lullen snart 4trollunger :) Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 har en nydelig gutt på 4 år som er veldig utadvent og sosial av seg. han er veldig glad i andre mennesker og langt i fra sjenert. hvordan kan jeg forklare ham at ikke alle voksene mennesker er snille og at det å prate med fremmede og bli med de er fy fy osv. han er veldig godtroende og naiv av seg. har prøvd å forklare dette på flere måter, men får til stadighet til svar at hvis noen er slemme osv er han bare slem igjen osv. prøver også å lære ham man ikke har lov til å være slem. håper på svar. trenger litt råd her.
lullen snart 4trollunger :) Skrevet 21. august 2007 Forfatter #2 Skrevet 21. august 2007 dytter denne opp.............
mamza Skrevet 21. august 2007 #3 Skrevet 21. august 2007 Hei. Hva med å lage en regel om at han alltid kommer hjem og spør mamma hvis noen henvender seg til han. Det som er skumelt med å si fremmende er at menn eller andre med onde hensikter er gode på å få kontakt med barn og de prater gjerne med barna litt sånn at barna føler at de kjenner dem.
Fabelaktiv Skrevet 21. august 2007 #4 Skrevet 21. august 2007 Uff - ja sånne menn.. jeg blir helt fælen jeg av å tenke på alt som kan skje med min snuppe på 3. Prøver jo å aldri ha henne ute av syne men 100% er vanskelig.. Lurer selv på hva jeg skal si jeg - dytter litt
lullen snart 4trollunger :) Skrevet 21. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. august 2007 ja de gjør det og han som er så tillitsfull fra før er det ikke vanskelig "å lure". han får aldri være ute alene. men man har jo heller aldri noen garanti for at det ikke kan skje noe når man har dem med seg/er tilstede selv. det jeg mener er at det er mange uberegnelige folk der ute og man vet jo aldri hva de kan finne på..
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 21. august 2007 #6 Skrevet 21. august 2007 Hmm... Vanskelig situasjon. Datteren vå er 3 år, og da hun stakk fra oss i butikken for noen uker siden måtte jeg bare prate litt med henne om dette. Jeg sa at det finnes noen voksne mennesker rundt omkring som ikke er snille med barn, og at de kan ta henne hvis hun stikker av. Jeg forklarte at de er sterke, og at kan bære henne med seg (hun også sa at da bare hyler jeg osv, osv). Det er samtidig viktig å ikke gjøre barna våre redde og usikre, så jeg forsikret henne om at hvis hun holder seg så mamma og/eller pappa kan se henne er det greit og ikke farlig:) Datteren vår er veldig opptatt av politiet, og mente at politimannen bare kunne komme og hente den mannen eller dama som er slem. Forklarte henne at de gjemmer seg for politiet, og at politiet ikke alltid vet hvem de er osv, men at politiet kommer til å ta dem hvis de finner dem;) uff... Denne samtalen er ikke lett ihvertfall, men den er veldig viktig!! jeg ble selv nesten kidnappet da jeg var 7 år såjeg vet at disse menneskene finnes overalt!
Gjest Skrevet 21. august 2007 #7 Skrevet 21. august 2007 Husker mamma og pappa hadde den samtalen med meg da jeg var liten. da sa de at ikke alle voksne var snille med barn, og at vi måtte være litt forsiktige. De sa også at hvis noen voksne snakket til meg og jeg ikke visste om mamma og pappa kjente disse voksne, så måtte jeg gå bort derfra. fikk også beskjed om at hvis noen voksne prøvde å snakke med meg og ikke ville høre på det når jeg sa jeg ikke fikk snakke med fremmede så skulle jeg komme rett til/rope på mamma eller pappa, eller de andre voksne jeg kjente som var tilstede.
mine små alver... Skrevet 21. august 2007 #8 Skrevet 21. august 2007 Hei. Jeg har en datter på 4 år og har akkurat de samme tankene som dere. Iallefall etter Madeleine saken...grøss. Vi har også snakket med henne om ukjente mennesker,det å ikke snakke med noen i barnehage porten som hun ikke kjenner,ikke ta imot godteri fra ukjente,holde seg i nærheten av oss osv..det er ikke lett dette her,det å finne en balanse uten å skremme ungene. men jeg tror det er viktig at vi tar det opp i denne alderen om igjen og om igjen....de er jo så uskyldig og godtroene disse barna våre,og de lærer ikke med en gang heller(uheldigvis i denne sanken)Jeg tror også det er viktig å fortelle barna hva de SKAL gjøre i situasjoner isteden for å si IKKE gjør sånn,og sånn...for om de da skulle havne i en uheldig situasjon så husker de kanskje det de fikk beskjed om. . Vi får bare fortsette å oppdra barna våre på mest mulig måte og lære de så mye som mulig før vi slipper de ut på egen skolevei osv Fint at flere har de samme tankene om dette så vi kan gi hverandre råd og stå sammen i en så skremmende sak .Det er Allt for mange barn som har blitt borte!!!
Fabelaktiv Skrevet 21. august 2007 #9 Skrevet 21. august 2007 JA det er et viktig poeng.. fortell barna hva de skal gjøre (ikke fortell hva de ikke skal gjøre ) de husker som regel med positivt fortegn... ai ai -FARLIG men ja, vanskelig balansegang der - ikke skremme men ikke la de vandre lykkelig avgårde men noen med skumle hensikter heller.. HUFF - hvorfor må man ta fra barna uskylden og renheten før de er klar for det.. gråter av alle onde mennesker verden er befengt med - i fortid, nåtid og fremtid -særlig at det finns en gud - NOT
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå