Gå til innhold

privat eller offentlig barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er for og hva er imot privat barnehage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er så vanskelig å finne ut hvilke barnehager som jeg bør sette opp på prioriteringslista (vestre aker i Oslo)

Skrevet

Tja. Begge deler kan være supert og begge deler kan være elendige, men noen typiske ulemper ved begge:

Privat: Noen private barnehager er veldig opptatt av lønnsomhet, og dermed litt gniene på forbruket sitt. Det er typisk at private barnehager har kortere åpningstider og (lengre) feriestengt.

Kommunalt: Mangler ofte vikarbudsjett, noe som fører til at man fort går med for lite folk på avdelingene. Kjøkkenassistenter er rimelig sjeldent, i hvert fall her i byen. Er de barnehagene som mottar alle tiltaksbarna fra barnevernet, noe som i noen strøk kan føre til at en barnegruppe får urimelig mange barn med litt spesielle behov, men ikke spesielle nok til at det settes inn ekstraressurser.

Vi er storfornøyde med vår private barnehage, men jeg har jobbet i begge deler og begge har hatt negative trekk. Tror rett og slett det er litt tilfeldig.

Skrevet

her i kongsberg er de fleste private og kommunale like lenge feriestengt i året. bare ikke alltid på samme tid (noen stenger romjul og påske og har oppe hele sommeren, noen stenger 3-4 uker i juli og har oppe romjul og påske). her har ofte de private lenger åpningstid enn de kommunale.

her er det like betaling i alle barnehagene, er kostpengene som er litt forskjellige, men skiller ikke mye.

i den private barnehagen vi har ungene i er de faktisk litt bedre bemannet enn i de kommunale..

vi er veldig fornøyde med vår private barnehage!

Skrevet

Tusen takk for et nyansert og bra svar! Med andre ord er det et sjansespill...

(Jeg kjenner jo ikke forholdene i noen av nærbarnehagene våre og er for tiden ikke i nærheten så jeg får sjekket noe nærmere heller...)

Forhåpentligvis er det mulig å bytte om man ikke trives med tilbudet...men antakeligvis vil de fleste barnehagene være bra nok slik at det ikke er aktuelt?

Skrevet

Tja. Jeg jobbet i barnehager en stund, så så jo noen, og har nå en jobb som tidvis bringer meg i kontakt med mange barnehager - så har tilbragt tid i kanskje 20-25 ulike oslobarnehager. To steder jeg har vært ville jeg aldri i verden ha plassert ungen min, ut fra opplevelsen - men det er neppe representativt for selve barnehagen, mer for enkeltavdelinger/enkeltpersonale. Resten kunne jeg, ut fra inntrykket, ha benyttet meg av, selv om vi nok en del steder hadde blitt beryktet blant personalet som de der vrange mødrene som maser og insisterer hele tiden. =P

Men jeg synes du skal gå til barnehagen med den innstilling at de ansatte vil det beste for barnet ditt. For det vil de aller, aller fleste. Og om du lurer på ting; spør. Om noe plager deg; spør/kommenter. Bedret kommunikasjon løser forbausende mange av disse tingene foreldre kan gå rundt og bekymre seg for i forhold til barnehagen.

Skrevet

jobber i privat barnehage og kan fortelle at alle de jeg har jobbet i ikke prioriterer vikarer. ofte har de en polysi hvor en person må være sykemeldt i 14 før det settes inn vikarer, noe som ved mye sykdom fører til kraftig reduksjon i bemanningen, overbelastning på de som er på jobb slik at de etter en tid vil bli sykemelte, og slik går ballen i de private bhg jeg har jjobbet i. i den kommunale bhg jeg har jobbet i var ikke dette noe problemstilling de hadde faste vikarer på liste.

har ikke erfaring som tilsier at private bhg sparer inn på materialer, i forhold til de kommunale. de jbhgene jeg har jobbet i har kunn den kommunale hatt fire uker lukket om sommeren, men da har det vært ordninger som dekket opp behovet for plass i annen kommunal bhg de ukene.

deprivate hadde verken sommer lukket elller lukket noen andre ferier. og intil en time lengre åpningstid.

men dette varierer voldsomt, slik at min erfaring er ikke svaret på hvordan det er men hvordan det har vært der jeg har jobbet.

Skrevet

glemte tipset til deg Lilje74, om du har mulighet så ville jeg sjekket nettsidenen til aktuelle bhg, hva skriver de, er det et stort uteområde hvasatser de på. jeg ville også tatt en tur til de nærmeste bhg sett på uteområdet spurt om jeg får ta en titt og fortalt at du vurdereer å søke da får du filingen på hvordan de ansatte er der og du ser det med egne øyne. mye lettere å bestemme seg ut i fra det.

skjønner at ikke alle har tid eller gidder å gjøre dette men det er beste måte å finne det du vil at barnet ditt skal ha.

Skrevet

Probelmet er at jeg ikke er i Norge akkurat nå... Ellers hadde jeg stukket innom barnehagene og sjekket ut før jeg søker... Men tusen takk for gode råd

Skrevet

Dette med positiv instilling og om å ta opp alle ting man stiller spørsmålstegn ved tror jeg er et veldig godt råd!

Takk igjen :-)

Skrevet

Ser nå at det er noe som heter familiebarnehager også... Hm...

Skrevet

familiebarnehage er en privatbarnehage med tror det er maxti barn, ofte to voksne og en ped med 30-70% stilling.

har jobbet der å jeg.

hva med å gå inn på

http://www.bydel-vestre-aker.oslo.kommune.no/barn_og_unge/barnehagetilbud/

her er en oversikt over bhg tilbudet, klikk på de forskjellige og les litt om dem. da finner du ut noe mer hvertfall. og så ville jegforsøkt å begrense megtil de bhg som lå i kortavstand fra der du bor.

Skrevet

Jeg har dattern min i privat barnehage her i Oslo og er storfornøyd.

I tillegg til budsjettforskjeller så virker det som de private barnehagene har generelt ett mye bedre opplegg når det gjelder mat i barnehagen o.l.

Vi betaler 300 kr til barnehagen i begynnelsen av hver mnd, og da holder de bleier, melk, frukt og ett varmt måltid hver eneste dag og dette synes jeg er en utrolig bra ordning:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...