Gå til innhold

Noen andre med 4 mnd gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 4 mnd som veier 5200 gram. Sliter med å få i henne mat... noen andre med samme problem? Hun spiser 100 ml mme hver 4 time. Får ikke i hun mer... Noen andre med samme problem?!? Så en annen tråd her for en stund siden hvor alle veide over 6-7 kilo. Blir frustrert jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med hs om dette. Sier de det er greit, ja da er det det. Ikke hør så mye på hva folk her sier når det gjelder dette. Min er heller ikke så stor.

Skrevet

Nå hørtes du akkurat som meg da eldstejenta mi var lita. Hun var også veldig småspist, spiste nok kanskje som jenta di vil jeg tro. Jeg var utrolig bekymret og hengte meg veldig opp i hvor mye hun spiste (hun fikk også mme). Og når det ble tid for grøt og middag, så ville hun ikke ha det heller. Hun levde nesten utelukkende på mme til hun var nesten året. Det var stooor oppstandelse hvis hun hadde spist ett middagsglass eller en porsjon grøt (hjemmelagd middag ville hun ihvertfall ikke ha).

Men hun lever i beste velgående i dag og er ei tuppe på 15,5 kg og snart 4 år.

Minstejenta derimot, hun er ett mathøl uten like:-)))))))))))

Syns ikke du skal bekymre deg så mye jeg, og barna vokser i sitt eget tempo, noen er store og noen er små:-)

Skrevet

Min er 4 mnd og 10 dager - hun veier 5320 g og er fin som bare det! Hvis babyen virker fornøyd er det alt som teller - så lenge de ikke er radmagre selvfølgelig!

Skrevet

HAr og en småespist tass. Du sier ikke noe om hvor lang babyen din er. Men Her er småen 4mnd 6190g og 66cm, så han har veldig lav bmi. Han har alltid vært vanskelig å mate. Spist lite og skjeldent. Værst var det når han var 3mnd. Noen dager fikk jeg ikke i han mer enn rett i overkant av 300ml. HAn var rett og slett ikke mer sulten.

Hos HS var de lite å hente, småen vokste jo, men bare fra 20-80g på uken, noe som var i underkant av det normale. Hs bare utsatte og utsatte. "kom igjen om en uke og vei han da, så ser vi hvordan det går" sa de hver uke.

Tilslutt gikk jeg til min fastlege med han. Hun fikk oss time hos barnelege og observasjon på barneavdelingen. For slik skulle det ikke være, om ikke annet så skulle vi som foreldre få en bekreftelse på at ikke noe er galt.

Det hjalp meg mye. Man går å er så bekymret for de små. Så var godt å bare få litt profesjonelle råd. Rett og slett hjelp til å senke skuldrene litt. Og at de bare sjekket småen for å se om det var noe galt, eller om han bare var småspist.

Råd nr 1 jeg fikk av barnelegen der var å slutte å telle hvor mye han spiste. Det gjorde meg stresset og da også babyen stresset. Jeg kunne telle en dag i uke om jeg ville og da fikk jeg et pekepin på hvor mye han spiste. MEn aller helst ikke telle i det hele tatt.

nr.2 Mat babyen når den er sulten og ikke etter klokka. La han spise når han vil.

nr.3. begynn med grøt og andre gode smaker. Som fruktmos og div på 4mnd glass.

nr4. og kanskje det viktigeste. Ikke press maten i barnet. melk, grøt eller annen mat. Vil han ikke ha så prøv igjen om 15-30min.

Ikke sikkert dette er råd som du kan bruke, men deler de med deg fordi om jeg.

SMåen er fortsatt småspist da, legger på seg lite, men vi har fått et mye mer avslappet forhold til det hele etter hjelpen fra sykehuset. Så vil råde deg å ta kontakt med fastlegen og høre om hjelp. Jeg var i utgansgspunktet der for at de skulle sjekke ører og hals på småen om det kunne være det som gjorde at han spiste så dårlig. Og siden det var alt fint så sendte legen meg videre til barnelege på sykehuset.

Lykke til og bare send meg en pm om det er noe du lurer på.

Skrevet

Har ei bitte lita tulle på 4 mnd. 59cm lang og 4300gr. Hun er undervektig og vi jobber veldig med å få henne opp i vekt. Hun har blitt fullammet frem til for to uker siden. Da var vi hos legen med henne, og han sa at hun MÅTTE ha MME i tillegg til pupp.

(Hun har hele tiden vært mett og fornøyd, men veldig liten vektoppgang.)

Så nå får hun MME hver gang etter at jeg har ammet henne. I starten ville hun ikke ha, hun begynta og avvise puppen, og frustrasjonen tok oss. Etterhvert klarte vi å lirke i henne noen ml. etter hvert måltid, og nå går det mye bedre. Drikker ca. 30 ml. MME etter hvert måltid. Kanskje ikke mye, men det utgjør forskjellen for i løpet av de to siste ukene har hun lagt på seg over 250gr! Vi er så glade!

Rådet er derfor at små monner hjelper. Det er ikke sikkert hun trenger å drikke så mange ml. ekstra til hvert måltid. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...