Gå til innhold

Ikke er jeg religiøs, ikke nynazist.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil i det hele tatt ikke være med i noen som helst trosretning eller gruppering hvis medlemmers overbevisning fører til fordømming, voldligheter og krig. Og da er det jo plutselig ikke så mye igjen å velge mellom....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bare å la være. Forøvrig tror jeg det er mennesker som lager kriger og konflikter, ikke ideologier og religioner selv om disse ofte brukes som påskudd.

Skrevet

Nå var det mer en digresjon enn et ønske om å måtte være medlem av noe. Jeg synes dog det er ganske naivt å si at det er mennesker som starter krig - at ideologier og religion brukes som påskudd.

Selvfølgelig er det mennesker som starter krig, spørsmålet er hvorfor en gruppe mennesker velger å angripe en annen eller flere grupper. Det er neppe så enkelt som at "jeg liker ikke de som er på den andre siden av grensen - la oss gi dem grisebank, og om noen spør, så sier vi det var fordi de mener vår Gud ikke er en ordentlig Gud."

Skrevet

Ja, men det synes ikke jeg. Stort sett handler konflikter om makt, og stort sett har de grupper som initierer konflikt muligheten til å øke sin makt gjennom konflikten. Så drar de med en haug med vattnisser som tror blindt på en eller annen ideologi eller religion, og overbeviser disse om at det er lurt av dem å dø for saken til sjefsluringene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Selvfølgelig har du rett ->>-. Det er også sentralt at de "vattnissene" føler at de ikke har så mye å tape på å dø i krigen.

Thorvald Stoltenberg sa det veldig bra: Utrydder man fattigdom utrydder man krig!

Og tenke seg til at Norge gav Henry Kissinger Nobels fredspris. Mannen skrev i en bok at man måtte ALDRI la noe land bli like velstående som sitt eget! Rimelig pinlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...