Attpåklatten :-)™ Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 Av disse innleggene på skravle som handler om foreldre som tar med barna sine på ferie, i skoletiden.... Det er faktisk ikke alle som har 12 uker ferie i året, eller hva det er lærere har. Det er ikke alle som har råd til å reise med hele familien midt i fellesferier. Det er ikke alle foreldre som er så sløve og uintelligente som en del av innleggene beskriver. Ikke alle er A4 eller lever A4 liv. Lærerne til mine barn er alltid positive når vi snakker om det å ta fri for å reise på tur sammen som familie. De ønsker oss god tur og mener bestemt at dette har vi godt av både store og små. Vi har barn som synes det er hyggelig å reise med oss ennå og det er jeg glad for. De får gjerne en lekse med seg hvor de skal skrive om turen. Det er da virkelig begrenset hvor mye de lærer av nye og revolusjonerende ting på 14 dager! Nå har vi valgt å reise rett før skoleåret slutter for at de skal gå glipp av minst mulig, men jeg synes en del lærere (les på skravle) er utrolig sneversynte og dømmende. Jeg synes det er MER skremmende, enn at vi reiser til syden. At slike mennesker faktisk skal være en rollefigur for mine barn. Jeg føler meg ytterst oppegående og vil ha meg frabedt slike kommentarer og utsagn! Sånn, da fikk jeg det ut. Gidder ikke legge ut noe mer om dette på skravle, for det er tydeligvis som å snakke til en murvegg.....trist igrunn.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 21. august 2007 Forfatter #2 Skrevet 21. august 2007 Grrrrrr.....og det er også slik at vi må søke rektor om fri skriftlig, og ennå vi får det godkjent så sitter en del lærere på sine høye hester og dømmer i øst og vest!!!! MAKAN!!!
Trollmora Skrevet 21. august 2007 #3 Skrevet 21. august 2007 Misunnelse, Klatten, det er misunnelse! Klart det er kjipt for lærerene å se det ene barne før og det andre etter som kan reise på ferie med sine foresatte utenom sommerferien. De er jo tvunget til å ta ut fri på sommeren, jula og påsken når "alle" andre også har fri. At det skal være noe annet som ligger bak har jeg ikke lyst til å tenke på! Fortsett å dra på tur så lenge du har lyst og helse, og så lenge "ungene" forsatt vil være med så tyder det på at de koser seg og liker å være med )
Travelmor Skrevet 21. august 2007 #4 Skrevet 21. august 2007 Jeg tror at du og andre foreldre som tar barna fri fra skolen utenom ferien, gir dem minner for livet og et herlig avbrekk fra hverdagen:-) Noen mennesker er livredde for alt som bryter med å leve livet perm fra perm. Det er sikkert lærer blant dem. Men lærer kan da reise mye mer enn oss andre. Jeg blir forresten helt skremt av A4 livet og hva det gjør med ungene våre. Nå er det heldagsskolen og snikinnføringen av den som irriterer meg mest. Syns barndommen til barna våre blir stjelt på den måten. Jeg har barn som har fått sluppet SFO og bare fått kose seg etter skoletid. De har fått lekt mye og vokst veldig på å låse seg inn alene. De gangene det ikke har vært folk her eller i nabohusene. Vi i nabolaget samarbeider litt om dette... Fortsett med å ta ungene fri Attpåklatten:-). Med god samvittighet. Det kommer jeg også til å gjøre med mine barn. Jeg har gjort det noen ganger alt for å reise på sydenturer utenom sesongen. Dersom jeg ser at heldagsskolen sliter ut de minste barna mine som nå er i barnehagen, kommer jeg til å kjøpe seilbåt og ta dem ut av skolen..... til stor irritasjon for alle dem som mener at all opplæring må foregå i trange og overfylte klasserom med dårlig inneklima. Tenk på den støyen utpå dagen når barna blir slitne og har lyst til å leke. Da skal de ha undervisning. Eller jobbe med lekser. For i snikinnføringen heter det så fint, at alle elever skal få leksehjelp på skolen. Så slipper vi foreldre å engasjere oss i hva de driver med. Tror jeg alt skal begynne å se meg om etter en havseiler! Mens jeg leter skal jeg garantert ta ungene mine fri i løpet av dette skoleåret også!!!
Plutseliten :) Skrevet 21. august 2007 #5 Skrevet 21. august 2007 Jeg sier også misunnelse....og i kraft av sin stilling vet hva som er best...uff! Har gjort dette med eldstejenta flere ganger,med hilsen tilbake på søknaden fra rektor om en god tur. Aldri vært noe problem fra skolen eller lærerenes side. Fått med bittelitt lekser. Økonomi og fri fra jobb gjelder de fleste familier, så disse som roper høyt på skravle er i fåtall! Samme personer som kritiserer foreldre som tar med småbarn til syden,på cafe,som gir sukker,setet feil vei i bilen...osv..osv.. Sånne gidder vi ikke bry oss noe om.Enhver vet best hva som er bra for sitt barn...enten det er ferietur med foreldrene mindt i skoleåret,eller om de får en is i sommervarmen! Det har nemlig jeg og minstemann gjort idag..gått på butikken og kjøpt STOR is og kost oss...hysj
Attpåklatten :-)™ Skrevet 21. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. august 2007 Ja, jeg velger også å tro at det er misunnelse, og heldigvis ikke flertallet som står for de uttalelsene....Vi har heldigvis hatt oppegående og rause lærere til våre barn, og det har vært udelt positivt både fra rektor(er) og lærere:-)) Og is midt i uka da, fysj av meg;-))
Reveenka Skrevet 21. august 2007 #7 Skrevet 21. august 2007 Jeg fulgte debatten, og greide å ligge unna. Det er noen som synes de kan belære alle andre om hvordan tingene bør være, og følger du ikke den oppskriften får du så hatten passer. Bygdedyret i egen, høye personifiserte dib-utgave..... Synes heller problemstillingen burde vært snudd på hodet - hordan sikre ungene våre best mulig opplæring på skolen, med tanke på lærerkreftene, bøker og annet materiell for ikke å snakke om gode skolebygg... (c";)) På år skole har forresten to av tre lærere(minst) i klassen til eldstejenta tatt fri utenom skoleferien for å dra på ferie nettopp til - syden! (hvor ER forresten det der Syden...? Kanskje noen av lærerne på skravle vet det?))
Motti Skrevet 21. august 2007 #8 Skrevet 21. august 2007 Hei, jeg synes du skal ta med barna med god samvittighet, tror ikke noen misunner deg dette, ikke lærere, heller. Vi har mye ferie, ja, men mye av det er avspasering for lange dager ellers i året, slik andre også kan avspasere. Andre kan ta ut lønn for overtiden, de kan ikke vi, men sånn er det jo bare, vi har valgt yrket selv. Slik jeg leste den andre tråden du siktet til, så var det vel mest irritasjon over de foreldrene som forlanger at poden på ungdomsskolen skal få ta prøver, heldagsprøver og slikt når de kommer tilbake, det fører til mye ekstraarbeid. Men når det er sagt så opplever jeg at de fleste foreldrene er svært bevisste på at det er de som har ansvar for elevens opplæring i ferieperioden, mange spør også på forhånd om når det passer best å dra. Men så har du de få som etterhvert har blitt flere, og som noen av lærerne i den andre tråden irriterte seg over. De som forventer at læreren f.eks skal lære barnet alt det gikk glipp av de 2 ukene det var på ferie....ja, de finnes. Å si at barnet går glipp av mye, kan vel stemme, men ikke mer enn en som er syk i 2 uker eller er på treningssamling. Men dersom barnet mitt hadde vært mye borte pga sykdom, ville jeg nok tenkt meg nøye om før jeg reiste på en to-ukers ferie i skoletiden, har opplevd at elever har mistet oversikt og kommet inn i en ond sirkel etter slike perioder. Har aldri opplevd at noen har blitt nektet å dra, vi ønsker dem god ferie, vi!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå