Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 Uansett, trenger hjelp med laptopen min. Har ikke vært å trykket på noe "galt" så vidt jeg vet, men plutselig en dag var internett borte!! Dvs, jeg er online på msn og mailen min, men selve exploreren eller hva det heter, virker ikke. Får opp melding om at adr. kan være skrevet galt osv, men det er den altså ikke. Har prøvs å resette det som er på internet options, men det virker fremdeles ikke. Hjelp noen?
Anonym bruker Skrevet 21. august 2007 #2 Skrevet 21. august 2007 Etter beskrivelsen din kan det være ca en million forskjellige grunner til at "internet" ikke virker. Jeg går ut ifra at du mener Microsoft Internet Explorer (blå E som ikon) ikke klarer å hente ned nettsider. For å utelukke mange problemstillinger, hadde det vært fint om du kunne laste ned, installere og teste en alternativ nettleser. Jeg jobber som utvikler hos Opera, og håper selvfølgelig at du velger denne, men Firefox er også en god nettleser. Siden du har problemer med å få opp nettsider, må du enten hente ned ny nettleser fra en annen maskin, eller bruke ftp. For å hente ned Opera med ftp, gjør du dette: Klikk opp start-menyen, og velg "Kjør...". Skriv inn "cmd" (uten "-tegnene), og trykk OK. Skriv inn "c:", og trykk return (eller d:, eller hvor du pleier å lagre ting) Skriv inn "cd \", og trykk return (for å lett finne filen etterpå) Skriv inn "ftp ftp.opera.com", og trykk return. Du vil se noe slikt: Connected to get1.opera.com. 220 (vsFTPd 2.0.3) Name (ftp.opera.com:***): Logg inn med navn 'anonymous', og tomt passord Skriv inn "bin", og trykk return (for å overføre binært) Skriv inn "hash", og trykk return (for å vise fremdrift, med #-tegn) Skriv inn "pass", og trykk return (i tilfelle du sitter bak en brannmur) Skriv inn "cd /pub/opera/win/923/int/", og trykk return Skriv inn "mget *.exe", og trykk return. Skriv inn "y" og trykk return for å starte nedlastingen Når filen er ferdig lastet ned (ca 6,5 Mb), kan du skrive "quit" og "exit" for å avslutte ftp og kommandolinje-vinduet Åpn filutforskeren (Du kan holde nede flagg-tasten til vensre for mellomrom-tasten, og trykke E-tasten). Klikk på C: i venstre side, og i høyre side skal da "Opera_9.23_International_Setup" dukke opp. Dobbeltklikk på denne, og følg instruksjonene. Start opp (Rød O istedet for blå E, hvis ikke du starter den rett fra installasjonen), og se om du klarer å laste ned nettsider nå. Det er godt mulig du får feilmeldinger før du har fått gjort alt dette, men avhengig av hvor langt du kommer i listen før feilmeldingen dukker opp, vil dette kunne fortelle mere hva problemet med maskinen din er.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Tusen takk for svar!! Alt går bra helt til jeg skriver "pass". Da får jeg opp "invalid command" eller noe sånt. Sier det deg noe?
Gjest Ut på tur Skrevet 31. august 2007 #4 Skrevet 31. august 2007 "pass" er for å angi passiv modus, slik at ftp-serveren ikke prøver å kontakte maskinen din (dette fungerer ikke hvis du har en brannmur). Det er mulig ftp-klienten din kaller kommandoen din noe annet. Prøv med "passive", "pasv" eller "literal pasv", evt "help" og se om du finner noe som likner.. Hvis du ikke finner ut av "pass", prøv å fortsett uten denne kommandoen. Har du flaks fungerer det, hvis ikke vil det bare stå der og henge.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2007 #5 Skrevet 31. august 2007 Setter stor pris på svar!! Prøvde "literal pasv" og det gikk fint. Så kom jeg til da jeg skal skrive "mget*.exe", det gikk ikke. Skrev "Help" og fikk opp noen forkortelser, bl.a. "mget". Prøvde dette istedet for "mget*.exe" og da stod det: 'Remote files'. Skrev da "Y" og fikk opp 'Switcing to primary mode'. Så skjer det altså ingenting... Noe annet jeg kan skrive istedet for mget? HI
Gjest Ut på tur Skrevet 1. september 2007 #6 Skrevet 1. september 2007 Det skal være mellomrom mellom "mget" og "*.exe". Kommandoen ber om å hente ned flere filer (i motsetning til "get", som kun henter en gitt fil), og "*.exe" vil hente ned alle filene i katalogen som er av filtype exe. Siden det bare er én fil i katalogen, kan du bruke "get Opera_9.23_International_Setup.exe" (husk store bokstaver der jeg har oppgitt store bokstaver), men "mget *.exe" er mye enklere.. Mannen til
Anonym bruker Skrevet 1. september 2007 #7 Skrevet 1. september 2007 TUUUSEN MILLIONER TAKK FOR HJELPEN!!! Er nå på "nett" med laptopen min!!! )) Siden dere er så utrolig flink med data, vet dere kanskje hvordan sidene blir større? Er sikkert dårlig til å forklare, er helt grønn på data, men sidene som vises, vises bare på halve skjermen, og bokstavene er ganske små. Hvordan får jeg sidene til å dekke hele skjermen?? HI
Gjest Ut på tur Skrevet 1. september 2007 #8 Skrevet 1. september 2007 Skal jeg altså tolke deg slik at Internet Explorer ikke kommer på nett, men Opera kommer på nett, og det er Opera som viser sidene med liten skrift? Er det greit å bare fortsette å bruke Opera (eller en annen alternativ nettleser), eller vil du se om du får Internet Explorer på nett også? (Personlig ville jeg uansett ikke brukt Internet Explorer, men det finnes jo fortsatt folk som insisterer på å bruke "den blå E-en") For det første, vinduene som bare dekker halve skjermen. Opera bruker MDI (Multiple Document Interface), som betyr at du kan ha mange sider oppe i samme nettleser (du kan f.eks holde skift nede når du klikker på linker for å åpne linken i et nytt vindu, evt ctrl+shift for å åpne nytt vindu i bakgrunnen. Ctrl+T åpner et nytt blankt vindu, Ctrl+W eller Ctrl+F4 lukker vinduet). Det høres ut som om vinduene hos deg ikke fyller hele arbeidsflaten. For å maksimere alle vinduene kan du trykke Ctrl+Shift+F5 (dette er også tilgjengelig fra Window-menyen hvis du har valgt å vise denne, evt også ved å høyre-klikke på en av tab'ene i tab-baren (aktiveres ved View|Toolbars|Tab bar) og velge Arrange|Maximize All. Er bokstavene små kan du zoome inn på siden. Du har sikkert et felt til høyre for adresse-linjen der det står 100%. Prøv å velge noe annet der, eller trykk + eller - på den numeriske delen av tastaturet ditt (eller bruk View|Zoom-menyen) Finner du derimot sider som er for brede for skjermen din, slik at siden får horisontal scrollbar, kan du prøve Ctrl+F11 (Også tilgjengelig som View|Fit To Width). Dette bruker litt magi på å stokke om på siden, slik at den får plass i bredden uten å zoome ut.. Vil du lære litt mere om Opera, anbefaler jeg å sjekke artiklene "30 Days to becoming an Opera8 Lover" (laget for Opera8, men Opera9 er ikke så enormt forskjellig). Første artikkel, med linker til resten, finner du her: http://operalover.tntluoma.com/day_1_general_preferences Mannen til
Gjest Ut på tur Skrevet 1. september 2007 #9 Skrevet 1. september 2007 Skal jeg altså tolke deg slik at Internet Explorer ikke kommer på nett, men Opera kommer på nett, og det er Opera som viser sidene med liten skrift? Er det greit å bare fortsette å bruke Opera (eller en annen alternativ nettleser), eller vil du se om du får Internet Explorer på nett også? (Personlig ville jeg uansett ikke brukt Internet Explorer, men det finnes jo fortsatt folk som insisterer på å bruke "den blå E-en") For det første, vinduene som bare dekker halve skjermen. Opera bruker MDI (Multiple Document Interface), som betyr at du kan ha mange sider oppe i samme nettleser (du kan f.eks holde skift nede når du klikker på linker for å åpne linken i et nytt vindu, evt ctrl+shift for å åpne nytt vindu i bakgrunnen. Ctrl+T åpner et nytt blankt vindu, Ctrl+W eller Ctrl+F4 lukker vinduet). Det høres ut som om vinduene hos deg ikke fyller hele arbeidsflaten. For å maksimere alle vinduene kan du trykke Ctrl+Shift+F5 (dette er også tilgjengelig fra Window-menyen hvis du har valgt å vise denne, evt også ved å høyre-klikke på en av tab'ene i tab-baren (aktiveres ved View|Toolbars|Tab bar) og velge Arrange|Maximize All. Er bokstavene små kan du zoome inn på siden. Du har sikkert et felt til høyre for adresse-linjen der det står 100%. Prøv å velge noe annet der, eller trykk + eller - på den numeriske delen av tastaturet ditt (eller bruk View|Zoom-menyen) Finner du derimot sider som er for brede for skjermen din, slik at siden får horisontal scrollbar, kan du prøve Ctrl+F11 (Også tilgjengelig som View|Fit To Width). Dette bruker litt magi på å stokke om på siden, slik at den får plass i bredden uten å zoome ut.. Vil du lære litt mere om Opera, anbefaler jeg å sjekke artiklene "30 Days to becoming an Opera8 Lover" (laget for Opera8, men Opera9 er ikke så enormt forskjellig). Første artikkel, med linker til resten, finner du her: http://operalover.tntluoma.com/day_1_general_preferences Mannen til
Anonym bruker Skrevet 1. september 2007 #10 Skrevet 1. september 2007 Jepp, det er Opera jeg bruker nå! Kan fint bruke "den røde O'en", jeg, hadde Explorer før fordi det "fulgte med" pc'en. Det hjalp å zoome siden, da dekker det hele skjermen! Før jeg zoomet ble f.eks. denne tråden "lang og tynn" slik at høyre side av skjermen er helt hvit. Men den "scrolleren" (heter det det?) er helt ute til høyre uansett hvor mye eller lite jeg zoomer. Men det viktigste; Jeg kan "dibbe" på laptopen!!! Tusen takk for all hjelp!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå