Gå til innhold

Skal på dåpssamtale imorra...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer der egentlig? Tar det lang tid?

Snuppa skal nemlig vaksineres imorra (ja, jeg vet - bra planlagt...) og sist ble hun litt slapp og fikk litt feber, var veldig trøtt og sliten. Så jeg håper ikke det tar for lang tid...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var der vel ein halvtime til tre kvarter. Samtalen var om laust og fast, samt forventnigar til dåpen og praktiske spørsmål.

Skrevet

Jeg har bare vært på dåpssamtale en gang, så kan bare fortelle hvordan det var. Vi var der ca en time, men det kommer nok an på hvor mange dere er og hvor mange spørsmål folk har. Vi var fire par og presten var ganske pratsom:) Vi fikk informasjon om menigheten og de ulike aktivitetene de har, før presten gikk gjennom de praktiske detaljene i forbindelse med barnedåpen. Til slutt kunne vi stille spørsmål, og så sang vi en aftenbønn for de små.

Skrevet

Første tok rundt 1 time, men den andre tok bare ca 15 min. Snakket om hva det innebar å døpe barnet, hva kirken forventet at følgte opp med , hva fadderene "forplikter seg til", og fikk praktiske opplysninger ang selve dåpen (når vi skulle møte opp, hvor vi skulle sitte osv). Om jenta di er urolig kan du jo bare si det som det er, at hun ikke er helt i form beklage og spørre på en pen måte om dere kan ta det litt kjapt =)

Skrevet

Hehe.. jeg leste siste innlegget høyt til samboer, og svaret han kom med: "det blir ikke aktuelt"

Er denne såkalte samtalen helt nødvendig?

Skrevet

Vel, jeg vet ikke om det er obligatorisk, men vi fikk beskjed om å komme på dåpssamtale i den kirken vi tilhører selv om vi skulle ha dåpen i en annen kirke. Hos oss kom presten til og med på hjemmebesøk før dåpen, selv om vi var på samtale tre dager før dåpen! Vet ikke om dette er vanlig jeg..

Skrevet

Hva var det som ikke var aktuelt? Aftenbønnen? Hehe...

Vet ikke om det er obligatorisk, men jeg synes det er greit med tanke på praktiske opplysninger osv...

Skrevet

Presten kom hjem til oss han, og hadde samtalen her. Gikk greit det, varte en halv time ca. Men når han ba en bønn høyt, før han skulle dra. Det var litt rart ja...hehe

Skrevet

Alt halleluja-preik og åpenlyse forsøk på verving til menigheten.. Jeg er ikke så veldig åpen for religion at det gjør noe.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg... Har ventet i det lengste med alt, føler at det liksom er "ventet" at hun skal døpes.

Er jo kun tradisjon fra vår side...

Vet vi blir spurt om grunner til at vi skal døpe henne, holder det da å si at det er tradisjon??

Skrevet

Unnskyld meg! hvorfor døper dere barna når dere synes det er sååååååååååååååååååååå forferdelig at presten ber for dere og han ønsker å ha en samtale om dåpen???

Dåpen er faktisk det aller viktigste i KRISTEN tro!! Dersom dere ikke er kristne og bare driter i alt det religiøse ved dåpen synes jeg faktisk dere bør gå en runde med dere selv før dere døper barnet deres!!!

Det er så trist for presten å høre at man døper pga. tradisjon, utrolig.

Skrevet

Hva skal man da si?

De aller fleste jeg kjenner med småbarn, har døpt barnet i kirken, men de er ikke personlig kristne... Tror det er mange som gjør det for tradisjonens skyld!

Skrevet

Ja, det er det jeg mener ikke er riktig, å døpe barnet pga. tradisjon. "Alle" i landet er jo imot statskirken, men å døpe barnet sitt er og love å oppdra det i kristen tro, det har de ingen skrupler med. Synes rett og slett det er respektløst både ovenfor prest/kirke og ikke minst barnet selv, som blir døpt pga. tradisjon og ikke tro...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...