Gå til innhold

Sambo ikke vant til spebarn.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert mange førstegangsfedre som er i samme situasjon. Sambo er ikke vant til å holde spebarn,har en nevø som ble 3 mnd nå men da han skulle holde han for 1 gang ble det ganske klønete og jeg tror han følte seg litt usikker/utilpass,hjalp sikkert ikke at jeg var der,søsteren m/sambo,faren til sambo og hans samboer.

Det jeg har tenkt en del på er da hvordan få sambo komfortabel til å bære/løfte/holde en nyfødt uten at han føler seg utilpass,vil jo at han skal føle at jeg ikke overvåker ham når han har den lille. Vil også at han skal føle det naturlig å ta seg av ham.

Er det noen flergangs som har erfaring tips å gi meg?

Håper noen skjønner hva jeg vil frem til

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min samboer hadde d sånn med vår sønn.han kom da også 1 mnd for tidlig så han var veldig liten.jeg tvinget han ikke til noe stell og sånne ting den første tiden,da han syntes sønnen vår var så liten. jeg la han i fanget hans hvis han satt i sofaen og sånne ting,og viste han hvordan han skulle holde hendene når han holdt han.de kommer veldig fort inn i det,men d er viktig og gi de litt ros;) og ikke tvinge de til og holde og stelle hvis de absolutt ikke vil de første dagene.......klem klem

Skrevet

Det er helt normalt ja=) men man er mer "klønete" med andres barn enn sin egen... blir liksom redd for å gjøre dem noe og føler at alle står å skal gripe inn. Feller mye mer naturligt når han får sin egen sønn i armene og det er en følelse som overgår alt annet...Han kommer nok til både og gråte og le og glemme alt som heter usikkerhet=) Vansklig for oss mødre og ikke gripe inn ja men etter fødsel er vi slitne og da får far en dyrbar og helt nødvendig tid til å styrke båndene med barnet sitt=) De søstrene på sykehuset hjelper han nok og det faller mer naturlig enn de fleste aner=) lykke til

Skrevet

Hei.

Måtte smile litt da jeg leste dette.

Samboeren min har mast om baby i 2,5 år. Jeg har barn fra før, men han har ingen. Han har derfor vært stefar en stund, og er knallflink fra alder 4+, men overhode ingen erfaring fra babyer.

Søsteren min fikk barn 23 juni, og da vi besøkte de på sykehuset holdt sambo på å gå i bakken. Han kaldsvettet og ble helt svimmel. Prøvde å holde den lille nevøen min, men klønet og vinglet....

Jeg tenkte hjelpes.... Men satser på at dette går helt naturlig når vi får babyen vår. Husker eksen min hadde heller ingen erfaring. Vi fikk permature tvillingerjenter, og har kastet seg ut i stell og bleieskift. Må man, så må man. Tror det også er lettere for gutta når det er deres eget barn.

Tenkte samboeren min kunne se på første gang jeg stelte, og når han skal gjøre det, går jeg ut av badet.

Går nok bra skal du se, men skjønner at du er litt skeptisk.

Skrevet

Takk for svar! har ikke tenkt å presse ham til noe i starten,vil at han skal føle seg klar for å skifte bleie o.l De er sikkert flinke på sykehuset til å hjelpe han.

Hihihihihi gleder meg til å se hans reaksjon når han ser og holder den lille for første gang....

Skrevet

Mannen min hadde aldri holdt en baby før vi fikk førstemann. Han var nok mer urolig og bekymret for dette enn jeg var. Jordmødre og sykepleierne på sykehuset hadde en veldig god strategi for dette - de bare ga ungen til ham og når hun skulle bades første gangen (vi bad dem vise oss hvordan vi skulle holde etc), så tok barnepleieren straks tak i mannen min og sa at nå måtte han gjøre slik og slik. De var nok så "myndige" og min mann turde ikke protestere, så han ble på en måte bare kastet ut i det og det gikk utrolig fint. Det kommer egentlig helt av seg selv og på sykehuset viser de deg nogle enkle teknikker for å bære, holde etc. det viktigste er nok at din sambo får ta i barnet omtrent med en gang -- går det for lang tid blir terskelen større for å gjøre det.

Skrevet

sikkert helt vanlig... samboeren min avr veldig klønete med spedbarn før, men nå som har skal bli pappa tar han gjerne initiativ til å løfte/holde andre sine babyer... prøver sikkert å øve seg litt;) Når babyen blir født, så la han være alene med babyen. Da føler han seg tryggere og kan prøve seg fram uten å føle seg overvåket. det er jo ganske mye stell, så han blir sikkert flink etterhvert.

Skrevet

Ps. jeg tror det er viktig at han får prøve seg fram på egenhånd, og ikke at vi kvinner viser og forklarer som om vi er eksperter... da føler de seg bare enda mer hjelpeløse. De kan jo heller spørre hvis de lurer på hvordan de skal gjøre det.

Skrevet

Går sikkert kjempe bra. La de bare få prøve seg.

Min er livredd barn under ett år. (opplevd krybbedød). Men han er kjempe glad for å bli pappa, og passer på at jeg og babyen og storebror har det bra. Pratet litt om hvordan det vil være etter på. Han var helt vill etter ul tok bilde av bildene og sendte de til div folk:o) Koser med magen hver dag.

Sist gang fikk far ta det første badet og kle på han, mens jeg ble sendt i dusjen. Han fikk hjelp og veiledning av jordmor og barnepleier.

Skrevet

Hehe, hos oss er det omvendt! Sambo er veldig vant med små babyer og barn, mens eg har nesten aldri holdt ein baby, så eg satsa på instinkt.... Sambo meina det kjeme naturleg:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...