Gå til innhold

Jeg skal IKKE ha epidural! ALDRI!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

ok, så var den overskriften for å få litt oppmerksomhet..... hehe.......

Min første fødsel tok 67 timer fra vannet gikk. Jeg brukte lystgass og petidin og til slutt etter rimelig traumatisk fødsel var det vel overstått.

Fødselplanen var klar og jeg hadde bestemt at jeg skulle ikke ha epidural dermed basta!! Selv da jeg var fullstendig bortreist i smertehelvetet og jordmor ikke fikk kontakt og prøvde å overtale far til å gi samtykke sto han på krava og sa at dette har vi diskutert! Det skal IKKE settes epidural på min kone!! Fliiiiiinke mannen min!! Han ble rost opp i skyene!!

Andre fødsel, etter 24 timer etter vannet gikk, 12 timer med rier som nå ikke har pauser i det hele, i full panikk da jeg ikke har mer enn 5 cm åpning, HYLTE jeg om å bli overført slik at de kunne gi meg epidural.

Og du verden så fantastisk det var da den endelig fungerte!! Virkelig å anbefale!!

Uansett hva man bestemmer seg for på forhånd synes jeg at man (nå er jeg etterpåklok etter disse erfaringene) prøve å gå inn, se hvordan fødselen utarter seg og SÅ bestemme seg for hva man ønsker. Om man da ønsker epidural så skal man ta det valget meg god samvittighet. Det er veldig mye fokus på at alt skal være naturlig osv og det hadde jeg ønsket for alt i verden selv også om jeg hadde klart det. Men jeg hadde et valg og nå vet jeg at til neste fødsel kommer jeg til å be om å få epidural om eller når jeg ser at jeg er for sliten eller for å gjøre fødselsopplevelsen bedre.

Synes det er trist at man skal bli stigmatisert for å ha valgt epidural.

Vi er ikke likt bygget verken mentalt eller fysisk og dette bør vi respektere. Alle har vi rett til å foreta det valget som er best for oss selv. Om du har født naturlig er det flott for deg, men jeg ser ikke ned på dem som har hatt annerledes fødsler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er så enig så enig...min tok 28 timer,brukte lystgass og peditin jeg også..

og som du så fint beskrev det BORTREIST I SMERTEHELVETTE (helt eksakt beskrivelse faktisk),kom jeg ikke på at det fantes epidural i det hele tattt..

så ble det besluttet at jeg skulle ta ks og da jeg fikk epiduralen var jeg i himmelen..det var så SINNSYKT HERLIG...

man kan faktisk ikke bestemme seg for dette på forhånd...for jeg klarte meg helt fint,kom helt til pressriene..

Skrevet

Underskriver dette med glans.

Hadde badekar og lystgass som smertelindring sist, epidural hadde jeg bestemt meg for ikke å ta. Hadde så ryggsmerter at jeg ikke kunne røre meg eller prate. Nå har ikke sykehuset lystgass, har skiveutglidning og bekkenløsning så nå får jeg bare bite i meg sprøyteangsten, for så vondt trenger man ikke å ha bare for at man skal ha en naturlig fødsel. Var ikke mye til stede sist. Måtte denne fødselen bli en himmelsk begivenhet,uansett hva jeg event velger å ta av smertelindring:o)

Skrevet

Helt enig med HI. Jeg er førstegangs, så jeg vet jo ikke hva jeg går til. Regner jo med en del smerter, men håper å klare meg uten epidural. Vil jo helst styre unna nåler i ryggen. Men skulle situasjonen under fødselen tilsi at epidural er løsningen der og da, ja så blir det epidural.

Skrevet

Ååååå, jeg kjenner meg igjen*ler*

Skulle IKKE ha epidural, alt skulle skje naturlig.

Men slik gikk det ikke nei... Jeg er ufattelig glad for at jeg

hørte på jordmor der ja.

Skal ikke blånekte denne gangen, hvis det blir aktuellt ;o)

Skrevet

Jeg skal ikke ha epidural - og jeg er førstegangsfødende. Grunnen er imidlertid ikke at jeg skal være så innihampen flink, naturlig og urkvinne. Næhæi... årsaken er at jeg har tattovering på korsryggen! J.. tattovør som ikke sa fra om det når jeg var der

Så jeg får sitte i lotusstilling og brøle mens gubben spiller på triangel når jeg skal føde... bare fordi jeg skulle ha tattovering og være kul.

Skrevet

jeg skal ha epidural og alt annet jeg kan få:)

Skrevet

Fra vannet gikk til jenta mi var ute tok det 60 timer..

20. mai var jeg så sliten at jeg trodde jeg skulle dø. Jeg trodde faktisk ikke jeg skulle ha krefter til å føde et barn..

Epidural var det første jeg spurte om da jeg fikk konstatert 4 cm åpning.. Det var som å komme til himmelen. Og jeg fikk samla krefter til selve pressfasen..

Resten av fødselen gikk som en drøm.. jeg ønsker å prøve uten neste gang, men varer den fødselen også i 60 timer, så må jeg nok få satt epidural en gang til gitt..

Skrevet

Vil kommentere dette tatooverings innlegget...

Jeg har tattoo omtrent over hele nederste del av ryggen, over 3-4-5 osv ryggvirvel.. var aldri snakk om noe prob da jeg ville ha epidural.. fikk den og det var det.. Dette med tattovering er fra sted til sted har jeg hørt, noen får ikke og noen får...

Skrevet

Samme hvor mye smerter jeg vil få så kan jeg ikke ha epidural:-(

Har hatt ryggbrudd på L3 og kan aldri noengang få epidural grunnet skaden der....

Skrevet

Aj, det høretes ikke noe godt ut... Jeg fikk det i forbindelse med keisersnitt og synest det var helt greit.. håper jeg får føde neste gang. Og om det blir et helvette og tilbudet står der er jeg sikkert ikke treg med å ta imot!!!

Skrevet

Jeg hater alt maset fra "naturbarna" De florerer i hele min omgangskrets Jeg dømmes nord og ned fordi jeg fikk epidural sist. Jeg har fått ettertrykkelig beskjed om at de ikke har respekt for folk som kan gjøre noe slikt mot sin egen unge.....GJØRE HVA? JEG SKAL BEDØVES TIL ØRENE OG VEL SÅ DET DENNEGANGEN OGSÅ!!!!!!!

Skrevet

Enig med HI.

Akkurat sånn har jeg tenkt også.

Hadde ikke epidural med nr 1, men har ikke lyst å bestemme meg om jeg skal ha det med nummer 2 før jeg er midt oppi det. Må jeg så må jeg, ferdig med det! :)

• 4 uker senere...
Skrevet

JEG SKAL ALDRI HA EPIDURAL!!!!!!ei jeg kjenner har fått varige men etter epidural... forferdelig trist!!

Skrevet

Hahaha.... Måtte le høyt da jeg leste dette - utrolig morsomt skrevet :-)

Skrevet

Jeg får heller ikke epidural fordi mannen min ikke tillater det...

Skrevet

Unnskyld???? HVA FAEN HAR MANNEN DIN MED DET Å GJØRE??? Er det han som skal føde, heller? Herregud jente, hvis du vil ha epidural så bare be mannen din klappe igjen kjeften sin. Du kan bare skrive det i brevet til føden, så ordner de det for deg.

"Mannen min ikke tillater"... Hadde gubben min prestert å fortelle meg hva jeg fikk lov til og ikke, da hadde jeg tuppa'n på hue og rævva ut døra! Nemlig!!!

Unnskyld språkbruken, men nå ble jeg provosert!

Skrevet

Haha Smurf80..! Men jeg er helt enig. Da jeg fikk min baby for en uke siden, og legene var inne hos meg, snakka de om ei annen som laa paa et annet rom, og mannen hennes hadde sagt til legene at han ikke ville at hun skulle faa epidural fordi han liker det ikke, og han syns det er mye bedre uten (!!!). Legene var ganske oppgitt.

Saann som naar menn uttaler seg om hvor lett det er aa föde, for de gjör jo det i Afrika uten hjelp osv, fy faen da klikker jeg as.

Skrevet

Jeg hadde det skrevet i journalen min alle tre ganger at jeg ikke under noen omstendigheter skulle ha epidural, og keisersnitt var bare tillatt fra min side HVIS det stod om liv. Og hvis det endte med keisersnitt skulle det bli under narkose. Stoler på at min kropp greier dette og jeg skal ALDRI ha en nål stukket langt gokk opp i ryggmargen. Herregud. Får helt angst av nåler. Eneste jeg ikke er redd for her i verden er fødsel.... Ellers så har jeg angst for det meste. :-|

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...