Tussi og Maja Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 Hei jenter! Vi har gitt grøt på kvelden en god stund nå. I tillegg har hun fått litt frukt og andre smakeprøver. De siste dagenen har vi imidlertid begynt å gi mer ordentlige måltider ellers på dagen også. Hun får ca en halv porsjon grøt på morgenen, et halvt middagsglass midt på dagen og full porsjon grøt på kvelden. Ofte får hun noe frukt i løpet av dagen også. Nå prøver jeg å finne ut når på dagen de ulike måltidene skal være, og prøver å koordinere dem med helst like før det er tid for en dupp. (Ikke enkelt dette!) Hvordan gjør dere det ift melk? Fikk høre at en jeg kjenner hadde fått anbefalt å amme et bryst før mat, og et etter.. Jeg har ikke gjort det slik foreløpig. Jeg er så usikker på hvor mye mat hun skal ha, så jeg ammer henne først. Vet ikke hva som er lurt jeg... På kvelden ammer jeg imidlertid alltid etter at hun har spist grøten... Føler jeg knoter litt for tida, men man må jo bare prøve seg frem:-) Hvordan gjør dere dette?
Gjest Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 Retningslinjene fra Statens råd for spedbarnsernæring er klare. Du skal amme begge brystene før måltidet, så lenge du ønsker å opprettholde melkeproduksjonen. Når du ønsker å trappe ned på melken, kan du amme etter mat, sånn at du gradvis vil produsere mindre melk. Sender deg linken til et veldig bra hefte som omhandler nettopp dette med amming, fast føde etc. http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern_ring/fast_f_de/ Veldig bra hefte du kan laste ned og lese!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 20. august 2007 #3 Skrevet 20. august 2007 Jeg spurte helsesøster om dette sist, og hun svarte som om jeg ammet...men det gjør jeg jo ikke, så da kan jeg jo si det videre til deg :-p Amme først, så grøt/middagsglass, og så amme. Da er det sikkert riktig som du sier med det ene brystet først og det andre etter, bytte på annenhver gang så du får like stor produksjon i begge vil jeg tro. Her har vi også grøt morgen og kveld, og jeg prøver på middagsglass men det er ikke populært så det ender som regel opp med fruktbeger istedet. Jeg gir fast føde først, så får hun så mye melk hun orker etterpå. Hadde sikkert gjort det omvendt om jeg ammet.
Två små trollungar Skrevet 20. august 2007 #4 Skrevet 20. august 2007 I begynnelsen ga jeg pupp først og så mat/grøt. Nå gjør jeg omvendt, (og produserer da også litt mindre melk). Jeg begynnte å gi henne mat før pupp på grunn av at hun var skikkelig ukonsentrert og ikke hadde tid til å ta puppen. Men etter at hun har spist er hun tørst (drikker ikke så mye vann under måltiden) plus at hun da kan drikke melk til hun er mett, dersom hun ikke ble mett av maten. De siste dagene har hun hatt lyst på pupp først og da har hun fått det, så det veksler litt... Amanda pleier å få grøt eller middag rett etter at hun har sovet en dupp, dvs ca kl 9, 12 og 16. Hvis hun er sulten til andre tider får hun enten frukt eller pupp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå