Gå til innhold

Om å være paranoid og ha dårlig samvittighet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir oppgitt når jeg leser at "våre egne" ikke forstår at denne undersøkelsen som stod i siste utgave av Mamma om at barn som ammes blir snillere og mindre kriminelle kan gi dårlig samvittighet og at det er helt lov!

Å få et barn som ikke vil suge var for meg en stor overraskelse, og jeg hadde faktisk aldri hørt om det før jeg fant denne gruppen her. Grunnen til at jeg ikke fikk til ammingen er altså at mitt barn ikke ville suge, men alle som er her inne har sin egen historie.

Grunnen til at jeg har dårlig samvittighet og er paranoid mht til mating av mitt barn er at jeg fra datteren min var ca 4 timer og hver 4. time i 3 døgn hadde en barnepleier på rommet mitt som stresset meg skikkelig på dette med ammingen. Da jeg kom hjem fra sykehuset fikk jeg heller ikke til ammingen og på helsestasjonen fikk jeg uendelig mange råd på hvordan jeg skulle få dette til. Jeg prøvde ALT, men det gikk jo ikke, babyen fikk ikke nok mat og jeg var totalt utslitt! Hver 4. time i 1 måned holdt jeg på med dette før jeg traff en helsesøster som bad meg om å kutte ut ammingen fordi mme er like bra, og om mulig bedre for mitt barn siden jeg jo ikke var i stand til å ta meg av henne.

Altså: Hver 4. time = 6 ganger pr døgn i en mnd (jeg sluttet 1. juni, altså 34 dager fra fødsel) = 204 ganger med gråting (jeg), skriking (henne), kaving og stressing!

Og noen har holdt på lengre enn meg!

Over alt etterpå har jeg lest om amming, amming, amming! Til og med i de reportasjene om mme står det på siste linjen: "Men husk at morsmelk er best for barnet ditt." Ja, jeg vet jo det, men hva skal jeg gjøre da? På et punkt var jeg faktisk så desperat at jeg sjekket "morsmelkbanken" på Ullevål sykehus for å evt kjøpe mm!!

Og jeg er IKKE i mot amming; Hvorfor skulle jeg være det? Er det noen som tror at jeg VIL stå opp hver natt for å lage melkeblanding, vaske flasker, koke flasker, planlegge hver eneste tur ut (hvor lenge skal jeg være borte, hvor mange flasker trenger jeg å ta med, hvor mye varmt vann, er det evt micro der, hvor mye melkepulver skal jeg ta med...), huske å kjøpe melk (jeg kan ALDRI gå tom), tømme ut igjen melk fordi hun ikke var sulten likevel, bare for å starte på nytt 15 min senere, påse at melken ikke er for varm, for kald... Mitt største ønske er å slenge frem puppen og gi barnet mitt mat akkurat når hun er sulten, så hadde jeg sluppet å høre henne skrike av sult fordi hun akkurat NÅ ble sulten...

Og når min helsesøster ikke har peiling på dette i det hele tatt, da føler jeg at det er her inne jeg kan få lirket av meg min historie, få trøst og oppbacking og få høre at jeg er en like god mamma uansett.

Så beklager at jeg er litt følsom på akkurat dette området, og beklager at jeg tar meg nær av alltid å høre og lese om amming og hvor flott og fantastisk det er og hvor smarte og snille "ammebarn" blir. Jeg har prøvd, og er lei meg fordi jeg ikke fikk det til. Kanskje hun ikke blir like snill, kanskje hun blir kriminell, men hun har iallefall en mamma nå med overskudd :)

Så det så!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får full støtte fra meg!! :o)

*klappemassepåskulderenoggiengodklem*

Skrevet

Du får trampeklapp fra meg!!!

Det er ingenting som er så frustrerende som å lese side opp og side ned med amme-propaganda, som for meg virker totalt unyansert og ensidig.

Det er faktisk en menneskerett å få vite ALLE fakta i slike undersøkelser, og ingen skam å sette tingene i et slikt perspektiv at den som leser klarer å se at sannsynligheten for at mitt barn ikke nødvendigvis trenger å bli kriminell eller slem eller dum bare fordi ammingen ikke fungerte er faktisk veldig liten!

Synes du er tøff som sier i fra, det er jammen på tide! Fortsett med det! Det handler ikke om paranoia, det handler om å bli sett, hørt og anerkjent for de valgene man må ta her i livet!

Skrevet

Helt enig med deg Matja! Og på mme-pakkene ja, "Husk at morsmelk er det beste du kan gi barnet ditt" - De må liksom minne oss "fæle"-mme-mødre på det liksom!

Skrevet

Vel sagt, og jeg er hjertens enig.

Det er ganske sprøtt at nybakte mødre kan angripe hverandre istedet for å støtte hverandre. Men vi er jo mange som strever med det samme, og jeg vil ihvertfall påstå at vi alle er fantastiske mødre for våre små :-)

Skrevet

Mye bra her inne på flaskedebatten, men må si at jeg savner litt mer romslighet og åpenhet for ulike erfaringer. Litt kjipt at dersom ikke alle er 100% enige i alt som sies om "ammepoliti", "ammemafia" osv, havner folk veldig i forsvarsposisjon og hugger løs på den som ikke "faller inn i folden". Forstår at det er mye såre følelser her inne, men:

MAN ER IKKE MISLYKKA FORDI MAN GIR FLASKE, MAN ER IKKE EN DÅRLIGERE MOR, MAN ER HELLER IKKE EN DÅRLIGERE FAR

Var det så tydelig at jeg da kan få lov til å si at jeg ikke har opplevd at "absolutt alle" der ute er så imot flaskemating? Og at jeg mener at det må være lov for blader og aviser å skrive positive artikler om amming (og at det gjerne kan skrives langt mer om mme og flaskemating også selvfølgelig!) Uten at noen nå skal komme og hugge av meg hodet fordi mine meninger tydeligvis ikke er korrekte nok her inne?

Skrevet

Altså enig med Sanasol og Mia, sprøtt at nybakte mødre skal angripe hverandre på denne måten, det må jo være lov å ha ulike erfaringer/meninger?

Skrevet

Supert innlegg!!!!! Sjølv er eg så heldig at eg fullammar, gir ei lita flaske mme om kvelden i tillegg til det siste "puppe-måltidet" (innbiller meg at ho søv lenger på denne måten..)

Sjølv om eg amma både mitt første barn, og nå mitt andre, har eg sett meg uendeleg lei av denne ammefikseringa. Som nevnt so mange andre gongar veit alle at amming og mm er sunt for barnet. og som det vert påpeika i dette innlegget er det også det mest lettvinte. Men somme gongar fungerar det berre ikkje, verken for mor eller barn. Og då må helsestasjon og anna helsepersonell godta dette, og hjelpe vedkomande til å gi mme. I mange tilfeller vil dette faktisk vere det beste.

Grunnen til mitt sterke engasjement er at då eg fekk mi første prinsesse, opplevde eg eit stort press på sjukehuset ang amming. Dersom ho sov meir enn tre timar, fekk eg beskjed om å vekke henne for å gi mat. Dei viste meg metoder som å kle av henne og knipe henne i armer og bein for at ho sku våkne og skrike, slika t ho tok brystet.

Forklaringa eg fekk på at dette var så viktig, var at ho hadde gått alt for mykje ned i vekt, og at ein da kan risikere at ho blei slapp, og dertil sov enda meir, og fekk i seg mindre mat - og då gå enda meir ned i vekt. Etter massa finregning på vektskjema, kan verken eg eller andre eg har spurt sjå at ho gjekk ned meir enn dei 10% som er normalt i løpet av dagane på sjukehus. For min del var det så mykje att og fram(kan ikkje forklare alt i eit lite innlegg) til dømes måtte ho alltid vegast både før og etter eit måltid, for å sjå kor mykje ho fekk iseg. Alle dagane eg var på sjukehuset dreide det seg om kor mykje mat ho fekk. Det gjorde ikkje ting betre at dei ulike jordmødrene og barnepleiarane hadde ulike råd og metoder for korleis ein finn beste ammestillinga.

Då eg kom heim frå føden var eg utslitt, og satt berre i ein stol og skreik. Fekk tre brystbetendelsar, med påfølgande antibiotika, blødande brystvorte og et smertehelvete. Eg trur at grunnen til at eg amma fram til hol var 8 mnd, var at eg på eiga hand fann fram til korleis eg skulle gjere det. For å avlaste brystvortene, ga eg et til to måltid med mme pr dag. Samt at eg også pumpa for så å gi mm på flaske. Slik holdt eg på til brysta var "hela" . Men ingen i helsevesenet skal takkast for at eg amma til prinsessa var 8 mnd. Dette var kun ut i frå eigeninnsats og stirrigheit.

Denne gongen fødde eg ved anna sjukehus pga feriestenging, og der hadde dei ein heilt anna ammepolitikk. Tusen takk Nordfjordeid sjukehus for god service og omtanke!!!

