gubevarremegvæl Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 Hei folkens.. I slutten av denne uka er det begravelse til min manns mormor. En gammel dame som har levd et godt liv som har sagt farvel. Hva synes dere om å ta med 2,5-åringen? Jeg føler vel egentlig at det hadde vært fint for henne å være med. Hun har jo skjønt at insekter og lignende kan være døde, så hun er innebefattet med begrepet, men jeg vet jo ikke hvor mye hun forstår av det. Det blir jo ikke noen tragisk begravelse. Det vil jo heller være en fin avslutning av et langt liv, så jeg tenker at det mest sannsynlig ikke vil bli traumatisk for henne. Og blir det kjedelig for henne, så kan jo jeg ta med henne ut... Noen synspunkter og erfaringer?
bjørnebær Skrevet 21. august 2007 #2 Skrevet 21. august 2007 Eg er veldig for å ta med barn i gravferder. Min gut er berre halvannet år, men har allerede vært i tre stykker (oldeforeldre). Ein som heilt liten baby, ein i krypestadiet og ein i springestadiet, og dei har alle gått kjempegreit. Han var sjølvsagt for liten til å få noko ut av det, men eg syns likevel det var viktig å ha han med. For det fyrste for det at han betydde mykje for sine oldeforeldre, og at ved det at han var der fortalde noko om kven den døde var. Og for det andre for at eg trur det kan vera fint for han i ettertid å vita at han var med i gravferda. Det som ikkje alltid er like positivt med å ha med seg små barn er at det ikkje er like lett for foreldrene å konsentrera seg om sermonien. Når det gjeld deg som har ei såpass stor jente ville eg brukt tid på å førebudd ho. Fortalt litt om kva som skjer i kyrkja (blomster, ei kiste med oldemor i, at kista blir senka i jorda og tatt mold over, at folk kan gråte å være lei seg), om du har bilete frå ei anna gravferd så er jo det flott å nytta. Ta med teiknesaker/stilleleiker så kan ho halda på med det under sermonien. Dei fleste kyrkjer har vel og bøker (eller andre ting) ligande bak til låns.
gubevarremegvæl Skrevet 21. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2007 Takk for dine synspunkter, og ikke minst tips om tegnesaker og bøker. Det er et par måneder siden vi så oldemor sist, men jeg tenkte å ta fram litt bilder og slikt et par dager før og forberede henne som du sier ha en fin kveld
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå