Gå til innhold

Kan man spise brie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ER så usikker på det og glemmer å spørre jm min! Har utrolig lyst på brie. Vet at det er noen typer oster man skal holde seg unna!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Pratet med ansatte i en matbutikk om dette. De sa at brie og cammenbert og sånn er ikke muggost. Det er bare godt lagrede oster. Prøvde å se etter om det sto at de var pastorisert. Når jeg ikke fant det ble jeg igjen usikker. Men fikk da beskjed om at så lenge holdbarhetsdatoen er lengre enn 2 uker er produktet pastorisert.

Håper dette stemmer... Har ikke sett noe spesielt om denne type ost. Sier jm noe annet så er det fint om du legger inn et ord :-)

Skrevet

Fant dette om ost på matportalen.no

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Årsaken er at disse ostene kan bli smittet et eller annet sted i produksjonsprosessen. Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, men for å være på den sikre siden bør gravide innta ostene ferskest mulig, dvs. å unngå disse ostene mot slutten av holdbarhetstiden. Mengden eventuelle listeriabakterier er nemlig på topp mot slutten av holdbarhetsdatoen.

Skrevet

jeg har fått vite av jordmor at man fint kan spise bri. har også sett på forskjellige typer, og alle de jeg leste på var laget med pastorisert melk, så skulle ikke være noe problem:)

Skrevet

Du kan spise brie som er pasteurisert ja, jeg dro på en butikk med ferskvaredisk og spurte de som jobbet med det og hun fant en til meg jeg kunne spise. Husker ikke hva den het, men de får sikkert ofte henvendelser om det, så kanskje noen i din nærbutikk vet det.

Skrevet

Brie og Camenbert er hvitmuggoster. Det er ikke muggoster som er farlig det er ost laget av upasteurisert melk. All ost fra Tine er f.eks. laget av pasteurisert melk. Det er stort sett bare importert brie/camenbert fra som av og til er laget av upasteurisert melk.

Listeria smitter gjennom matvarer som er oppbevart lenge i kjøleskap og spises uten oppvarming. Samme regler gjelder for ost, kjøttpålegg, fisk o.s.v. Spis det ferskest mulig!

Her er 2005-statistikken fra folkehelseinstituttet. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5619&MainArea_5661=5619:0:15,3465:1:0:0:::0:0&MainLeft_5619=5544:57933::1:5625:27:::0:0

P.S. hvis du lager varme ostesmørbrød med brie/camenbert så er du helt på den sikre siden. Listeria dør ved oppvarming.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...