plutseligbolle Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 Min lille snuppe er 4 mnd og 1 uke gammel. Jeg har lyst til å begynne å gi henne grøt. Jeg har bare ammet til nå, og synes det kunne være gøy hvis hun ville prøve å spise noe annet. Dessuten hadde det også vært fint hvis hun sov hele natta. Hun spiser veldig ofte på dagen, og en gang om natta. Er det noen grunner til å vente med grøten?
Mamman til M&E Skrevet 21. august 2007 #2 Skrevet 21. august 2007 Hvorfor så travelt om hun får nok gjennom mm. At du synes det høres gøy ut å prøve synes jeg er et utrolig dårlig argument. Å mate en gang pr natt er jo ingenting. Min er 5 mnd (fullammer) og jeg gir han ofte pupp 2 ganger om natten. De anbefaler å vente til 6 mnd om barnet ikke krever mer mat da.
Hannahs-mor06 Skrevet 21. august 2007 #3 Skrevet 21. august 2007 enig med magnus sin mamma..om det ikke er noen grunn til å begynne ed det før 6 mnds alder, er det beste å fullamme til da;)
Gjest Skrevet 21. august 2007 #4 Skrevet 21. august 2007 Bare begynn med grøt plutseligbolle Før du er oppe i en full porsjon til henne er hun allerede sikkert 5-6 mnd. Gi gjerne litt (ett par skjeer) på kveldstid før du ammer for natten, da sover hun nok garantert bedre Kanskje du slipper å amme om natten? Masse lykke til Klem fra
Anonym bruker Skrevet 21. august 2007 #5 Skrevet 21. august 2007 Jeg syntes også at det ville være spennende å begynne med fast føde, men det blir jo egentlig mye mer styr hvis du f.eks. skal bort en tur. Mye lettere å bare dra frem puppen;) Siden du bare ammer en gang om natten så vil i hvert fall jeg anbefale deg å fortsette med fullamming:) Men hva du enn gjør - lykke til:)
Gjest Skrevet 21. august 2007 #6 Skrevet 21. august 2007 Med forbehold i mot fordi: Sønnen min sov dårligere om natta de første 2-3 ukene han fikk noe annet enn morsmelk. Å amme en gang om natta er ikke mye (for meg). Hvis du har nok melk er det best å fullamme 6 mnd, men du kan gi smaksprøver fra 5 1/2 uten at det gjør noe. Men når jeg sier dette forutsetter jeg at barnet legger godt på seg og er fornøyd. Jeg begynte selv med mat litt før 6 mnd, men det var fordi knøttet begynte å våkne 3 ganger om natta for mat, og jeg klarte ikke å øke produksjonen. Dessuten var han vill etter å prøve fast føde.
Gjest Skrevet 21. august 2007 #7 Skrevet 21. august 2007 Og ja, lykke til da uansett! Du vet selv hva som er best for barnet ditt tenker jeg...selv om du gidder å spørre oss andre om hva vi måtte mene
Gjest Skrevet 21. august 2007 #8 Skrevet 21. august 2007 syns du skal gjøre det jeg.. begynte tidlig med grøt tilmarcus og han er mer fornøyd og spiser 2 måltider grøt til dagen han elsker det
plutseligbolle Skrevet 21. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. august 2007 Jeg er bare litt usikker. Det står alle steder at man kan begynne når de er 4-6 mnd, men jeg har ikke fått med meg om det er bedre å vente eller ikke. Hun våkner en del om natta og har også begynt å våkne tidligere om morran, et par ganger har jeg måttet amme henne to ganger om natta og. Jeg synes ikke det er stress å amme om natta, men kanskje litt stress når hun vil ha mat hver andre time om dagen....Takk for råd!
♥Spirevipp♥ Skrevet 21. august 2007 #10 Skrevet 21. august 2007 Jeg har begynt å gi smaksprøver allerede og det er fortsatt en uke til lillegutt er 4 mnd. Han sover nå litt lengre på natten, men jeg fullammer fortsatt....det er artig å se hvor ivrig han er etter å få grøt! Må fortsatt opp to ganger for å amme! Tror det er helt opp til deg, bare begynn i det små og gjør det som passer dere to! Lykke til!
*ønsker nr 2* Skrevet 21. august 2007 #11 Skrevet 21. august 2007 min mening. . det er helt og hodent dit valg... verken hs, eller andre, har rett tl å bestemme hva DU gjør.. anbefalingene er så, emn de er ingen regel.. om d føler for det, så gi grøt.. h*n er hvertfall over fire mnd.. . trollet mitt er nesten fire mnd, men spiser grøt til kvelden... han trengte mer, rett å slett
Gjest Skrevet 21. august 2007 #12 Skrevet 21. august 2007 Det er i hvertfall ikke farlig å begynne med grøt nå, det er jo de som begynner før også (i noen land er det vanlig fra 2 mnd alder). Så dersom du tror det begynner å bli litt lite med puppen kan du jo sette igang. Det tar jo uansett et par uker før det monner noe...for magen må jo vennes sakte til fast føde Helsestasjonen har en fin bok om mat til babyer du kan få, der står det masse lurt om hva det er lurt å begynne med og hvordan.
Sylteflesk Skrevet 21. august 2007 #13 Skrevet 21. august 2007 Selv om det står at man kan begynne med fast føde mellom 4-6 mnd, så pleier det å stå nærmere forklart med at 4 mnd er HVIS de trenger det, altså gir tydelig uttrykk for at morsmelk ikke er nok lenger. F.eks. hvis de begynner å våkne oftere om natten, og vil ha mat oftere på dagtid. Er vektoppgangen i orden, og barnet virker fornøyd, er det ingen grunn til å begynne før 6 mnd. Er slett ikke alle som magisk begynner å sove hele natten bare fordi de får grøt. Noen begynner å sove dårligere av grøt. Andre sover hele natten på bare pupp.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2007 #14 Skrevet 21. august 2007 Snuppa mi begynnte å sove dårligere på natta etter at jeg begynnte med grøt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå