Gå til innhold

ammefri?

snella snella, aug05 og sept07

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey!

I all min vrede over permisjonssøknader og sjemaer, kom jeg til å tenke på dette med ammefri...

Har jeg krav på det? Skal tilbake i jobb ca seks måneder etter fødsel. Da tar pappa over permisjonen.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da funker de vel slik som så at du har krav på dette ja..ei jeg kjenner fikk baby bragt til seg på jobben av far hun,så fikk hun tid til å amme..veit ikke om det funker slik at du kan får dra hjem å amme,men du har hvertfall krav på tid til det ja..

Skrevet

jeg henger meg på..skal også tilbake i jobb når bebisen er ca 6 mnd.

Mener man har krav på noe...er det noen som vet hvor mye hver dag?

Skrevet

Hei, jeg skal også tilbake etter 6mnd og på jobben har vi rett til 2 timer kortere arbeidsdag hver dag til amming i barnets to første leveår. Dette forutsetter selvfølgelig at man ammer :) Jeg tror denne rettigheten er lovfestet, at alle har den men er ikke 100% sikker:)

Skrevet

Ifølge arbeidsmiljøloven kan du kreve så mye fri du trenger til amming, men det er uten lønn. Enkelte arbeidsplasser har 1-2 timer ammefri med lønn, men det står i tilfellet i din lønnsavtale.

Her er sitat fra arbeidsmiljøloven:

--------------------------------------------------

§ 12-8. Ammefri

Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.

-------------------------------------------------

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...