Gå til innhold

Å sitte i uskiftet bo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt litt på noen ting i forhold til barna mine, spesiellt den eldste som jeg har fra et tidligere forhold, dersom jeg skulle dø.

Jeg har blitt anbefalt å sørge for at mannen min kan sitte i uskiftet bo sånn at han ikke får problemer med xn min eller overformynderiet og evt. må selge huset og annet vi har sammen.

Noen som vet hvordan jeg går frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for at han skal kunne sitte i uskiftet bo, så må vel særkullsbarnet verge 8altså din x) godkjenne dette. Dersom dere er enige om det, kan dere skrive en avtale på forhånd.

Skrevet

Dersom din eks er den som vil få ansvaret for ditt særkullsbarn om du skulle dø, og din eks er en av grunnen til at du vil ha uskiftet bo - så sorry, mac, det går ikke.

Skrevet

Fra arveloven:

"§ 10. I høve til særskilt livsarving (særkullbarn eller livsarving til særkullbarn) etter avdød ektemake har attlevande ektemake berre rett til uskifte når den særskilde livsarvingen samtykkjer. Er den særskilde livsarvingen umyndig, krevst det samtykke frå overformynderiet. Overformynderiet bør som regel berre samtykkje når det meiner det vil være til gagn også for den særskilde livsarvingen at attlevande ektemake får rett til uskifte. Er buet til arvingen under konkurshandsaming, kan samtykke etter første punktum her berre gis med samtykke frå tingretten. "

Så det kan kun godkjennes av overformynderiet, ikke verge til barnet ditt som noen over her skriver. Hvis det vil bli sånn at sønnen din vil bo hos sin far hvis du skulle dø, så spørs det no om din nåværende mann har mulighet til å sitte i uskiftet bo..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...