Vidare vil eg seie at engasjementet mitt for denne saka er basert på fornuft med tanke på barnet sitt beste. SJølv om eg hadde ei oppleveing ang amming, fekk eg det til til slutt og kunne latt vere å tenke meir på dette med mm og mme. Men eg vert so FORBANNA når eg tenker på denne propegandaen enkelte driv med. OG at folk ein ikkje kjenner plutseleg har "lov" til å spørre om private ting, som td amming. KVifor er det ei "allemannssak"?

Eit eks er då eg besøkte bestemora mi på sjukeheim, og hadde med lissjegullet på 7 veker. Ein av pleiarane kjem bort for å sjå, og spør om eg har nok melk til ho... KA I HELVETE.... (dialekt) Blir so forbanna, ingen har noko med det å gjere!!! Men høfleg som eg er oppdradd til å vere, svara eg at joda, det har eg. Men egentlig skulle eg ikkje ha svara på det.

Ein siste ting: som nemnt tidlegare står det på pakkar med mme at mm er alltid best for barnet osv. Greit, men kva er best for barnet? stress, styr, skriking, for lite mat pga ammeprobl, div div eller mme på flaske og mor og barn /evt far og barn kan kose seg under måltidet, og foreldra slepp også bekymre seg for kor mykje mat barnet får evt ikkje får.

Offa langt innlegg, men ville berre få sagt det eg hadde på hjertet. La oss alle vere einige om at det viktigaste for barnet må vere at det får i seg nok mat, enten i form av mm eller mme. Markedet i dag bugnar av vitamintilskudd i alle variantar. VI har også eit godt vaksinasjonsprogram for dei farlegaste sjukdomane. Så eg hadde ikkje bekymra meg for næring og immunforsvar dersom eg måtte gi opp amminga.

Skrevet

det er vell samme kordan babyen får i seg mat vell?? eg selv fikk ikke til amminga... er på en måte litt lettet og eg.. er så utroli sliten, så er deili å bare gje babyen til pappen å si, "kan du ta henne nå? tror ho er sulten" så får eg hvile meg litt å gjøre litt husarbeid ol..

og eg er den personen som ikke liker å amme der det er folk.. likte meg best alene, med meg og baby..

så hva du velger og hvorfor er jo totalt opp til en og hver person.. syns det er utroli tåpeli å dømme andre pga at dei ikke ammer osv!! stå på flaske damer.. og ammede: stå på dere og.. flinke ;)

Skrevet

Heisann!

Jeg bor for tiden i Skotland, og her er det mindretallet som ammer.

Så her kan du si ar jordmødre og helsesøstre er proffe i mme.

Nå je lå på sykehuset etter å fått sønnen min, fant legene ut at melkekanalene mine ikke gikk helt frem til brystvorten. Så samme hvor mye lillebruster prøvde å suge, så kom det ikke noe. Fikk da god innføring i hvordan man skal lage mme, sterilisere flasker osv.

men det var ikke noe koselig å komme på ferie til Norge og alle spurte og kommenterte at han burde få mm.

Men, men.......

Stå på. det blir nok folk av dem også. Det finnes jo mange skotter!

Skrevet

Termin 070707!! Jeg sier bare en ting til deg: TUSEN TAKK FOR KJEMPEBRA INNLEGG!!!

(vel, siden jeg er bergenser må jeg bare si litt til ;-)

Jeg skjønner ikke hvordan du anonym kan lese ut fra mitt innlegg at jeg er imot artikler om amming. Det har jo INGENTING med saken å gjøre i det hele tatt!! Problemet er jo at det ikke står noenting om mme noen steder! Bare amming!

Faktisk fødte en venninne av meg i SF et sted (tror det var i Førde?) og der også var de helt avslappet i forhold til amming. Hun ville ikke amme fordi hun slet sånn med nr 1, og for dem var det helt greit. Ikke noe press i det hele tatt!!

Og til slutt; Lillebuster: Ja, det har jo blitt folk av skottene også selv om de snakker litt rart;-)

Skrevet

Vi mener heller ikke at vi er mislykka fordi vi gir flaske, absolutt ikke. Men en del helsepersonell kan gi det inntrykket, og etter en fødsel da man allerede er sårbar og tåler så lite er det veldig vondt å få kommentarer fra helsesøster eller jordmor etc som vi - sikkert feilaktig til tider men dog - oppfatter som kritikk. Det er veldig sårt dette her.

I tillegg skal man lese om hvor bra mm er overalt, og nå får man til og med lese litt om hvor dårlig mme er og hvor kriminelle våre barn blir. Vi er ikke enige i at mme er så ille som de skal ha det til. Det er alt vi prøver å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...