Gå til innhold

noen helsearbeidere her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier, og har akkurat begynt på en ny sengepost hvor det er en del kreftpasienter. Jeg vet jeg ikke skal være i kontakt med cytostatica når jeg er gravid... men er det slik at jeg helst ikke skal være i kontakt med pasienter som har brukt d i den siste tiden evt bbruker d også? har hørt noe om det..men er litt usikker..

noen som har greie på dette?

Og med tanke på nattvakter...er ikke det bra for babyen heller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, vanskelig det med cytostatica... Kanskje du kan snakke med en av legene på avdelingen? Evt ringe jordmor eller legen din?

Nattevakter er ikke anbefalt når man er gravid. Det øker visst risiko for spontanabort, muligens også andre komplikasjoner. Du har rett til å få tilrettelagt arbeidet når du er gravid, så det gjelder også å få slippe nattevaktene.

Men altså, en nattevakt i ny og ne er nok greit, så lenge du får sovet ut etterpå. Men problemet med 3-delt turnus er jo at man ofte har natt-fri-dagvakt, og da får i alle fall ikke jeg hvilt ut, døgnet blir jo helt snudd, og det er hardt for kroppen! Det beste er nok å holde seg til arbeid på dagtid, vil jeg tro...

Skrevet

Jeg ville bedt om samtale med avd.spl. for å få avklart disse spøsrtmålene. Er selv sykepleier, men kan ikke så mye i forhold til det spesifikke med å jobbe på kreftavdeling. Det er ikke bra for å helsa å jobbe nattevakter om en ikke er gravid heller. Hør om du kan få tilrettelagt arbeidstia i svangerskapet, så slipper du bli så sliten også.

Skrevet

ja,man blir jo helt rar av å drive å snu døgnet når man ikke er gravid...så blir sikkert ikke noe bedre nå..

har enten to eller tre nattvakter sammenhengende... går det an å få sykmld fra netter kanskje...? hvis avd.spl ikke vil tilpasse vakter for meg...

Skrevet

Hvis ikke avd.sykepleier vil tilrettelegge for deg, så bør du klage til NSF! Det handler om ditt barns helse, og du har, såvidt jeg vet, ganske klare rettigheter der.

Tror nok det skal gå fint å få ordnet med avd.sykepl.

Lykke til!

Skrevet

http://www.med.uio.no/rh/farmakoterapi/cytostatika/kap36.html#Gravide

Her er retningslinjene angående cytostatica. Gjør deg kjent her:-)

Angående nattevakter - ja man har krav på tilrettelegging - men ikke alltid man får det. Håper du har en forståelsesfull avdspl. Husk du skal ikke miste nattilleggene dine fordi du forskyves til kveld - dag fra natt!

For noen er det sikkert helt greit å jobbe noen netter - du får kjenne etter om du trives med det og klarer å sove ordentlig på dagtid etter natta. Men nattearbeid er forbundet som de andre sier med en økt risiko for spontanabort.

Skrevet

Hei!

Er sykepleier selv og jobber på avdeling med mye kreftpasienter og cytostatika. Hos oss skal gravide holde seg unna pasienter som får cytostatika i 3 døgn etter siste kur er gitt, da cellegifta skilles ut i alle kroppsvæsker. Dette gjelder for pasienter som får cytostatika både i tablettform og intravenøst. Man kan gå inn på rommet til pasienten og snakke med han/henne, men skal ikke være med i noen stellsituasjoner eller ta sengeskift.

Når det gjelder nattevakter, så ble jeg anbefalt av legen min å ikke gå nattevakter i svangerskapet. Til vanlig går jeg 50% natt fast. Fikk sykemelding av legen for nattevaktene, så nå går jeg i IA-avtale (kun dag). Når jeg fikk sykemelding, slipper jeg å miste natt-tillegget selv om jeg ikke jobber noen netter.

Om det er farlig for babyen å gå natt er jeg litt usikker på, men det er tungt og slitsomt for deg. Jeg ble sykemeldt fra nattevakter etter at jeg fikk blødning etter å ha jobbet to netter på rad. Men babyen hadde det fint;)

Håper dette ga deg et godt svar på spørsmålene dine!=)

*klem*

Skrevet

Hei.

Er i samme situasjon som deg.

Holder meg unna pas. som nyrlig har gjennomgått cyt.

Jeg jobber netter ennå da jeg har få og sjeldne nattvakter. Legen og jordmor sa det ikke gjorde noe med nattvakter i forhold til den lille. Det er din egen kropp du må lytte etter.....om du tåler netter. Sjeldne nattvakter er ikke farlig, men mange kan kansje bli et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...