Gå til innhold

Mange som døper fordi det er tradisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare spørre etter et svar jeg fikk på dett andre spørsmålet mitt angående dåpssamtalen...

Vi er ikke personlig kristne, men vi er begge døpt og konfirmert, det er også alle andre i våre nærmeste familier...

Og vi skal døpe datteren vår nå til helgen, ja fordi det er tradisjon og fordi det liksom er litt "ventet" av oss...

Vet at presten kommer til å spørre om hvorfor vi velger å døpe, og da er det "ille" å si pga tradisjon. Men hva annet skal man svare?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er døpt og konfirmert kristelig, men langt fra personlig kristen

Så ja kan vel si jeg døpte av tradisjon..

Men så tenker jeg også litt sånn..at jeg synes det er lettere at de melder seg ut enn at de melder seg inn senere..

Jeg kan like gjerne få troende kristne unger..så da hadde de vel helst sett de var døpte..

Skrevet

Ja, om vi ikke døper og de vil konfirmere seg når tiden er inne for det, så må de vel døpe seg først?

Skrevet

I Norge blir du automatisk innmeldt i Statskirka ved fødsel, ikke ved dåp :)

Skrevet

Ja i grunnen, ville ikke døpe, men mannen og de fleste i nærmeste famile ser på det som en nødvendighet, så jeg måtte bare føye meg.

Skrevet

Vi døpte barna av tradisjon og det var det vi sa til presten på dåpssamtalen da han spurte.

Det var helt i orden sa han med et smil :o)

Skrevet

Tror det er veldig mange som døper kun av tradisjon, ja. Vi valgte å droppe dåpen, selv om det nok var forventet av familie at vi kom til å døpe ungene. Har likevel ikke fått noen negative reaksjoner.

Hvis dere døper kun av tradisjon, ville jeg svart akkurat det hvis presten spør. Eller så lyver dere jo i tillegg, og det skal man vel helst ikke gjøre til en prest?

;-)

Skrevet

Ja, men må man ikke være døpt for å konfimeres i kirken?

Skrevet

Nei, nettopp! Det vil jeg jo ikke, hehe...

Skrevet

Om begge foreldrene er utmeldt av statskirka blir IKKE ungen meldt inn automatisk.

Jeg syns det er en uting å døpe bare pga forventninger fra andre. Det er da heller ikke noe lettere å melde seg ut av statskirken enn inn ved evt konfirmasjon seinere. I min mening er det mye lettere å forbli et passivt ikke-trodene menneske om man er døpt. Og jeg syns det er trist at folk ikke har et mer reflektert forhold til det med religion.

Skrevet

Da vi skulle døpe eldsta fikk vi det spørsmålet, og jeg svarte som sant var at jeg ikke ville døpe, men at vi gjorde det kun fordi sambo ville. Presten lurte på hvorfor jeg ikke ville, og jeg som ikke kan lyve fortalte halve sannheten: at vi tar et valg for barnet vårt som jeg mener det bør få velge selv når det forstår konsekvensene. Resten av sannheten er at jeg ikke tror på gud og derfor like gjerne kunnet tatt en regndans under månen som seremoni.

Presten ble temmelig morsk, og med håp i stemmen spurte han sambo hvorfor han VILLE at vi skulle døpe. Da han svarte at det var pga tradisjon ble ikke stemningen sånn allverdens, haha!

Om du kan lyve så sier du bare at dere døper fordi dere vil at barnet skal vokse opp i den kristne tro

Skrevet

Nei, det blir enda mer feil, hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...