Gå til innhold

Fast ansettelse = fødselspenger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i ulønnet permisjon med mitt første barn og er nå gravid igjen. Termin er i April. Jeg har fast ansettelse men vil ikke ha jobbet 6 av de siste 10 mnd.

 

Mitt spørsmål er:

Holder det at jeg har en fast ansettelse eller må jeg ha jobbet 6 av de 10 isste mnd?

 

Håper noen kan svare meg...

 

:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det holder ikke, du må ha hatt inntekt de siste 6 av 10 mnd

Skrevet

Hei!

 

Det skal holde det om du har fått fast ansettelse nå..... Du har september, oktober, november, desember, januar, februar og mars. Det skulle bli iallefall 7 mnd det.

Du trenger ikka ha inntekt fra arbeidsgiveren som du er fast ansatt hos i alle mnd frem til du skal ha permisjon. Blir du f.eks sykemeldt om 1 mnd og er sykemeldt resten av svangerskapet så regnes sykepenger fra trygdekontoret som inntekt det og..... Da får du det samme i fødselspenger som du har i sykepenger......

 

Lykke til :-)

 

Skrevet

HI her (nytt nikk;))

 

"nummer fem på vei :-)": Jeg skal ikke etter avtale med arbetsgiver begynne i jobb før i jan men jeg har hvert ansatt der i mange år. Førstår jeg deg riktig at jeg da har rett til fødselspenger til trots at jeg ikke jobber 6 mnd? Ååå håper det stemmer...

 

:o)

Skrevet

Nei, da får du ikke inntekt..... i 6/10 mnd

 

Hvorfor ikke inntekt derfra nå da?

Skrevet

Jeg er hjemme med mitt første barn som er 14 mnd så er innvilget ulønnet permisjon fra jobbet til jan-08.

 

Ser ut som vi må prøve finne en dagmamma så jeg rekker å jobbe de mnd... uff å uff...

 

Takk så mye for svar:)!

Skrevet

Skal ikke oppfordre til noe, men det holder å arbeide i 1 mnd....... Da kan du bli sykemeldt om du ikke klarer jobben pga at du er gravid. Da får du sykepenger som jeg skrev i mitt første svar til deg....... Påenget er at du må ha inntekt(lønn eller sykepenger) i 6 av 10 siste mnd før permisjon. Du rekker det.......

 

Skrevet

Det er så dumt at "systemet" er lagt opp på denne måten.. men men, vi må bare gjøre det som er best for familien. Tusen takk for råd og velmening:)

 

 

Skrevet

Hei,

jeg vil bare tipse deg om at det ikke er noen regel om hvor mye du må tjene i hver måned. Tror det kan holde om du f.eks. får deg en bitteliten bijobb nå slik at du har inntektsgivende arbeid i seks av de siste ti månedene. Det kan jo være noe du kan gjøre på kveldstid e.l.

 

Det er imidlertid en nedre grense for hvor mye du må tjene totalt i opptjeningsperioden.

 

Dersom du har en jobb først og deretter jobber et sted hvor du er fast ansatt, vil det være lønnen fra det siste stedet de tar utgangspunkt i når de beregner fødselspenger. Det forutsetter at du har jobbet der minst fire uker (regnes ut på samme måte som sykepenger, og du må ikke ha vært sykemeldt i disse fire ukene.)

 

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...