Gå til innhold

For eller mot å begynne med grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille snuppe er 4 mnd og 1 uke gammel. Jeg har lyst til å begynne å gi henne grøt. Jeg har bare ammet til nå, og synes det kunne være gøy hvis hun ville prøve å spise noe annet. Dessuten hadde det også vært fint hvis hun sov hele natta. Hun spiser veldig ofte på dagen, og en gang om natta.

Er det noen grunner til å vente med grøten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor så travelt om hun får nok gjennom mm. At du synes det høres gøy ut å prøve synes jeg er et utrolig dårlig argument. Å mate en gang pr natt er jo ingenting. Min er 5 mnd (fullammer) og jeg gir han ofte pupp 2 ganger om natten. De anbefaler å vente til 6 mnd om barnet ikke krever mer mat da.

Skrevet

enig med magnus sin mamma..om det ikke er noen grunn til å begynne ed det før 6 mnds alder, er det beste å fullamme til da;)

Skrevet

Bare begynn med grøt plutseligbolle :) Før du er oppe i en full porsjon til henne er hun allerede sikkert 5-6 mnd.

Gi gjerne litt (ett par skjeer) på kveldstid før du ammer for natten, da sover hun nok garantert bedre ;)

Kanskje du slipper å amme om natten?

Masse lykke til :)

Klem fra

Skrevet

Jeg syntes også at det ville være spennende å begynne med fast føde, men det blir jo egentlig mye mer styr hvis du f.eks. skal bort en tur. Mye lettere å bare dra frem puppen;) Siden du bare ammer en gang om natten så vil i hvert fall jeg anbefale deg å fortsette med fullamming:)

Men hva du enn gjør - lykke til:)

Skrevet

Med forbehold i mot fordi:

Sønnen min sov dårligere om natta de første 2-3 ukene han fikk noe annet enn morsmelk.

Å amme en gang om natta er ikke mye (for meg).

Hvis du har nok melk er det best å fullamme 6 mnd, men du kan gi smaksprøver fra 5 1/2 uten at det gjør noe.

Men når jeg sier dette forutsetter jeg at barnet legger godt på seg og er fornøyd. Jeg begynte selv med mat litt før 6 mnd, men det var fordi knøttet begynte å våkne 3 ganger om natta for mat, og jeg klarte ikke å øke produksjonen. Dessuten var han vill etter å prøve fast føde.

Skrevet

Og ja, lykke til da uansett! Du vet selv hva som er best for barnet ditt tenker jeg...selv om du gidder å spørre oss andre om hva vi måtte mene ;)

Skrevet

syns du skal gjøre det jeg..

begynte tidlig med grøt tilmarcus og han er mer fornøyd og spiser 2 måltider grøt til dagen :)

han elsker det ;)

Skrevet

Jeg er bare litt usikker. Det står alle steder at man kan begynne når de er 4-6 mnd, men jeg har ikke fått med meg om det er bedre å vente eller ikke. Hun våkner en del om natta og har også begynt å våkne tidligere om morran, et par ganger har jeg måttet amme henne to ganger om natta og. Jeg synes ikke det er stress å amme om natta, men kanskje litt stress når hun vil ha mat hver andre time om dagen....Takk for råd!

Skrevet

Jeg har begynt å gi smaksprøver allerede og det er fortsatt en uke til lillegutt er 4 mnd. Han sover nå litt lengre på natten, men jeg fullammer fortsatt....det er artig å se hvor ivrig han er etter å få grøt! Må fortsatt opp to ganger for å amme! Tror det er helt opp til deg, bare begynn i det små og gjør det som passer dere to! Lykke til!

Skrevet

min mening. . det er helt og hodent dit valg... verken hs, eller andre, har rett tl å bestemme hva DU gjør.. anbefalingene er så, emn de er ingen regel.. om d føler for det, så gi grøt.. h*n er hvertfall over fire mnd.. .

trollet mitt er nesten fire mnd, men spiser grøt til kvelden... han trengte mer, rett å slett :)

Skrevet

Det er i hvertfall ikke farlig å begynne med grøt nå, det er jo de som begynner før også (i noen land er det vanlig fra 2 mnd alder). Så dersom du tror det begynner å bli litt lite med puppen kan du jo sette igang. Det tar jo uansett et par uker før det monner noe...for magen må jo vennes sakte til fast føde :) Helsestasjonen har en fin bok om mat til babyer du kan få, der står det masse lurt om hva det er lurt å begynne med og hvordan.

Skrevet

Selv om det står at man kan begynne med fast føde mellom 4-6 mnd, så pleier det å stå nærmere forklart med at 4 mnd er HVIS de trenger det, altså gir tydelig uttrykk for at morsmelk ikke er nok lenger. F.eks. hvis de begynner å våkne oftere om natten, og vil ha mat oftere på dagtid. Er vektoppgangen i orden, og barnet virker fornøyd, er det ingen grunn til å begynne før 6 mnd. Er slett ikke alle som magisk begynner å sove hele natten bare fordi de får grøt. Noen begynner å sove dårligere av grøt. Andre sover hele natten på bare pupp.

Skrevet

Snuppa mi begynnte å sove dårligere på natta etter at jeg begynnte med grøt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...