Gjest Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 Snart skal jeg i jobb igjen og tassen begynner i barnehage nå. Lurer på hvordan i all verden jeg skal klare å få unna alt som må gjøres i hverdagen? Og vi har bare ett barn... Kanskje dere vil dele noen råd for hvordan dere gjør? Jeg regner med å smøre mat og legge fram klær kvelden i forveien. Kanskje også dusje selv kvelden før? Er det andre ting som kan være lurt? Blir dere fryktelig slitne, eller venner man seg til dette hektiske barnehage-/jobblivet?
Anonym bruker Skrevet 21. august 2007 #2 Skrevet 21. august 2007 Vi er heldige og har flexitid begge to så det vi gjør er at den som skal hente går tidlig på jobb, mens den andre tar seg god tid om morgenen og leverer ca. kl 09. Har et ganske avslappet forhold til husarbeid, så der bruker vi ikke mye tid i hverdagen. Ellers prøver vi å handle "stort" en gang i uka. Har stort sett nedprioritert alt "man bør" i en periode nå og satser mest på familietid i denne fasen av livet.
Gjest Skrevet 21. august 2007 #3 Skrevet 21. august 2007 Det høres veldig riktig ut, det viktigste for oss er tross alt vår lille gullklump. Vi skal også prøve å få til sen levering og tidlig henting, så langt vi får til ihvertfall.
Line_78 Skrevet 21. august 2007 #4 Skrevet 21. august 2007 Hos oss er det egentlig ikke blitt så hektisk (knøttet har gått i barnehage et drøyt halvår). Men så fullførte mannen min studiene sine nå rett før sommeren, og jobber foreløpig bare deltid (for det meste kveld og helg), så vi slipper helt unna morgenstress foreløpig, det er jo litt luksus :-) Kan nok bli mer hektisk når han begynner i fulltidsjobb da. Men vi er heldige og har barnehagen i gangavstand herfra (fem minutter), og jeg har fleksitid på jobb, noe som også er praktisk. Gode råd må vel være å ikke være opphengt i at alt av husarbeid må være perfekt gjort til enhver tid :-) Forsøk å få unna en maskin klesvask om dagen, slik at det ikke hoper seg opp. Ta en liten dugnad innimellom på ettermiddagen eller kvelden og ta unna det mest nødvendige sammen. Bruk gjerne mye tid ute i frisk luft sammen med ungen (gir energi og er gøy!) Dersom det passer for dere kan middagen tas tidlig på kvelden (som kvelds for tassen), og bare ta noe enkelt rett etter jobb/barnehage. Så slipper man stress med middagslaging i full fart straks man kommer hjem. Og dersom dere har mulighet til at en eller begge jobber litt mindre, hjelper jo ofte det, merker i hvert fall at det nok gjør at vi opplever ganske lite stress i hverdagen i forhold til en del andre småbarnsforeldre virker det som. De fleste dager er rolige og hyggelige, lite mas og kjas i grunnen :-) Og husk, det er DERE, ikke DU som skal få unna alt som må gjøres i hverdagen ;-) (antar i hvert fall at dere er to om det siden du skriver at "vi har ett barn"?)
<3 Legoland <3 Skrevet 21. august 2007 #5 Skrevet 21. august 2007 Dere kan være såååååå vannvittig glad for at dere ikke er alenemødre !!! Jeg må gjøre ALT alene i huset. vasking/spikring/maling av huset/ OSV OSV Og jeg jobber fullt hver dag !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hverdagen er et pes og ikke mye kjekt !!!!!!!!!!!!!!!
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 21. august 2007 #6 Skrevet 21. august 2007 Heisann! Vi jobber begge fullt og litt til ;O) Humlegutt er nå 17 mnd og har vært i bhg siden han var 11 mnd. Har selvfølgelig ikke all den tiden sammen som vi ønsker, men er blitt veldig bevisst på å bruke den tiden vi har positivt! Får litt mindre tid til annen familie og venner akkurat i hverdagen, men har flere som er flinke til å bare droppe innom sånn av og til. Det går oftest mye bedre enn hva en på forhånd tror ) Lykke til!
Mille** Skrevet 21. august 2007 #7 Skrevet 21. august 2007 Jeg begynte å jobbe igjen i går, og foreløping elsker jeg det!! Jeg jobber skift, så når jeg har senvakt leverer jeg henne senere, og når jeg har tidligvakt leverer pappan henne og så henter jeg henne kl 15.15. Matpakker smører pappan på morningen så spiser hun frokost i barnehagen. Klær legger jeg frem kvelden før og pakker sekken klar. Vi voksne dusjer begge på morningen, ungene på kvelden. (har to barn) Vi skal begynne å ta storhandel en gang i uka så vi slipper å handle så ofte, og da planlegge middager for en uke i slengen. Ellers må man jo senke kravene litt til husarbeid, men så blir det jo ikke så skittent når alle er på jobb og barnehage om dagen. Mindre koppvask blir det også. ) Føler jeg har masse overskudd når jeg kommer hjem, og venner og familie kommer til å prioriteres før gulvvasken for å si det sånn. Støvsugeren er helt super den. ;o) Lykke til med hverdagen, her går det foreløpig supert, og det tror jeg det kommer til å fortsette å gjøre, men det skal sies at jeg skal bare jobbe 75 % nå når snupp enda er så liten (blir straks 2 år)!! )
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 22. august 2007 #8 Skrevet 22. august 2007 Har ikke fått barnehagaplass =0( jobber turnus Er heldig att 3 av 4 besteforeldre har gått av med pensjon så de bytter på å passe henne =0). Så vi pusler sammen hvordan dagene blir og det går veldig fint =0).
Anonym bruker Skrevet 23. august 2007 #9 Skrevet 23. august 2007 Hele kunsten med å ikke bli stressa er å ha rutiner tror jeg. Jeg og kjæresten min jobber fullt begge to, og er heldige med å ha barnehage rett borti gata. Vi har fast med at han leverer hver dag, og jeg henter. Så jeg har alltid morgenen for meg selv (pappa og datter står opp etter meg da begge er trøtte om mårran) og slipper stress, mens pappa'en slipper å stresse hjem. Han har ansvaret for alle klær som skal kles på og has med (her må vi jenter lære oss med å leve med at ungen stiller med noen litt rare kles-kombinasjoner av og til), og jeg har ansvar for matpakke. Greit med avklarte oppgaver sånn at man slipper å tenke på "alt". Jeg lager matpakke m brødskiver, middagsrester, frukt og yoghurt, og lager i tillegg en liten matpakke til frokost som hun får i hånden av kjæresten min i vogna på vei til barnehagen. (Lurt tips: kjøp ferdig oppskåret brød og legg i fryseren, så slipper du å pluselig gå tom for brød som du nå trenger til matpakken hver dag) Ellers prioriterer jeg å lese og leke med datteren min før hun skal legge seg, selv om det er fryktelig rotete hjemme. Har også polsk vaskehjelp som shiner huset hver 14.dag, hun tar 500 NOK for det, og er verdt det dobbelte! Og husk at barn blir trøtte etter barnehagen. De legger seg tidligere, og man får masse voksentid på kvelden til både ekstra jobbing og venner og avslapping foran TV. Lykke til!!
Gjest Skrevet 23. august 2007 #10 Skrevet 23. august 2007 Takk for alle tips, håper vi klarer å takle hverdagen...men tror jeg også vil ha en polsk vaskehjelp :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå