Alba44 Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 Hs og sykehuset anbefalte oss det, men det har dessverre bare blitt med en gang...Det lukta så ille av lillegutt i mange timer etterpå, så har ikke klart det flere ganger.. Vi brukte en liten sprøytebeholder til å gi han og selv om vi ikke sølte, så var stanken så gjennomtrengende... Jeg vil jo så gjerne at han skal få de tilskudd han trenger, og jeg var flink og spiste omega 3 gjennom hele svangerskapet... Hvordan gjør dere det? Her i huset er vi glad i fisk, og lillegutt kommer til å få fisk i ulike varianter når han blir gammel nok. Men: den tranlukta er mye verre enn jeg hadde trodd...
Mamma Mirabell Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 jeg fikser ikke den lukta så vi gir lille klump d vitamin dråper i steden .. veldig lettvint, drypper de bare rett i munnen hans :) smaker igen ting og lukter ingen ting
Alba44 Skrevet 20. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2007 Så d-vitaminer er et godt alternativ? Huff nei...den lukta er virkelig ille... Husker jeg brakk meg som barn.
LINDA*** Skrevet 20. august 2007 #4 Skrevet 20. august 2007 Jeg gir ikke tran. Gutten min gulper i tide og utide og mamma har sagt at det blir flekker som er vanskelige å få av på klær. Dessuten det med lukta også... Jeg gir d-dråper (selv om det finnes i mme og bør egentlig ikke gi det...), men uansett... På d-dråpeflaska står det at man ikke trenger å gi tran om man gir d-dråper. Faktisk.
Mia_I Skrevet 20. august 2007 #5 Skrevet 20. august 2007 Vi gir tran - etter kanskje en uke der det meste kom ut igjen, tar hun det nå stort sett uten problem. I starten var vi dumme og ga tranen mens hun hadde klærne på, men nå tar vi det på stellebordet - mye mindre søl da... for det stinker, og de flekkene er jammen vanskelige å få bort! For oss lønte det seg å begynne med veldig lite, under en halv teskje, og så heller øke nå som hun ikke spytter ut alt igjen. Men gir fortsatt mindre enn en teskje (er tre måneder)
Mamma til to tette Skrevet 20. august 2007 #6 Skrevet 20. august 2007 Her går det ned på høykant. Får en skje og selv om fjeset vrenger seg så har han til dags dato aldri spyttet det ut. Gir ham flaske rett etterpå slik at han får bort smaken. Lukter litt av munnen hans rett etterpå men kan ikke si at jeg plages av lukten. Han gulper veldig lite så kanskje derfor. Husker venninnes barn som gulpet masse og rundt ham lå det alltid en eim av tran ,-)
Alba44 Skrevet 20. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. august 2007 Kanskje jeg fortsatt har gravid-nese, for den lukta kjente jeg såå godt selv om vi ikke sølte. Selv etter tur ute med vogna så var eimen rundt han lenge...
Forskeren Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 Vi gir tran, tar av alle klærne, holder han over vasken, jeg gir med t-skje og pappa holder og bøyer gutten bakover, he-he... Skikkelig tvang, men han synes ikke det er så ille. Gjort samme greia med storesøster, hun tar gladelig en stor skje tran hver kveld (Selv liker jeg det ikke, tar omega 3... snakk om dobbeltmoral:))
Bibi m/2 nå (",) Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Jeg gir d-vitamin dråper , 5 dråper pr dag
Frk. Vable Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 Vi har bare gitt et par ganger, burde sikkert gjort det oftere, men jeg selv klarer ikke få det ned. Brekker meg med en gang jeg får det i munnen, og syns så synd på lillegutten som vi tvangsforer med det. Så har "glemt" det i en periode nå...
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #13 Skrevet 20. august 2007 Nei. Babyen gulper en del, og jeg er ikke interessert i å få tranflekker på møblene, klærne mine og klærne hans.. Har ikke råd til å handle alt nytt. Tar omega3 selv, så han får forhåpentligvis litt gjennom melka.
Mmmmmmamman Skrevet 20. august 2007 #14 Skrevet 20. august 2007 Ja! Og D-vitamindråper blir IKKE det samme, de inneholder jo kun D-vitaminer! Gjør at du ikke får en benskjør unge, men hjelper lite på de tingene omega-3 er viktige for. F.eks. trenger hjernen til barn mange av de gode fettsyrene nå som den er i ekstrem utvikling. Enkelt forklart bruker hjernecellene fettsyrer når de bygger "broer" seg i mellom, lager forbindelser som trengs til både hukommelse og forskjellig. Undersøkelser viser at barn som får omega-3-tilskudd er smartere enn andre barn. Syns 5ml tran pr dag er en billig investering. I tillegg til alle helsefordelene vi vet at omega-3 gir! Syns det blir litt egoistisk å ikke gi tran til ungen fordi en syns det lukter så ille.. Da har man jammen en bra "skjør" nese, giidameg! Pass på at tranen du gir er fersk, da lukter den minst. Bytt gjerne flaske før du har gått tom altså! Bedre det enn gammel tran. Det går også an å bruke selolje, kanskje det lukter bedre for noen? Har en bedre fettsyresammensetning enn tran, men litt mindre tilgjengelig. Får det ihvertfall ikke på supern her.. Vi har ennå ikke opplevd å få ødelagt klær pga tran, men kjenner mange som har det så jeg tok masse forholdsregler da vi begynte. I starten ga vi alltid på stellebordet, naken baby.. Men, det var vanskelig å få rutine på det og huske det hver dag. Har jo ikke tran på badet til vanlig.. Så nå som vi gir grøt er det mye greiere, lillegutt får tranen før grøten. Nå er han mye flinkere til å svelge unna også, så nå tør jeg gi med kun en smekke mellom han og klærne:) Gir med sprøyte, så han får bare litt og litt inn i munnen. Tar ofte 5min og vel så det å gi ham 5ml. Litt grimaser, men ikke verre enn at han skravler og ler imellom "sprutene" fra sprøyta. Tran gjør at mange barn gulper mye, men helsesøster ga oss et tips som har fungert kjempegodt. Varm tranen først! Iskald tran fra kjøleskapet "blander seg" dårligere i magen. Så når jeg har dratt tranen opp i sprøyta holder jeg den under springen med varmt vann et øyeblikk. Og vi har aldri opplevd trangulp! Lykke til!
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 20. august 2007 #15 Skrevet 20. august 2007 jeg fikk beskjed på HS at biovit gjør samme nytta som tran. Største bruker det og derfor sa hun at vi da godt kunne gi det til mini også. Da slipper man evnt flekker ved gulping ol... Har fått en del ødelagte klær etter storebror som følge ava at han spytta ut eller gulpa opp igjen tran. Gidder ikke ødlegge enda mere, så da ble det biovit her, de elsker det begge to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå