Gå til innhold

hvordan regner man poeng for inntak på høyskole?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes dette er en jungel jeg....har jo ikke søkt på høyskole i Norge før, så dette kan jeg jo IKKENOE om...

Noen som vet?

Skal søke på Bachelor i sykepleie på Høyskolen i Akershus til neste år, men tenkte å begynne tidlig med sånne ting...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får et snitt av karakterene dine, pluss evt fordypningspoeng, pluss evt alderspoeng. Hvis du har studert noe tidligere eller vært i militæret får du poeng for dette også, men du kan få for maks ett år, uavhengig av hvor mange år du har studert/vært i militæret.

Skrevet

Da regner jeg med at det er snitt av karakterer fra videregående du snakker om da..

Er jo 30 år nå da, så vet ikke hvor mange poeng det blir da, samt 2 semestere i Australia (innen en helt annen studieretning), samt at jeg har fordypning i 3 fag tror jeg...

Skrevet

Snitt av karakterer fra vgs, ja. Alderspoeng får du kun til du fyller 23 (lurer på om det er 3 poeng i året, men er ikke sikker) og høyere utdanning som er godkjent i Norge teller altså med ett år maks (hvis du har fullført året, vel å merke), totalt 3 poeng. Fordypning er maks tre poeng. Har jobbet på opptakskontor, men det er så innmari lenge siden...

Sjekk sidene til samordna opptak, eller rett og slett ring opptakskontoret på skolen og spør.

Skrevet

Så det vil vel si at jeg har fått 15 alderspoeng, 3 poeng for fordypning (regner med at det var 3 poeng totalt for alle 3 fag?). Utdanningen fra Australia var godkjent i Norge (fikk iallefall kreditpoeng fra Norge når jeg dro dit, samt studielån/stipend), men jeg hadde bare 4 fag av 6 mulige på 2 semestere da...

Skrevet

Maks 8 alderspoeng.

1/2 poeng per fordypningsfag utover de påkrevde.

3 poeng for lånekassegodkjent ettårig studium, som tilsvarer 60 studiepoeng i omfang.

Står grundige regler på samordnaopptak.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...