Gå til innhold

Alt for sliten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter...

Har gått på en skikkelig smell her og er utrolig sliten. Merker at bare hun griner litt så får jeg nesten panikk. Har nok gått litt for lenge uten nok søvn her og det sliter på humøret. Mannen har endelig skjønt det og tar nå i ett tak for at jeg skal komme meg ovenpå igjen. Men synes dagene svinger veldig og synes mammarollen er litt tøff akkurat nå. Er det noen av dere som har følt det samme?

Håper uansett det gir seg snart og at det blir litt mere kos å være mamma for hun er jo bare så skjønn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da.. Ja, jeg kjenner igjen det. Tårene bare renner for ingen ting, og ikke klarer man å få slappet av når man først får en anledning til det. Og plutselig får man dårlig samvittighet for at man er trist og lei, for man har jo riktig nok fått verdens skjønneste lille baby:-) Har hatt det slik jeg også ja.. Men det er vel noe med å prøve å bli flinkere til å kjenne etter og merke at man trenger litt ekstra hvile før det går så langt. Ikke enkelt! Man tror liksom man skal klare på alt.

Håper du får litt avlastning og får hvilt deg litt opp nå da! Da skal du se at det blir mer kos igjen!

Klem,

Skrevet

Uff sann!

Ikke noe særlig å føle det slik!

Jeg har også hatt slike dager/perioder. De kommer særlig når jeg har måttet slite i mange timer med å få Josefine til å sove, eller har vært alene med hun mesteparten av dagen og hun knapt har sovet. Jeg synes det har vært en stor, og til tidder ikke enkel overgang å bli mamma. Det er ofte det psykiske ved å ha noen som er så avhengig av en som jeg synes er tyngst. I tillegg kommer jo det at en bare har sovet i max tre-fire timer av gangen nå i snart et halvt år.

Etter å ha hatt noen episoder der jeg har grått for så godt som ingen ting eller bare blitt mutt og sliten, skjønner mannen min at han må hjelpe til.Han står bl.a opp med Josefine når han er hjemme, slik at jeg kan få meg noen timers ekstra søvn. Det hjelper. I tillegg hjelper det jo at hun er verdens skjønneste jente som smiler og ler og hele tiden utvikler seg videre :)

Det er nok ikke alltid like enkelt for pappaene å fatte hvor slitsomt det er å ha ansvaret for et slikt lite vesen hele tiden, så de trenger nok å bli minnet på det innimellom.Håper du kan få overskuddet ditt tilbake og få til å kose deg mer med mammarollen.

Skrevet

Kjenner meg godt igjen. Særlig etter ferien har det vært litt tungt. Ble mye oppmerksomhet og både mamma og pappa på en gang, så nå kan Erica ikke ligge alene 5 minutter uten at det blir gråt. Og da blir lange dager. I tillegg har pappa'n begynt i ny jobb, og med lange dager og litt lengre reisevei, så det kan bli litt mye enkelte dager.

Jeg tror det er en ganske vanlig reaksjon, i tillegg til at man er sliten pga lite søvn, så er det krevende med disse små som stadig blir større. Også får man dårlig samvittighet fordi man egentlig bare vil kose seg og nyte dagene. Men det er lov å synes at det kan være tungt. Det betyr IKKE at man er dårlig mor eller ikke er glad i babyen sin. Det er nok bare en del av mammarollen dette også og jeg synes du er tøff og flink som kan fortelle om det! Stå på! Plutselig så har man en superfin periode, og både mor og barn har masse overskudd og nyter denne herlige tiden!

Skrevet

Åja, jeg kjenner igjen dette. Jeg var skikkelig nedfor i 2 måneder etter fødselen, kom meg ikke opp av det hullet jeg hadde falt i og lurte på hva søren jeg hadde gjort, for jeg taklet ikke det å være mamma. Jeg skulle jo være lykkelig, men så var jeg bare deprimert. Ser i etterkant at jeg burde ha kontaktet HS og fått hjelp, men det så jeg ikke da. Det jeg trengte var - som du sier - søvn. Da Mia begynte å sove natten igjennom fant jeg ut at jeg hadde overskudd til å takle det meste, til og med kolikken på kveldene. Søvn er alfa omega og uten det har man null energi, og er det noe man trenger for å ta seg av de små så er det nettopp energi.

Håper du kan få til litt avlastning så du kan hente deg inn igjen. Kanskje HS kan hjelpe deg? Kanskje mannen din kan være hjemme med deg en stund?

Det er tøft å plutselig være mamma, ikke alltid en dans på roser selv om vi jo elsker disse små over alt på jord. De kan være veldig krevende, og det er ingen skam å innrømme at det kan til tider bli litt mye. Jeg synes du gjør en fantastisk jobb som mamma, ikke minst fordi du innrømmer at det er litt mye akkurat nå og du trenger litt hjelp. Ting kan bare bli bedre! Husk at vi alle er her for deg om du trenger noen å prate med. Stor klem!

Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen (fra de første 6 månederne med Amanda)! Det å ikke få sove nok er ren tortur... jeg klikket for minste lille ting som noen sa, eller om Amanda plutselig ikke sovnet når hun burde (sånn at ikke jeg fikk sove...).

Godt at mannen din har skjønnt det å trår til litt ekstra han også i en periode! Prøv å få så mye avlasting som mulig. Den linken du sendte meg fra Budstikka kanskje kunne være noe for deg også?! Vi fikk jo ikke bruk for den siden Amanda endelig sover om nettene nå!

Er helt enig med Sanasol om at det er tøft å være mamma, jeg hadde aldrig trodd at det skulle være så tøft. Og jeg vet også at du er en helt super mamma! Og at du er veldig glad i Mathilde! Men av og til kan det bli litt mye!

Stor klem!

Skrevet

Hei.

Som jeg sa til deg i sted.. det er ikke bare bare å være mamma, og enkelte perioder så er det tøfft og man føler man stanger hodet i veggen.

Men jeg synes du skal ha honør for at du gjør en kjempeinnsats for Mathilde! Du er en fantastisk mor! Og da er det lov å si; nå har jeg møtt veggen, jeg er sliten, og jeg trenger en pause!

Ta den pausen du trenger. Du er heldig som har mannen din til å stille opp. Bruk den til å komme deg ovenpå igjen. Unn deg en tidlig kveld, ta et langt deilig bad og kanskje du til og med skal be mannen din om en massasje.. - Så skal du se at om noen få dager så ser du litt lysere på tilværelsen og mammarollen blir enklere.

Husk: du er en super mamma, ikke supermamma!

Skrevet

Kjenner meg igjen nå ja. Jeg syns jo alt var ganske lett og greit helt til hun begynte med den økeperioden sin rett før fire måneder, som varte i to uker. Holdt på å bli gal av å aldri sove mer enn 1,5 time i strekk.

Vi begynte med grøt, og hun sov bra i noen netter, men i natt har vi vært ute på "galeien" igjen. Min erfaring er at alt går bra når man får nok søvn, men uten det er det jammen ikke greit.

Ja, ja. Nå skal vesla være alene hjemme med pappa og jeg skal ut og treffe ei venninne. Det blir deilig. :-)

Du får prøve å hvile så godt du kan og ta i mot avlastning!

Skrevet

Det å bli sliten til tider, tror jeg det fleste har opplevd som har blitt mamma. Og jeg mener også at vi har med rette lov til å si fra av og til. Det er en stor omveltning i hverdagen, en merker at det ikke er vi selv som er "sjefen" lenger. Jeg har også vært veeeldig trøtt noen dager (er B menneske så jeg liker best å sove hele natten :-) )

Tobias er stort sett snill og grei å ha med å gjøre, men han skal fortsatt ha mat på natten 1 gang. I de siste nettene har han også begynt å sutre litt og jeg må opp å gi smokken flere ganger. Og noen netter maser han etter enda mer mat. Regner med det blir noe mer urolige netter her også, når tennene kommer for fullt. Kløen i gommene plager han allerede!!

Det å ikke ha fått sovet i mer enn ca. 3-4 timer i strekk, av og til mindre intervall, i snart et 1/2 år blir slitsomt...

Du må bare ta i mot all hjelp du kan få, ikke vær redd for å spørre etter hjelp heller. En må bare si det som det er at en er sliten og trenger hvile/avlastning!! Håper mannen din er snill og hjelper til litt, nå som han har fri.

Skrevet

Hei jenter...

Takk for all den gode støtten og oppmuntringene. Trenger det virkelig. Angrer ikke på at jeg kom på treffet i går selv om det var litt rart uten henne. Vi tar noen rolige dager nå uten for mange planer. Drar til København i helgen og neste uke tar vi noen rolige dager på hytta. Så jeg tenker det roer seg ned. I dag har hun vært super snill igjen og ikke så grinete. Kanskje det hjalp at jeg fikk sovet godt i natt og litt på morgenen også. Skal sørge for noen flere av de fremover så regner jeg med at jeg kommer ovenpå igjen.

Jeg synes bare dere er en super duper gjeng og jeg gleder meg skikkelig til GNO.

Skrevet

Så bra dere hadde en god dag, trenger det for å holde motet oppe. Og søvn hjelper såå masse. Setter pris på hvert minutt jeg får ekstra her i hvertfall.

Kos dere med litt fri sammen, så skal du se dagene blir lettere etterhvert. Ellers er det alltid bare å ta kontakt for støtte eller trøst, du vet hvor du finner oss!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...