Gå til innhold

noen som vetrettigheter hos steforeldre om forelderen dør?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg er enke, min mann døde for tre år siden, men vi fikk et barn sammen rett før han døde. har nå en ny samboer, han fungerer som far for mitt barn, men har ikke adoptert. vi skal ha et felles barn nå snart, men er i tvil om det er sånn at han burde adoptere mitt første barn? Er det slik at om noe skulle skje med meg, ville han da blitt tatt bort fra sin stefar og sitt søsken?? burde han adoptere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Filifjonka

Hvis du er redd for at noe skal skje med deg, kan du jo skrive en erklæring hvor du oppgir hvem du ønsker skal ta seg av barna hvis du dør.

 

Jeg forstår det slik at barnets biologiske far er død. Hvis du dør må alle som evt vil ha omsorgen for barnet ditt kreve dette. Når det skal avgjøres, skal det tas hensyn til barnets beste. I ditt tilfelle tviler jeg på om noen vil se det som barnets beste å skille ham fra en stefar som har fungert som far så lenge, og i tillegg skille ham fra søsken.

 

Om din samboer burde adoptere, kan jeg ikke svare på. Juridisk sett vil han da bli far til barnet, og få alle rettigheter og plikter som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skrive en viljeserklæring. Det er et dokument hvor du presiserer hva du ønsker skal skje med barnet om du skulle omkomme, og hvorfor. Denne blir det tatt hensyn til, men den blir ikke fulgt slavisk. Sosiamyndighetene vil gjøre en vurdering av hva som er barnets beste, og plassere barnet der - det kan være hos stefar, hos annen slekt eller i fosterhjem.

 

Sannsynligheten er selvsagt overveldende for at konklusjonen vil bli at det beste for barnet er å leve sammen med stefar og søsken, men du har ingen absolutt garanti for dette med mindre han stebarnsadopterer. Ved slik adopsjon vil barnet også få arverett i forhold til stefar, og stefar forsørgerplikt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var hos advokat nå nylig for å få skrevet en viljeserklæring, men han mente at den ville ha liten betydning i forhold til hva som skal skje med barnet. Men min situasjon stiller seg litt annerledes med tanke på at biologisk far er i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokaten din har helt rett i det. Den tas hensyn til av retten, men du kan på ingen måte "testamentere bort" barnet ditt. Med en biologisk far som ønsker omsorgen og ikke har store problemer av typen narkomani/vold e.l vil denne antagelig få hovedomsorgen. Ting som kan være til hinder for dette er barnets egne ønsker dersom det er forholdsvis stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...