Gjest Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 Eldstemann blir snart 5 år og er i grunnen lite nysgjerrig av seg på slike ting derfor har det ikke blitt tatt opp heller, men fikk en liten vekker i påsken da en prest var i barnehagen for å fortelle om påsken og min gutt avbrøt med å spørre "Du, hva er Jesus?". Vi kan jo ikke la ungen gå rundt helt uvitnede heller. Problemet er bare to ting. 1, han er altså veldig lite interessert i absrakte ting generelt og 2. vi er ikke kristne/religisøe selv. Jeg ønsker altså IKKE å oppdra ungene til kristen tro, men siden det er statsreligion må vi jo lære ham om dette, hvordan gå frem? Hvordan lære ham om kristendommen (andre religioner får komme etterhvert, en om gangen) på en nøytral måte? Når og hvordan innlede en slik samtale, hva bør jeg si osv? Hmmm... Har mellomfag i religionsvitenskap, men aldri lært hvordan man oppdrar barn til å vite om religioner, men ikke tro hehe...
trillemamma Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 Ja, jeg kjenner til den problemstillingen, jeg er heller ikke religiøs. Jeg sa noe sånt som dette: Jesus er en mann som levde for veldig veldigg lenge siden, Han kunne trylle, gjøre syke folk friske o.l. Det er ingen som vet om han levde, men det er veldig mange som tror det. Det er ingen som vet om gud eksisterer, men de som tror på han, tror at han har laget jorden og alle menneskene. Jeg har ikke vært kritiserende og dømmende, jeg vil at han skal finne ut av det selv, hva som er riktig for han når han vokser opp.
Gjest Skrevet 20. august 2007 #3 Skrevet 20. august 2007 Men hvordan tok du tak i det? Bare sa en dag at nå må vi to snakke sammen om noe? ps ar Jesu har levd er men vel igrunnen 99% sikker på, det er så mange ulike kilder som tyder på det at det egentlig anses som fakta :-) Men om han var Guds sønn eller ei får bli en trossak.
Expat Skrevet 20. august 2007 #4 Skrevet 20. august 2007 Jeg vedder at du finner en bok på biblioteket, prat med bibliotekaren om det. Det finnes masse enkle barnebibler og historier. Det er faktisk en del "spennende eventyr" i bibelen også. Sa ateisten (meg).
meg & to små vampyrer Skrevet 20. august 2007 #5 Skrevet 20. august 2007 Ehhh... vet det ikke er tema, men er det vanlig at prester fyker rundt i helt vanlige barnehager? Og om de gjør det for å fortelle om kristne ting, så gjør kanskje representanter for andre religiøse trosretninger det også? Eller?
trillemamma Skrevet 20. august 2007 #6 Skrevet 20. august 2007 Han spør og jeg svarer. Jeg prøver å legge opp til at alt er bassert på tro, at ingen vet noe sikkert. Når han spør hva jeg tror på, sier jeg at jeg tror at jesus har levd, men at jeg ikke tror på gud. Det er ikke stort verre enn å snakke om barnetv.
Gjest Skrevet 20. august 2007 #7 Skrevet 20. august 2007 Problemet mitt er at han ikke spør, han har aldri spurt oss om noe slikt. Han kan f.eks nevne at når han blir gammel så dør han, men spør ikke om hva som skjer når man dør osv, han er så utrolig lite nysgjerrig på slikt. Så skal han lære noe må jeg innlede samtalen på en måte :-)
meg & to små vampyrer Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 Jeg likte forslaga om å lese ulike historier (gjerne fra ulike deler av verden og med ulike kulturelle utgangspunkt) og så ta spørsmålene når det etterhvert kommer, dvs når han er klar for det. Kan hende han ikke tenker på alt dette enda, at det er som du sier for abstrakt.
Gjest Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Vet ikke hva som er vanlig jeg. Var ikke så veldig blid da jeg hørte dette, men barnehagen mener de bare er informative og ikke forkynnende. De tar ikke inn andre nei, men nå er det en veldig homogen menneskegruppe her vi bor sånn sett, er kun kristne eller agnostikere eller ateister her, ingen andre.
Gjest Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 Vi har litt barnebøker med historier fra ulike religioner, og jeg har tatt med meg en del av mine "Jesus" bøker fra barndommen. I forhold til kristendommen har vi sett litt i barnebibelen, og jeg tror gutta forstår det litt. Jeg snakker vel om Jesus som en historisk person, og veklegger dnt og nestekjærlighet. Har fått tak i noen vakre bøker med bilder fra India, og vi har snakket litt om det. De har vært med i barnedåp og på moske besøk med barnehagen. Vi har vel en liten fordel med at 1/4 del av barna i barnehagen er muslimer, og det blir mye diskutert der. Presten i nabolaget er forresten ofte i barnehage, og han jobber sammen med en del muslimske naboer om et kryss kulturellt og relgiøst møtested - med barnekafe:) Vi oppdrar heller ikke barna i kristen tro.
meg & to små vampyrer Skrevet 20. august 2007 #11 Skrevet 20. august 2007 Ja, men da burde de jo ha med noen ateister og agnostikere i barnehagen da! Blir så feil å bare ha med innsyn i en type religiøs overbevisning. Kjenner at jeg også syns dette er feil. Og om de bare ha prest, hvordan kan det være å ikke favorisere kristendommen?
Anne-B. Skrevet 20. august 2007 #12 Skrevet 20. august 2007 Vi snakker allerede om at folk tror forskjellige ting. Men vi kobler ikke direkte til religiøsitet bestandig. Vi har vært i kirka i dåp, og da har hun vært veldig opptatt av det, her en dag sa hun faktisk at man kunne bare gifte seg i kirka. Veit ikke hvor hun har det fra, men.. Hehe
trillemamma Skrevet 20. august 2007 #13 Skrevet 20. august 2007 Han snakker vel om det innimellom, det er det jo bare å snakke videre. Eller, dere har en liten kosestund i sofaen og snakker om hva som har skjedd i barnehagen. Eller, når det nærmer seg jul og påske igjen. Så kan du spørre om han vet hvorfor vi egentlig feirer jul og påske, så kan du fortelle det.
Gjest Skrevet 20. august 2007 #15 Skrevet 20. august 2007 Blir litt lenge å vente til jul synes jeg, men kan jo snakke om jul likevel nå da ;-) Og nei, han snakker faktisk aldri om dette selv. Takker for svar alle sammen, får låne noen bøker og hoppe i det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå