Anonym bruker Skrevet 21. august 2007 #1 Skrevet 21. august 2007 Lurer på om han kanskje ikke tåler melk? Kan de kaste opp da? Han kaster som oftest opp etter at han har drukket melk, men han elsker melk og så jeg har gitt han det men nå ser jeg jo at det er når han får melk han kaster opp Han spiser ikke så mye om dagene heller, noen dager spiser han ikke i det hele tatt, kanskje en tygg av en skive, disse dagene drikker han mye melk (ikke alltid han kaster opp da). Må nok ta en tur til legen med han menn er det noen som har hatt det sånn med sine små? Han blir 2 om noen dager.
så var vi 4 Skrevet 21. august 2007 #2 Skrevet 21. august 2007 oppkast kan være tegn på melkeintoleranse ja. du kan prøve å gi han laktoseredusert melk og se om det blir bedre da. Men en tur til legen kan være lurt for det kan være noe i halsen/magen som irriterer.
It's all about me Skrevet 21. august 2007 #3 Skrevet 21. august 2007 Oj oj oj, nå får jeg flashback her. Oppkastet kan komme pga melkeallergi, MEN ikke slå deg til ro umiddelbart med det selv om han slutter å kaste opp på melkefri diett. - Du sier matlysten er dårlig. Har den alltid vært sånn, eller har den blitt gradvis dårligere? - Har han gått ned i vekt? - Hvordan ser magen ut, er den stor og rundt,litt oppblåst? - Hvor mye sver han? Spør fordi min lillegutt begynte med daglig oppkast da han var 13 måneder gammel. I tilegg spiste han mindre og mindre. Etter mange undersøkelser, flere uker og 10 mindre kom diagnosen cøliaki. Prøvde etter de første undersøkelsene melkefri diett og det fungerte strålende, men det var kun fordi ubehandlet cøliaki kan føre med seg laktoseintolerans (men dette går over etterhvert). Han hadde ikke diare som er den vanligste symptomet, han ble ikke dårlig før kroppen sa stopp. Hvor bor du? Bor du i Bergen iallfall hadde jeg dratt rett på barneklinikken på Haukeland istedetfor fastlegen. Fasteleger er talentløse på sliket har jeg erfart iallfall. Mener ikke å bekymre deg, og sier heller ikke at din gutt sansyligvis har cøliaki. Men det er en ting det er for lite informasjon om ute, då jeg følte bare at jeg måtte spørre og si ifra.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2007 #4 Skrevet 21. august 2007 Intensity -Han spiser godt innimellom da men det siste halvåret har han begynt å spise dårligere, i perioder nesten ingenting. -Vet ikke om han har gått ned i vekt, har ikke veid han på en stund, skal gjøre det så snart han våkner -Magen er helt fin, ikke oppbøåst eller noe. -Han sover ca 14 timer i døgnet, to timer dagen og 12 natt (han sover stort sett godt om natten, sjeldent våken) Jeg bor et lite stk fra Bergen men ikke lenger enn at jeg kan ta en dagstur. Reagerte på at han hadde veldig diarè i fjord sommer men trodde det var tenner, den har blitt litt fastere men ikke sånn fast som jeg trodde den skulle blir når de ble så stor, er stort sett bløtt det som kommer. Har ikke tenkt mer over det jeg siden det ble litt fastere etter tennene kom, uff skulle kanskje gjort det. Han er så utolig glad i melk og, han kan drikke opptil 1 liter på en dag og det er jo ikke bra hvis han reagerer på det Nei blir ikke mere melk på han før jeg har fått sjekket han! HI
It's all about me Skrevet 21. august 2007 #5 Skrevet 21. august 2007 Ja du burde få sjekket det ut hvis han har kastet opp over lengre tid nå. Bedre med en kontroll for mye enn en for lite. Siden dette minner meg veldig om min gutt kan jeg forklare raskt hvordan cøliaki virker på kroppen og hvorfor det lett kan forveksles med melkeallergi. Når man ikke tåler gluten virker det inn på tynntarmen. Mat med gluten i ødelegger overflaten i tynntarmen. På overflaten i tynntarmen sitter det tarmtotter, og ytterst på disse tarmtottene sitter den delen som bryter ned melka for kroppen. Så når gluten ødelgger overflaten i tynntarmen er det delen som bryter ned melka som først får unngjelle. Men med glutenfri diett leges tynntarmen og melk blir igjen greit. Det gjelder dessverre ikke for gluten, allergi for gluten er livsvarig. Derfor syne jeg ikke det alene holder å bare kutte ut melk og se om det hjelper. Men nå er jeg ingen lege da, he he. Lykke til iallfall, håper det ordner seg med gutten din. Det er grusomt når de ikke er iform og du ikke aner hva det kommer av.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2007 #6 Skrevet 22. august 2007 Jeg kuttet ut all melk resten av dagen i går og i dag, i dag spiste han 4 skiver til frokost helt utrolig han har ikke spist så mye på lenge. HI
Anonym bruker Skrevet 22. august 2007 #7 Skrevet 22. august 2007 Jeg er laktoseintolerant, og om jeg får for mye melk så kan jeg kaste opp.. Når det er sagt så er 1 l melk i døgnet MYE for en liten kropp (er ikke anbefalt at vi voksne drikker så mye melk heller) så er bra at du har kuttet litt på det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå