Darth Vader Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 Jeg slutter aldri å la meg forundre hvorfor skolen ikke har sterkere fokus på å rekruttere de faglig sterke lærerne. Vi er på flyttefot og jeg har søkt - og fått - lærerjobber i området vi skal flytte til. Og uten unntak så vil skolen at du skal sende søknad og CV. Noen skoler presiserer endatil at du ikke skal sende med vitnemål. Selv sendte jeg vitnemålene mine etter at jeg hadde blitt tilbudt stillinga. Er virkelig lærernes karakterer så uvesentlig i skolen? Burde det ikke være av interesse om jeg fikk A eller D i matematikk? Hjelper jo ikke mye med matematikkfordypning hvis jeg fikk D - da er jeg jo rimelig dårlig uansett. Jeg må innrømme at søkeprosessen i vår har gjort meg veldig betenkt. Det blir ikke noe kunnskapsløft i skolen uten at skolen fokuserer mer på fagkunnskapen til lærerne.
Blue Lady Skrevet 21. august 2007 #2 Skrevet 21. august 2007 Dette er skremmende ja! Det er helt klart ikke uvesentlig hvilken karakter man fikk i matte fordypning, en D ellet E i fordypningen er ikke nødvendigvis verdt noe som helst for ungene..
Darth Vader Skrevet 21. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2007 Nei, da kan det faktisk hende at ungene har like stor nytte av en lærer som bare har vanlig almennlærerutdanning - uten ekstra fordypning - men med gode karakterer. Det tror jeg i alle fall.
Blue Lady Skrevet 21. august 2007 #4 Skrevet 21. august 2007 Helt enig. Håper virkelig barna mine møter på faglig sterke og motiverte lærere når de begynner på skolen!
Twintipp og himmelblå Skrevet 21. august 2007 #5 Skrevet 21. august 2007 Oj, det var merksnodig! Det er da absolutt relevant de karakterene en har fått i fagene.... hm:-p Det sier kanskje noe om mangelen på lærere i dag!!
lille je Skrevet 21. august 2007 #6 Skrevet 21. august 2007 Man kan være utroooolig flink i matte uten at man nødvendigvis er en god mattelærer.... Når det er sagt skal jo de nye opptakskravene til lærerhøgskolene være med å sikre bedre fagkunnskaper blant lærere.
Gjest Skrevet 21. august 2007 #7 Skrevet 21. august 2007 Merkelig at de ikke etterspør karakterer ja, men jeg vil si at spesielt i grunnskolen er evnen til å lærer fra seg viktigere enn om man har A eller B i faget... Ofte kan man jo lese seg opp til undervisningen faglig sett, men det å lære fra seg er ikke alle forunt.
Twintipp og himmelblå Skrevet 21. august 2007 #8 Skrevet 21. august 2007 Allikevel er det mye ledig plasser på lærerstudiene, og kravene er ikke veldig høye i dag heller. Det er vel 3 en må ha som et minimum i 2 fag. På en annen side teller formidlerrollen like mye som kunnskapsevnen mener jeg.. Det er liten vits med stor faglig kompetanse som lærer om en ikke klarer å formidle det til elevene.. Men, begge deler er jo en fordel! :-)
Darth Vader Skrevet 21. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. august 2007 Det er klart at formidlingsevne er viktig. Men jeg kan vanskelig se at man skal klare å lære bort noe man ikke kan selv.
lille je Skrevet 21. august 2007 #10 Skrevet 21. august 2007 Enig med deg twintipp. Mange lærere er stappfulle av kunnskap, men klarer ikke å få det fram. Kravene for lærerhøgskolen i dag er at du må ha tre eller bedre ja, i norsk og matte fra videregående. Ikke allverden, men det er en start. Og jeg kan faktisk forstå at det er mange ledige plasser på studiet....
lille je Skrevet 21. august 2007 #11 Skrevet 21. august 2007 Nei, det går selvsagt ikke an! At jeg har vært sløydlærer et halvår f.eks, var vel ikke akkurat det mest intelligente de fant på på skolen min:)
Darth Vader Skrevet 21. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 21. august 2007 Jeg er enig med deg i at evnen til å lære fra seg er viktigere enn om man har A eller B i faget. Men om forskjellen er B og D så er ikke forskjellen så uviktig lenger. For om man har D er man ikke særlig flink på skolen - og hvis du ikke kan det du skal lære bort så hjelper det ikke med all verdens formidlingsevne. Jeg kan ikke programmere og jeg kan heller ikke fransk. Og selv om jeg er god til å lære fra meg så vil jeg være en elendig lærer i programmering og fransk.
snowstorm73 Skrevet 21. august 2007 #13 Skrevet 21. august 2007 Lav status og relativ dårlig betaling fører til at de topp elever ikke vil bli lærere. Se til Finland, der er lærer en topp jobb, med høy status. Jeg syns også at det er skikkelig katatstrofe når elevene/studenter som var ganske dårlige selv skal ta seg av opplæring av den fremtidige generasjonen. Og i motsetning til Norge er det i Finland vanskelig å komme seg inn i lærerutdanning. Gjett hvorfor.
Darth Vader Skrevet 21. august 2007 Forfatter #14 Skrevet 21. august 2007 Ikke sant :-). Og det synd for elevene. Har forøvrig også vært sløydlærer et halvt år. Og noen snekker er jeg definitivt ikke...
Darth Vader Skrevet 21. august 2007 Forfatter #16 Skrevet 21. august 2007 Ja, du har nok rett i det. Men jeg syns jo det blir spesielt viktig i dag når man har så mange faglig svake lærere at skolene velger de beste de kan få. Og uten vitnemålet har de ingen forutsetning til å ta det valget. Syns jeg.
lille je Skrevet 21. august 2007 #17 Skrevet 21. august 2007 Det er ikke mer enn ti-tolv år siden man måtte ha over fem i snitt for å komme inn på lærerhøgskolene i f.eks. oslo og trondheim heller, faktisk... Tror dere de som gikk ut da er bedre lærere enn de som gikk ut fem år senere, da man ikke engang trengte ha bestått videregående for å komme inn? Jeg mener dette spørsmålet seriøst da, ikke kranglete:)
lille je Skrevet 21. august 2007 #18 Skrevet 21. august 2007 Mitt inntrykk fra de intervjuene jeg har vært på, er at de legger større vekt på referanser fra rektorer og inspektører enn på karakterene...
Gjest Skrevet 21. august 2007 #19 Skrevet 21. august 2007 Nå er det ikke sånn at alle lærere har gått lærerskolen og kommet inn med 2 i snitt. Har selv Universitetsutdanning, og det var absolutt ikke lett å komme inn på ped i sin tid. Føler litt for å "forsvare" meg når man får sånne anklager om elendig kvalitet. Tror kanskje statusen vil øke ved at dere foreldre til barn i skolen er mer positive til vårt arbeid enn mange er...
Twintipp og himmelblå Skrevet 21. august 2007 #20 Skrevet 21. august 2007 Alle klager på at lærere har så mye "ferie", men det er ingen som vil bli det selv sier mannen min!! Og det er sant... Det er ikke såå¨mange år siden det var utrolige høye krav for å komme inn på lærerstudiet, men i de siste årene har det jo blitt lavere og lavere... Kanskje de hever lønnen deres etterhvert;-)? Siden det er så få som vil bli det i dag mener jeg... På en annen side er det utrolig trist at det skal bli som Darth Vader sier, at bare en har bestått skal en kunne få jobb!
Darth Vader Skrevet 21. august 2007 Forfatter #21 Skrevet 21. august 2007 Og jeg ble ansatt uten at en eneste av mine referanser ble kontaktet, faktisk spurte de ikke etter referansene en gang. Med andre ord tok de alt jeg sa både om faglig dyktighet og personlige egenskaper for god fisk. Greit at jeg sikkert gjorde et fantastisk godt inntrykk på intervjuet, hehehe. Men jeg ble faktisk betenkt. For jeg regner med at min ansettelse ikke er enestående.
lille je Skrevet 21. august 2007 #22 Skrevet 21. august 2007 Enig med deg Spetakkel. Og jeg har en stygg tendens til å glemme universitetsutdanna lærere jeg:) Tror universitetene er flinkere til å luke ut de som ikke duger pedagogisk enn høgskolene i allefall var før. Og jeg vil gjerne forsvare meg jeg og, hadde veldig gode karakterer fra videregående, og det var med et nødskrik jeg kom inn på høgskolen på førsteopptak.
Twintipp og himmelblå Skrevet 21. august 2007 #23 Skrevet 21. august 2007 Det er bare de siste årene det har vært lave snitt på lærerhøgskolen da... Når mannen min gikk der og, var det høøyt snitt! Han kom ikke inn første året heller han, så det er en trend som har kommet de siste årene... Og jeg VET hvor mye jobb dere lærere gjør, jeg beundrer dere for alt jobben deres innebærer.. Jeg hadde aldri klart det!!! Dere er jammen lærere, pedagoger, sykepleiere, psykologer og ja, i det hele tatt!!! All ære til dere sier jeg! Det er en tøff og krevende jobb.........
lille je Skrevet 21. august 2007 #24 Skrevet 21. august 2007 Jøss... Det var uvanlig. Jeg har stort sett kommet til intervju der rektor allerede har visst "alt" om meg... Men mange steder er de desperate etter faglærte lærere da... (ikke stygt ment overfor deg DV, jeg er sikker på at du er en flink lærer)
lille je Skrevet 21. august 2007 #25 Skrevet 21. august 2007 VELDIG synd for elevene. Herregud, for et opplegg:)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå