prins07 og spire i magen <3 Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 Uff, jeg har nesten fullammet frem til nå. Han har fått en flaske med erstatning på kveldene. Men nå har jeg blitt så utrolig tynn etter fødselen, og det virker som om kroppen min ikke orker å lage mer melk...Gutten min er 4 mnd, og jeg har hatt greit med melk frem til han ble 3,5 mnd. Men plutselig er det bare tomt. Utrolig trist syns jeg... han får jo ikke i seg nok, så jeg har økt litt på erstatningen, og begynnt så smått med grøt. Men han er allikevel oppe tre/fire ganger om natta for å få mat..sliter oss ut begge to. Vil egentlig ikke over på bare erstatning, men jeg har vel ikke noe valg?? Syns liksom mme blir så svartmalt. Ihverfall på helsestasjonen jeg går til...=( Noen oppmuntrende ord setter jeg stor pris på...=)
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 Utav ulike orsaker er jeg og 3 av søskene mine oppvokst på mme og det ble da folk av oss;-) Og jeg vil tro at den mme som finnes idag er bedre enn den som fantes i begynnelsen av 80 talet
To fine jinter ;o) Skrevet 20. august 2007 #3 Skrevet 20. august 2007 Har du lagt inn dette innlegget på ammedebatten? Det ville jeg gjort, for der er det ammehjelpere som kan hjelpe deg. eller du kan kontakte ammehjelpen direkte. Du kan finne tlf nr på www.ammehjelpen.no. Er garantert noe du kan gjøre ;o)
SaftSuse *Overtid* Skrevet 20. august 2007 #4 Skrevet 20. august 2007 min har fått kun mme fra han var ca 4 uker gammel, da måtte jeg gi opp amming/pumping fordi jeg var helt utslitt... HS skjønte det veldig godt, og sa enkelt og greit at babyen har det bedre med en mamma med energi og overskudd, enn med enn mamma som er utslitt! mme er et veldig bra alternativ, jeg angrer ikke et sekund på at vi begynte med det,fikk en helt ny hverdag etterpå ) Vil ikke råde deg til hverken det ene eller det andre, det er ditt valg, men ville bare fortelle om min erfaring ) Lykke til!! Klem fra
*Rutletutt* Skrevet 20. august 2007 #5 Skrevet 20. august 2007 Det er så utrolig dumt at noen helsestasjoner svartmaler mme på den måten - er jo ikke alle som kan amme...og ungene deres vokser jo opp de også...gi mme, du - siden du sliter sånn med ammingen. Det er ikke best å amme for enhver pris. Jeg måtte begynne å gi gutten min grøt da han var 3 mnd pga jeg ikke hadde nok melk til ham og han ikke tok flaske. Det ble et nytt liv for oss! Endelig ble han mett og fornøyd - og sov SÅ mye bedre! Det var faktisk hs som anbefalte meg å begynne med grøt, så det er heldigvis ikke alle hs som er medlem av amme-mafiaen...;o/ Lykke til!
Gjest Skrevet 20. august 2007 #6 Skrevet 20. august 2007 Når barnet er fire måneder kan du jo introdusere fast føde som potet- og grønnsaksmos og grøter uten gluten. Kanskje det holder så du slipper å bruke så mye tillegg hvis du er redd for det? Ellers er jo mme greit det også da:) Tenk på moren min som ble oppfostret på vanlig kumelk fordi morsmelkerstatning ikke fantes den gangen hun var baby...og jeg kjenner ingen sunnere enn henne! Du har gjort et flott jobb med å amme så langt, og nå synes jeg du med god samvittighet kan begynne å gi grøt og sånt slik at kroppen får hentet seg inn. Jeg begynte med fast føde til sønnen min da han ble litt over 5 mnd på grunn av at kroppen sa stopp. Jeg ble også for tynn, selv om jeg spiste dobbelt så mye som mannen min!!! Amming er slitsomt for kroppen, og særlig hvis man er liten og sped :/
prins07 og spire i magen <3 Skrevet 20. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. august 2007 Tusen tusen takk damer....=) ja, det er faktisk noen som ikke burde vært helsesøster. Man er jo litt sårbar når man har fått baby, og ihvertfall med den første!
Gjest Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 Ja, hun burde jo egentlig rost deg for at du har vært flink og ammet når du synes det er slitsomt for kroppen din Også kunne hun jo godt fortalt deg at det ikke er farlig å gi fast føde nå som barnet er 4 mnd...for det er jo faktisk bare anbefalt å fullamme lenger dersom du har nok melk!
Gjest Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Dette vet jeg alt om! Hadde ikke nok melk og helsestasjonen skjønte det ikke. Ikke mye hjelp å få der bortsett fra: "du må bare prøve deg fram..." Ja, det er vel ikke det rådet en sliten og usikker førstegangsmor trenger, så jeg kontaktet til slutt ammehjelpen og de målte at jeg ikke hadde nok melk. 50 ml på begge bryst, skulle hatt minst 150 ml... Begynte å gi mme etter hvert brystmåltid når det var tomt og endelig ble jenta rolig! Hun sov gjennom natta og ble blidere og mer fornøyd. Og jeg fikk sove noen timer i strekk og hadde overskudd til å ta meg av henne skikkelig. Hvis du ikke har nok melk, så gir du mme til barnet er mett. En skal da ikke sulte barna bare fordi en ikke har nok morsmelk...? Skulle ønske noen hadde fortalt meg dette tidligere. Det er ingen skam å gi mme. Noen får rett og slett ikke nok til å mette barnet og det er ingen skam! Lykke til!
Gjest Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 Vil bare legge til at jenta mi har fått mme siden hun var to mnd og har ikke vært syk en dag! Hun har jo fått bittelitt mm også, men jeg sammenligner med de andre barna på barselgruppen og der er de syke hele tiden. Så mme er nok like bra som mm, den har bare ikke alle antistoffene men du ammer jo også så jeg hadde ikke bekymret meg i det hele tatt!
Libido- Skrevet 20. august 2007 #11 Skrevet 20. august 2007 Jeg måtte også slutte fordi jeg ble for tynn/ble bare "skummet melk". Men at du har gitt det du har er jo fint! Har du ikke mer å gi, så er det bare slik. Babyen har det bedre med en mor som er frisk enn ei som er "utranglet" Husk å ta vare på deg selv også! Hadde jeg vist hvor utmagret og utslitt jeg hadde blitt av den siste amminga, hadde jeg sluttet en mnd. tidligere, så jeg ikke hadde ødelagt meg selv. Det tar veldig lang tid å komme seg på topp igjen. Råder deg også til å ta en tur til lege å få sjekket vitamin og jern lager! mme er dessuten ingen dårlig erstatning for mm! Lykke til =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå