2007 #1 Skrevet 22. august 2007 Snuppa på 14 mnd. er glad i mat, og spiser som regel middagen sin selv(stolt mamma) Men nå har hun fått det for seg at det er bare kjøttet som er godt. Poter, gulrøtter, brokkoli, osv. styrer hun unna. Noen med tips/råd?
Ådæven Skrevet 22. august 2007 #2 Skrevet 22. august 2007 Samme her, det eneste som hjelper er hvis jeg moser potet og grønnsaker litt og blander det litt sammen med kjøttet som jeg ikke moser. Håper det kommer seg etterhvert!
murmelmamma Skrevet 22. august 2007 #3 Skrevet 22. august 2007 vi fikk råd av helsesøster å gi jenten vår flatbrød til...eller grove skiver til..la det ligge litt grønnsaker og litt poteter på fatet...men sammen med litt flatbrød / knekkebrød eller grovskive... vi gjorde det og plutselig etter noen uker begynte hun å plukke i poteter og grønnsaker igjen...når ikke det ble stress eller mas så ble det greit å spise det igjen.... vi kuttet også ut kokte grønnsaker en periode og brukte mais, agurk, tomat, ananas...osv.... nå er hun 2 år og spiser ALT!! lykke til!
stinky-monkey Skrevet 22. august 2007 #4 Skrevet 22. august 2007 Vet ikke om jeg har så mange gode råd å komme med. Men snuppa mi på 16 mnd er også glad i mat, og spiser ganske godt. Men når vi skal ha middag, så gjør hun akkurat det samme som jenta di. Hun styrer unna grønnsakene og spiser kjøttet. Før når hun var mindre så matet vi henne, og da spiste hun alt. Men etter at hun fikk lov å holde gaffelen/skeia selv, så har hun blitt litt annerledes i matveien. Hun spiser ikke like mye middag nå. Men til frokost så får hun f.eks paprika og agurk på skivene, også får hun noen cherry tomater som jeg deler i to, og dette går ned på høykant. Så hvis vi har taco f.eks til middag, så spiser hun mais, tomatbiter, agurkbiter, osv. Men ikke kokt gulerøtter, brokkoli eller potet. Men hvis du gir henne pittesmå biter med råe grønnsaker, kanskje hun spiser det da? Eller hvis du steker poteten og gulrøttene litt, så kan det hende det smaker bedre :-) Kanskje verdt et forsøk??
mammatiltulla Skrevet 22. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2007 Hun er flink til å spise råe grønnsaker(paprika, mais, tomat, agurk, osv) men raspet gulrot er ikke så veldig populært. Vet ikke hvor godt paprika og tomat gjør seg til fiskepudding og kjøttkake:P
stinky-monkey Skrevet 22. august 2007 #6 Skrevet 22. august 2007 Jo, paprika og tomat gjør seg godt til ALL middag :-) Og det er minst like sundt som gulrot og potet :-) Så det er bare å pøse på med sånne ting til middagen. Men kanskje du neste gang kan prøve å gi henne grønnsakene (gulrot og potet osv) først, og vente litt med å gi henne kjøttet.. at hun kanskje spiser det da? Også når hun har spist grønnsakene så kan du legge på kjøttet? Vet ikke jeg.. men dattra mi får alt på fatet samtidig, og spiser bare kjøttet. Men når hun ikke får mer kjøtt, og hvis hun blir sittende en stund, så hender det at hun spiser litt av potet og gulrøtter tilslutt, når hun har bare det igjen på fatet sitt :-)
Gjest Skrevet 22. august 2007 #7 Skrevet 22. august 2007 Har samme problem vi også, men vi tar det med ro. Når vi lager middag, så legger vi litt grønsaker på tallerken hans, så få han bestemme selv hva han vil spise. Og som oftes tar han et par biter av grønnsakene når han ser at vi spiser det også.
Expat Skrevet 22. august 2007 #8 Skrevet 22. august 2007 Støtter denne! Selskapserter (fra frysepose) eller gulerot/erteblanding, også fryst, kan has i fryseboksen, du har det i en kopp med en dasj vann, en kjapp tur i mikroen til det er kokt opp, ha det på en tallerken og la henne styre på til maten er ferdig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå