Gå til innhold

Til syden uten å informere trygdekontor

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen her som har vært en uke i syden og vært sykemeldt,uten å informere trygdekontoret?? hva skjer egentlig da? jeg har ikke gjort det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi var en uke i syden uten å melde ifra til trygdekontoret.. Var da 50% sykmeldt..

Hva som skjer? Ingen spesielle ting.. så lenge de ikke vet om det, får de ikke gjort noe heller. Og som vi tenkte, hvilke situasjoner må oppstå for at de i det hele tatt skal merke det?

Jeg skal ikke legge noen føringer for hva du burde, og ikke burde gjøre. Men det var i hvertfall ikke noen problem for oss!

Skrevet

de finner høyst sansynlig ikke ut av det, men skulle du bli syk på turen og trenger legehjelp og sånn, får du deg nok en real skyllebøtte når du kommer hjem. kan også miste sykepengene... (trygdesvindel)

Mn det går an å få legeerklæring på at utenlandsreise ikke har noe å si for sykdommen/tilstanden. da får du fremdeles sykepenger når du er i utlandet. hvis du bare melder fra at du skal til utlandet, mister du pengene for den ene uken.

Skrevet

Men om du skulle bli syk, og trenge legehjelp osv.. MÅ da norske myndigheter få vite om det? Har man en god reiseforsikring, så har man vel dekning der? Dessuten tror jeg ikke de har kapasitet til å undersøke om han/henne/de/whatsoever har benyttet seg av legetjenester?

Skrevet

trenger man pass til babyer??

Skrevet

Klippet fra Politiets informasjonssider om pass:

Alle norske statsborgere som skal reise utenfor Norden, bør ha gyldig pass ved inn- og utreise. Barn må ha eget pass.

Har aldri sett et spedbarnspass før.. men er sikkert ganske artig å se :) Jeg mente at før i tiden, så kunne barn skrives inn i mors pass, men sånn er det kanskje ikke lenger??

Skrevet

Babyer må ha pass på lik linje med voksne. Lenge siden man kunne sette dem i forledrenes pass. Jeg måtte i alle fall ha til gutten min da han var 6mnd for 9 år siden.

Skrevet

Jeg var en langhelg i utlandet i vår, og lurte da på om det var nødvendig å informere trygdekontor. Fikk ganske klar beskjed av arbeidsgiver om at det kunne få alvorlige konsekvenser om jeg ikke gjorde dette. Blant annet risikerer du å miste retten til fødselspenger.. Og hvis du blir syk og trenger legehjelp, så vil trygdekontoret ditt og din saksbehandler bli informert om dette.

Skjønner ikke helt hvorfor en skal la være å informere.. Du beholder sykepenger så lenge legen din kan bekrefte at du har god nok helse til å reise utenlands.

Skrevet

det står på sykelmeldingen at man ik skal forlate kommunen man bor i uten å opplyse dette til trygdekontoret.

da jeg gikk gravid med førstemann så bodde jeg i oslo og jobbet i akershus, så egentlig hadde jge ik lov til å dra opp på jobben i den perioden.

legen kan skrive et brev til trygdekontoret der det står at personen kommer til å bli bedre av denne turen, at det vil hjelpe hun/han tilbake på jobb.

da får man sykepenger.

Skrevet

Dette har jeg prøvd. Jeg var langtidssykemeldt, bodde sør på og skulle besøke min familie som bor i nord norge, dette fikk trygdekontoret vite om. Jeg kom til å forsnakke meg, og det endte med at jeg mistet retten til penger i 12 uker. Dette var i 2001.

Skrevet

JA beybiser må ha EGET pass...

MED bilde :-) Står bare "not able to sign" der man skal signere men ellers er det helt likt voksenpasset.

Kortere varighet og billigere...

Skrevet

Dersom man reiser til utlandet når man er sykemeldt uten å ha søkt om å få beholde sykepengene på forhånd er dette trygdesvindel !!

Du svarer jo på noen spm på sykemeldingens grønne del der det bl.a står; har du oppholdt deg i utlandet ? Svarer du nei på dette spm og reiser til syden har du gjort deg skyldig i trygdesvindel. Om det blir oppdaget er jo selvfølgelig en risiko man må vurdere.

Skrevet

Det går an å snakke med de på forhånd og høre hva de sier. Går jo litt på hvorfor folk er sykemeldt også da.

Jeg fikk beskjed fra JM at de kunne skrive bekreftelse på at turen vår til Danmark var å anbefale, slik at jeg fikk andre ting å tenke på/skifte av miljø og avkobling.

Skrevet

Jeg jobber selv i NAV og det er ikke særlig lurt å unnlate å søke om å få beholde sykepengene under utenlandsopphold. Dersom det blir oppdaget er ikke det særlig hyggelig for den det gjelder.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Har man ikke lov til å reise ut av kommunen der man bor mens man er sykmeldt?? Hallo, det er nesten ingen butikker her på landet, og jeg må selvfølgelig reise til en annen kommune 3-4 dager i uka hvis jeg skal ha noe...Må jeg da informere trygdekontoret hver gang jeg skal handle eller??

Skrevet

det er jo faktisk trygdesvindel du spør om.

har vært sykemeldt nå siden jeg ble gravid, å har vært utenlands 2x14 dager på besøk hos familie. Har selvfølgelig søkt begge gangene til nav om å få reise å samtidig få betalt sykepenger, å hvis man har attest fra legen sin om at det ikke er noe som tilsier at du ikke bør reise så sier som oftest nav ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...