Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 Vet noen kranglere -- folk som går fra hverandre skal i prinsippet ta med ut det de har bragt inn i boet? Dersom f.eks. en arvet hytte har hatt stor prisstigning, skal verdiøkningen fordeles 50/50 mellom ektefellene, hvis ektepakt ikke foreligger? Og bolig man har kjøpt sammen men eier ulik andel av? Tilsvarende, eller gjelder andre regler da? (vil være anonym her - og kvalifiserer i høy grad som krangleinnlegg...)
___ Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 Jeg tror at hytta kan den som arvet den ta med ut av ekteskapet uten at verdistigningen må deles. Når det gjelder huset mener jeg at verdistigningen deles med samme brøk som eiendomsforholdet. Hvem som faktisk eier huset er nok værre å fastslå. Der mener jeg det kan taes hensyn til ikke bare hvem som har betalt ned på lånet og står som eier, men også annen insats for fellesskapet (fammilien). Mon mor har vært hjemme og passet barn i 10 år, og ikke hat egen intekt betyr ikke det nødvendig vis at hun ikke får noe. Hvis huset ble kjøpt kontant tror jeg nok den opprinnelige brøken står ved lag, hvis huset derimot ble lånefinansiert og lånet ble nedbetalt i løpet av ekteskapet, tror jeg det blir en mer lik fordeling.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #3 Skrevet 20. august 2007 tusen takk for hjelpsomt svar. Det var omtrent sånn jeg opprinnelig trodde at det var, uenigheten gjelder først og fremst dette med verdistigning på arvet hytte, muligheten for at denne (nokså betydelig sum) skulle deles likt kom nokså overraskende kan man si. Går ikke opp uten at plassen selges og det er ikke bare greit. men takk altså! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå