Dozer Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 er det noe her som har det?? skal man ha mer oppfølging da? Legen min vet stort sett ingenting om lavt stoffskifte, så er redd hun kanskje ikke vet om jeg skal ha det!
annka-fødeklar Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 Hei. Det eneste jeg gjør i forhold til det er å ta blodprøver hver 4. uke. Jeg har stort sett økt litt på dosering utifra disse blodprøvene en gang i løpet av hvert svangerskap. Ellers er det ingen videre oppfølging som jeg kjenner til. Lykke til=)
ano`num *17.03.10* Skrevet 20. august 2007 #3 Skrevet 20. august 2007 Jeg ble sendt til en indremedisiner, som følger opp stoffskifte. Ble vell henvist dit rundt uke 10-12 tror jeg. Fikk kjapt time. Vet ikke om dette er vanlig praksis! Da jeg hadde en del andre problemer i tillegg i starten. & at jeg har mistet en gang før hvor de mistenker at stoffskifte gjorde sitt. Ellers så er det vanlig å bli satt opp til ekstra ul rundt uke 30 for å se på veksten.
Måånestråle Skrevet 21. august 2007 #4 Skrevet 21. august 2007 Jeg siterer fra Thyra, medlemsblad for Norsk Thyreoideaforbund, nr 2/07 et svar fra endokrinolog Ingrid Norheim ang graviditet: "Thyroxin er et av kroppens livsnødvendige hormoner. Det er essensielt for utvikling av normalt fostertilvekst, og under graviditet er fosteret helt avhengig av thyroxinnivåer helt fram til uke 16-20 av graviditeten. Etter det tidspunktet lager barnet sitt eget thyroxin. Det er derfor viktig at den gravid ekvinnen har et bra nivå at thyroxinhormonverdier under graviditet. En kvinne som bruker Levaxin må derfor selvfølgelig ikke slutte med Levaxinbehandingen når hun blir gravid. Levaxin er ikke skadelig for fosteret, men helt livsnødvendig. Straks man har blitt gravid stiger alle bindeproteinene i kroppen. Det er årsaken til at man må høyne Levaxindosen tidlig i graviditeten. Alt etter hvor høy Levaxindosen er før man blir gravid, og også avhengig av hvor fort og hvor høyt bindeproteinene stiger til så må Levaxindosen høynes fra 20 til 80%. Gjennomsnittlig behov ligger rundt 50% høyning. Straks man blir gravid bør det tas TSH og fritt T4 og kvinnen bør kontakte lege for justering av dosen. Vanligvis blir dag Levaxindosen forhøyet med ca. 10%. TSH og fritt T4 bør deretter følges månedlig og dosen justeres i forhold til prøvesvarene og også i forhold til hvordan man har det. Man bør etterstrebe å ha TSH ca. 1,0. Vanlig hypothyreose er ikke noen graviditetsrisiko dersom bare Levaxindosen blir justert underveis. Når barnet er født må man vanligvis gå tilbake til tidligere dosering, men også da må verdiene følges etter 6-8 uker for å se om man har havnet på grei dose. Dersom man har lavt stoffskifte på grunn av blokkerende antistoff, kan Levaxindosen være noe vanskelig å styre, da antistoffnivåene under graviditet kan forandre seg. Det er da viktig at man går hos endokrinolog og får dosert Levaxinet sitt."
Måånestråle Skrevet 21. august 2007 #5 Skrevet 21. august 2007 ano`num *29.09.07*: hvorfor tror det stoffskiftet gjorde sitt til at du mistet? Jeg lurer fordi jeg mistet selv i MA etter 9 fullgåtte uker forrige gang jeg var gravid. Jeg hadde gått lenge og vært dårlig av stoffskiftet uten økt dosering av Levaxin fordi de hadde glemt å ta prøver av meg på legekontoret selv om jeg ba om det. Jeg fikk justert opp dosen i uke 7, men mistet altså i uke 9. Jeg spurte legene på sjukehuset om stoffskiftet kunne ha noe å si for MA'en, men de mente at det sannsynligvis ikke var noen sammenheng. Jeg er litt nysgjerrig på dette fordi min mor også har lavt stoffskifte, og hun mistet to ganger (ca i uke 9 og 11) etter å ha fått to friske barn...
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 21. august 2007 #6 Skrevet 21. august 2007 Jeg tok blodprøver hver måned og hver 14 dag på slutten. Jeg gikk hos jordmor og fikk veldig bra oppfølging fra henne og fra legen på sykehuset.
vampi1980 Skrevet 21. august 2007 #8 Skrevet 21. august 2007 jeg har lavt stoffskifte og spiser 100 mikrogram levaxin om dag. var til lege her om dagen og fikk beskjed om at det blir oppfölging bare ca hver 3 måned, dvs at jeg har bare 2 ganger igjen under grav ( er ca 10 uker nå). syns jeg fikk litt dårlig oppfölging i forhold til det som står skrevet over her, men kan det ha noe med å gjöre at jeg bor i sverige?
Måånestråle Skrevet 22. august 2007 #9 Skrevet 22. august 2007 Jeg tror ikke min lege er så obs på at jeg bør følges opp hver uke, men jeg kommer til å be om det selv. Jeg kommer i alle fall til å ta nye blodprøver hver mnd, uten at jeg nødvendigvis har en legetime for å diskutere resultatene. Jeg var til legen i dag (første svangerskapskontroll) og nå skal jeg tilbake om 5 uker. Tok stoffskifteprøver for en uke siden, og de var ganske lave selv om jeg allerede har justert opp dosen en gang siden jeg ble gravid...
rosa og en blå Skrevet 22. august 2007 #10 Skrevet 22. august 2007 eg tar 200mg hvar dag.. den største risikoen er å føde for tidli.. el å ikke klare å bli gravid. eg fikk 3 eksta ul-lyder med begge barna. (vekstkontroll) må nevne at eg har lagt under normalen på alle blodprøver. tatt blodprøver hver 4 uke hele svangerskapet.. normalverdiene skal være: PS-ANTI-TPO : 0-15 (det hjernen gir signaler) PS-THYROXIN-FRI: 9-25 (det stoffskiftet er nå ved hjelp av medisin) PS-TSH: 0,35-4.70 (det kroppen selv lager)
Måånestråle Skrevet 22. august 2007 #11 Skrevet 22. august 2007 Hei *juli* Når du sier at blodprøvene dine har ligget under normalen, mener du da at du har hatt verdier for FT4 på under 9?? Selv om du har justert opp dosen under svangerskapet? Jeg ligger vanligvis på FT4 rundt 20-21 ved normal medisinering på 125 mg daglig, og hadde FT4 på 16,5 på forrige måling for en uke siden, etter første oppjustering (til 125 og 150 annenhver dag). Jeg synes jeg fungerer utrolig dårlig på jobb når jeg ligger så lavt som nå, så hvis du ligger under normalen, hvordan klarer du å fungere i det hele tatt??
rosa og en blå Skrevet 22. august 2007 #12 Skrevet 22. august 2007 ja, har lagt på 2,4.9 og 13 osv og det svinger som en jojo hele tiden .... har regulert dosen frå 100mg til 200,g fast hvar dag.. har tatt 200mg kun 2 dager i uken, så 3 dager osv.. har tatt 150 hver dag og bere tull.. eg er vandt med det.. har hatt det sånn siden eg var 12 år.. (fikk dårlige karakterer på skolen ja, for beg ikke på medisin før eg var 16) men, eg blir fort svimmel og slapp.. shitt...har nå ikke tatt tabelettene på ei uke,, ups, kom på det nå. blir fort irritabel og sur.. så det påvirker jobben. vart sjukmeld under første svangerskap pga stoffskiftet. -eg har en nyfødt og har glemt å ta levaxinen.. (vet nå why eg er så svimmel) Eg vet kroppen min lager hormonet selv dårlig, eg ligger på 0,04..normalt er mellom 0.35 -4.70
Måånestråle Skrevet 22. august 2007 #14 Skrevet 22. august 2007 Jøss, det høres slitsomt ut! Skjønner nå at jeg skal være ganske fornøyd med at stoffskiftet mitt er såpass godt regulert som det er Husk å ta tablettene dine med en gang! Jeg har hørt at om du har glemt de en dag, så bør du ta dobbel dose neste dag, slik at totaldosen pr uke blir riktig. Men kanskje ikke så lurt å ta alle tablettene for en uke på én gang??!
rosa og en blå Skrevet 22. august 2007 #15 Skrevet 22. august 2007 jepp, -så nå puttet eg 1400mg på en gang..... hihi.. nei for guri, de har ikke eg hørt? det har ikke eg gjort når eg har glemt..
Måånestråle Skrevet 22. august 2007 #16 Skrevet 22. august 2007 Jeg husker det som oftest i løpet av dagen/kvelden, for merker at jeg blir litt surrete, så da tar jeg tabletten på kvelden og så en ny på morgenen etter. Så det har ikke vært så stort tema for meg. Men venninna mi hadde fått beskjed om å ta ekstra dagen etter hvis hun hadde glemt å ta en dag. Høres forsåvidt litt fornuftig ut, for thyroxin har ganske lang halveringstid, slik at deler av dosen holder seg lenge i kroppen og da er det sikkert bra å holde nivået forholdsvis jevnt oppe.
rosa og en blå Skrevet 22. august 2007 #17 Skrevet 22. august 2007 smart.. det hørses jo logisk ut. -skal høre me legen om det ja.. for eg er litt av et surrehodet for tida,med lavt stoffskifte og ammetåka som surrer rund som en rokkering... *ler*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå