Gå til innhold

lærere i den norske skolen er

Anbefalte innlegg

Skrevet

vel kanskje ikke av aller beste kvalitet, eller er det læreplanen det er noe galt med? Det diskuteres mye nå om ferier, og det å ta barna ut av skolen. Hvilken rett har dere som lærere å dømme de som velger å gjøre det? Greit at noen ikke har de beste intensjoner, men å skjære alle over en kam vitner vel ikke om den beste dømmekraft heller!

Jeg har 2 store skolebarn, en i ungdomsskolen og en på barneskolen. Og jeg er ikke videre imponert over hvordan man lasser mer enn halvparten av undervisninga på barne og foreldrene hjemme i form av lekser!!! Og i 7 av 10 tilfeller er det lekser det ikke er gitt ordentlig undervisning i på skolen først engang! Det betyr at hvis man ikke er utolig heldig og resurssterk som familie, og er hjemme tidlig så er MYE ansvar lagt til ungene!

En annen ting er ukeplanen som leveres ut. Hvor mye arbeid legges ned i den da? Tenker lærerne noengang på at selv om dere beregner 20 min på hver lekse, så bruker gjennomsnitt eleven mer enn dobbel så lang tid på hver lekse? Dvs. at i de værste periodene sitter sønne min opptil 3-4 timer med lekser om ettermiddagen / kvelden! Ikke mye fritid og lek da nei, og kanskje ikke så rart de blir skolelei heller?

Er kanskje ikke så dumt med litt ferie sammen med familien sin da, siden ikke alle av oss KAN ta ferie i Juli, og må holde "Norge" åpent! Skal ikke vi få lov å være sammen med barna våre? Er ikke det læring i sosial kompetanse å reise rundt i verden, lære annet språk og andre mennesker / barn å kjenne? Ha opplevelser sammen, lære om landet man drar til, ta hansyn til landets normer og regler, historie mm?

Ikke alle ligger 14 dager på en solseng når man reiser utenlands vet du! OG en ting til. for meg høres det fryktelig ut som en smule misunnelse, når argumenter som: " mine barn må jo ha ferie i skoleferien siden jeg er lærer". Vel, jeg velger å tro at mine barn har det helt flott på skolen selv om de er borte på ferie uten om Juli mnd! _Min eldste sønn har et karakterkort som bevis på det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaja, nå tok jo du alle norske lærere over en kam også...

Skrevet

nei, ikke alle! Bare til mine sønners skoler, og et par herinne:)

Skrevet

Og du skjærer ikke alle lærere over en kam?

Jeg har hele tida sagt NOEN foreldre, enkelte foreldre, og til og med understreket at det ikke er alle det gjelder. Når det gjelder dømmekraften min kan du føle det trygg på at det jeg sier er tuftet på mange års erfaring som lærer i norsk skole.

Ja, jeg legger ned MYE arbeid i ukeplanene jeg leverer ut, de er differensiert med tre ulike vanskelighetsgrader/arbeidsmengder sånn at hver elev skal jobbe med det som passer h'n best, nettopp fordi ingen skal sitte 3-4 timer. Det må du ta opp med din sønns kontaktlærer.

Jeg er heller ikke misunnelig, men konstanterer at vi alltid må reise i høysesong når vi skal noe sted, siden mange argumenterer med at dette for mange er for dyrt. Hvis du kan argumentere med at du IKKE kan reise i skoleferien, må jo jeg kunne argumentere med at det er bare da jeg kan.

Skrevet

Jeg er delvis enig i det du skriver... vil bare poengtere at det er foreldrene sitt ansvar att barna lærer. Vi som foreldre er pålagt å sørge for at våre barn lærer noe i løpet av skoleåret.

Ergo, lekser er vårt ansvar og ikke skolens. Enn så lenge er lærerplanen lagt opp sånn at deler av undervisningen skal foregå hjemme, man rekker rett og slett ikke alt på skolen.

Vi som har heldagsskole allerede fra 1. klasse, 8.30-14.10 slipper unna en del hjemmearbeid, da de rekker mer i skoletida.

Det er vårtt ansvar at barna lærer og vårt ansvar hvis vi velger å ta barna ut av skolen utenfor feriene.

Skrevet

signerer HI her. Veldig bra skrevet!!! Mine foreldre tok med og min søster ut av skolen av og til. En gang etter min far var kommet seg etter kreft var vi borte over 1 mnd!!! Tenk det!!! Vi har alltid vært flinkest på skolen og lå alltid langt foran de andre i klassen! Gikk helt fint med oss. Lå ikke litt etter de andre engang da vi kom hjem!

Skrevet

Bra skrevet, Bananahammock :)

Men for egen regning vil jeg legge til; er veldig fornøyd med lærerne datteren min har. De er flinke til å følge henne opp og ta henne på alvor :)

Skrevet

Bra skrevet HI. Jeg har lyst til å si noe til dere lærere, dere har mye å lære om andre voksne mennesker, og det er at alle får ikke ferie når dere har det. Dere er bortskjemte med mye feire, noe vi i andre jobber ikke er som har 5 uker ferie fordelt på hele året. Vi vil også være sammen med barna våre et par uker og hva så om foreldre da tar ut barna og tar med lekseplanen og skolebøkene bort så gjør da vel ikke det noe.

Skrevet

Vi har ikke mer ferie enn andre. Resten er avspasering for kvelds og helgearbeid... Som i mitt tilfelle går på bekostning av tiden jeg har med mine barn.

"Lære om andre voksne mennesker"... Kjære vene.... Jeg er ikke gift med en lærer jeg heller da, så er fullt klar over ferieordninger ja.

Ang det siste, med fare for å gjenta meg selv IGJEN: Nei, da gjør det ikke så mye. Hvis lekseplan og bøker er med.

Skrevet

Kan ikke annet enn å le av enkelte...

Noen av oss har faktisk vært voksne så lenge at vi har hatt andre jobber en å være lærer også - tenk det??

Skrevet

Jeg skjønner at det kan være irriterende hvis mange er borte på ei gang, eller hvis de ikke gjør litt skolearbeid mens de er vekke. Da må læreren bruke tid på å "oppdatere" dem.

Og tid har ikke lærere så mye av. Kjenner en del lærere og det de er missfornøyd med, er at de ikke har tid nok til hver elev. Det har blitt færre timer med ekstrahjelp, og det betyr at det ikke er tid til å sitte ned med hver elev i hver time. Hvis det i tillegg er elever som trenger litt ekstra, blir det mindre på resten av klassa.

Så: uenig i lærerkritikk (tror ikke alle lærere er som på dine barns skole), men enig i at ei uke avogtil er i orden hvis det blir gjort lekser.

Angående ferie: Jeg vil heller kunne ta ut ferien min hele året enn å ha lærerferie og måtte rette stiler og prøver hver helg.

Skrevet

Odine: Du oppsummerer alt jeg vil ha sagt, men på en mer utenforstående og mindre frustrert måte:) Takk skal du ha!

Skrevet

På skolen til datteren min må vi søke om fri utover 1 dag.

Maks fri er10 dager tilsammen over hele året.

Fravær utover dette blir satt som ugyldig fravær.

Forrige skoleår var det to elever i hennes klasse som tok over 2 uker fri uten å søke om det,disse ble utskrevet fra skolen.

2 andre elever fikk plassen til disse,og de måtte søke om plass på en annen skole,siden det ikke var plass til dem lenger.

Dette er en konsekvens av at foreldre ikke tar (gyldig) fravær særlig høytidlig.

Ja,jeg har søkt om,og fått fri til datteren min noen dager i forbindelse med med ferie.

Da har vi fått med ukeplan og lekser.

Kan de være ajour med lekser når de kommer tilbake,tror jeg ikke lærerne ser på det som noe problem i det hele tatt.

Men: Mange ganger er det jo turer eller andre ting de går glipp av,og som kansje blir snakket mye om i ettertid.

Og da er det dumt og være den eneste som kansje ikke var der,og fikk være med på det.

Det skjedde med min datter i begynnelsen av første klasse,da vi måtte ta fri en uke for å reise i begravelsen til mamma`n min.

Og det har hun fortsatt ikke glemt..

Skrevet

Og nå går hun forresten i 3.klasse...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...