Gå til innhold

Seteleie: setefødsel eller keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville dere forholdt dere til dette? Noen som har hatt setefødsel eller keisersnitt tidligere og vil dele erfaringer på dette området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min egen del ville jeg nok da valgt keisersnitt. Grunnen til dette er vel egentlig at en god kollega hadde akkurat dette dilemmaet i april i år. Hun valgte å føde vaginalt, og Haukeland ville heller ikke gi ks (da måtte hun velge Voss). Det ble mye komplikasjoner, og skremmende minutter der de ikke visste om gutten overlevde eller ikke....skremte meg nok til å vite at jeg drar til Voss dersom dette skulle bli aktuelt for meg....!

Men sikkert mange som har andre erfaringer...?

Skrevet

Jeg er egentlig ikke for ks i det hele tatt, jeg vil at det skal skje på vanlige måten som vi er skapt for å klare. Men i den situasjonen ville jeg valgt ks, hvis jeg kunne få velge da.

Hvis de ikke kan snu bebien?? Kan de det forresten, noen som veit?

Ville nok valgt det fordi det er større risk for å få total ruptur som de kaller det, og det blir ikke godt for en selv senere pga lukkemuskler og sånn.

Skrevet

De kan snu babyen.. Iallefall prøve.

Jeg ville valgt ks.Pga risikoene som kommer med, og etter en normal fødsel klarer jeg ikke tanken på at det skal komme et menneske ut av meg med rumpa først.Huff..

Skrevet

Man kan vel ikke være for eller mot ks??? Dessuten er vi skapt veldig forskjellig, ikke alle kan føde "vanlig". Blir bare litt oppgitt over sånne ugjennomtenkte utspill...

Skrevet

Hva var ugjennomtenkt med det? Ikkeno å hisse seg opp over iallefall. Beklager hvis det traff et ømt punkt.

Skrevet

Så absolutt KS ! Jeg fikk det med første, fordi det var seteleie. De prøvde å snu utvendig, men det var gruelig vondt, og de fikk det ikke til, så det ble uansett KS.

Til tross for at det var skummelt (fort redd jeg) så hadde jeg en fin opplevelse med KS. Var i god fysisk form, så tok meg fort inn igjen i dagene etterpå. Litt dumt at man må ligge noen timer på overvåkinga, men mannen min kom med vår nyfødte flere ganger mens jeg var der :-)

Ville bedd på mine knær, hvis jeg var deg, om å få KS hvis de på SH vurderer føødsel....synes nå det er vanvittig jeg da !!

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Kan hende babyen min ligger i tverrleie...da er det ks uansett. Men hvis den går i sete så vil jeg ha ks også da...utifra det jeg har lest høres det sikrest ut. Synes lite om manuell snuing, så det ville jeg ikke tatt, men derimot kan akupunktur være et greit alternativ.

Skrevet

Jeg hadde setefødsel med nr. 2 og det var ikke værre enn normal fødsel. Slapp å grue meg på forhånd riktignok, siden det var uoppdaget seteleie. Var midt i pressriene da jordmor oppdaget at rumpa kom først, og da var jeg så konsentrert og fokusert at det ikke hadde noen betydning for min del. Ikke revnet jeg heller, utrolig nok. Utrolig hva kroppen vår er i stand til bare vil lærer oss å stole på den og instinktene.

Er du førstegangsfødende er det nok litt annerledes. Da ville jeg sørget for nøye måling av bekken m.m. og i tillegg lyttet nøye til lege og jordmors anbefalinger. Å møte en fødsel med redsel/ usikkerhet er ikke noe godt utgangspunkt.

Lykke til uansett hva det blir til!

Skrevet

Jeg har sneket meg inn her fra 1.trimester. Er så koselig å lese fødselshistorier:-) Jeg fødte en gutt for 2 år siden i seteleie. Han var det første barnet mitt og jeg fikk kjempeoppfølging fra sykehuset. Bekkenet ble tatt mål av i alle retninger og hyppige ultralyder for å prøve å følge med hvor mye han vokste for at han ikke skulle bli for stor. Ble fortalt positive og negative sider ved ks og vanlig fødsel, men det var et par ting de ikke fortalte meg i forkant av fødselen som jeg fikk vite i etterkant. Fødselen var lang og hard, hadde jo ingen erfaring med dette fra før, så hoppet i det med fullt pågangsmot.Fikk en fantastisk jordmor på sykehuset og da fødselen nærmet seg slutten kom det barneleger, pleiere og alle mulige slags mennesker inn for å se til at alt gikk bra for seg. Fikk epidural under fødselen, der hadde jeg ingen valg. De gjorde det uansett på alle som fødte i seteleie. Når jeg nå er gravid igjen så tenker jeg at jeg aldri hadde gjort det igjen. Blir det seteleie en gang til så kommer jeg aldri til å føde på naturlig måte. Det lovet jeg meg selv forrige gang. Men det skal jo sies at jeg aldri har født med baby i hodeleie da så jeg har ikke så mye å sammenlikne med.... Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...