Gå til innhold

Er så svimmel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 35+2 i dag, og har vært plaget med svimmelhet de siste dagene. Er også av og til kvalm (pluss kynnere og masse andre svangerskapsplager:-) Sist kontroll for to uker siden var blodprosenten (Hb) i grenseland, 10,5. Kan kanskje tenkes at det er den som har sunket enda mer, slik at jeg bør begynne å ta jerntabletter? Sist svangerskap var jeg nede i ca 8 før, og 7 etter.

Er det greit å begynne å ta jerntabletter uten å ta ny blodprøve? En uke til neste kontroll, trenge rjeg å gå en ekstra gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

syns du skal ringe legen og få tatt en hbprøve jeg. du trenger jo ikke time for det. du skal ikke begynne på jerntabletter uten å ha snakket med legen først! svimmelheten kan også komme av blodtrykksfall og det er jo ganske normalt.

Skrevet

Det er helt normalt at blodprosenten blir lavere pga økt blodvolum. Det kan likevel være et tegn på at jernlagrene dine (ferritin) har blitt for lave. For å måle jernlagrene må du enkelt og greit ta en blodprøve hos legen. Du vil få svar etter ca 1 uke. Dersom det er lavt skal du ta jerntilskudd og ta ny prøve ved neste legekontroll.

Jeg har nesten tømt mine jernlagre hvert svangerskap, og hadde hb på 8 etter det siste svangerskapet. Etter tilskudd en periode normaliserte det seg igjen på 12-13 samt at lagrene ble normale. Før jeg tok tilskudd var jeg ganske matt og det svimlet hver gang jeg skulle reise meg. Noe som bedret seg forholdsvis raskt! I dette svangerskapet har jeg blitt fulgt opp med kontroll av jernlagrene jevnlig, og for 5 uker siden (uke 28) ble jeg satt på jerntilskudd.

Skrevet

Blodprosenten(Hb) bør vel ligge et sted mellom 11-15. Jeg fikk beskjed av legen om å starte på jerntabletter da den falt under 11, dvs, 10,2 hadde jeg på sist kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...