Sitterpåpc Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 Trenger litt innspill her. Saken er den at jeg har en 8 år gammel gutt som ikke kommer inn i "gjengen" på skola. Det vil si at han var eneste ungen som begynte på skolen fra den barnehagen han gikk i, så han kjente ingen som han begynte sammen med da han begynte i 1. kl. Eller det vil si han kjente ett par stk fra utenom bhg da, men ingen fra bhg eller som han brukte å være mye sammen med. Han begynte nå i 3. kl. I tillegg til at han ikke kjente noen fra før, så er han en litt forsiktig type som igjen ikke er interessert i fotball slik som 99% av de andre gutta i klassen driver med. Så det blir ingen "inngangsbillett" der heller. Og han er jo ikke noen pågåen type som bare slenger seg med og sier "her er jeg, ta meg som jeg er". På toppen av det hele sliter de med noe dårlig miljø i klassen. Over halvparten av gutta "går for lut og kaldt vann" hjemme uten noen spesielle regler. De er ute og sykler i sentrum til lenge etter det som er normal leggetid for en 8 åring. De har et språkbruk som kan gi bakoversveis på noenogenhver. De er frekke og utidige for å si det rett ut. Og saken blir jo ikke noe bedre når de har en mer eller mindre inkompetent lærer som har gitt opp gutta, ikke ser de stille elevene og som favoriserer jentene. Å snakke med lærer har jeg gitt opp, det går ikke. Ledelsen på skolen ser ikke hva som foregår rett foran øya på dem heller. Men dette med dårlig miljø har vært tatt opp på foreldremøter. Da av de foreldrene til de få (3-4) gutta som tar sitt foreldreansvar høytidelig. Men hva hjelper det når det er bare oss som møter opp, og ikke de foreldrene det gjelder. Men nå skal det være sagt at hvilke husregler andre velger å ha har ikke jeg noe med. Men Jeg syns skolen burde ta på alvor denne utidige oppførselen til disse gutta det gjelder og markere at det er uakseptabelt å stå å rope "din forbanna forpulte taper" etter andre. Noe jeg har observert mange ganger og skolens ansatte har også hørt det uten å ta affære. Men nok om det. Min gutt har da ikke kommet inn i gjengen på skola. Ikke at jeg vil ha han sammen med disse gutta da. Men han har så og si ingen venner på skola. Bare noen få utenom. Han sier at disse gutta det gjelder ikke liker han og er ekle med han osv (noe det ikke har hjulpet å ta opp med skolen) Han sier de syns han er stygg osv osv. Men han kan ikke si de har sagt det, han bare tror de syns det. Så selvtilliten hans er jo ikke akkurat skyhøy for å si det sånn. Jeg har forklart han gang på gang at det er ikke han som har et problem, men de andre som har det fordi de ikke har lært å oppføre seg mot andre. Han har en som går noen trinn over han som han bruker å leke med. Men dette er ikke noen heldig situasjon det heller. For denne gutten er ikke snill med min. Når min ikke gjør som han andre vil, så tar han andre stupetak på han og tvinger han, kaller han stygge ting etc. Og min fortsetter å leke med han, fordi det er bedre å leke med han enn ingen i hans øyne. Men selvtiliten hans blir jo ikke bedre av å være sammen med han. At denne andre gutten ikke har noen andre venner fordi han oppfører seg sånn spiller jo inn på min kar også. For de andre må tro jo han er likedan som han siden de leker sammen. Så sier han at han har lyst til å leke med de 2 gutta som er ordentlige gutter (snille med god oppførsel) og de to som bare av og til er frekke (noe jeg tror bunner i at de skal tøffe seg for denne gjengen da). Men han vet ikke hvordan, og de vil ikke ha han med seg osv. Men de kjenner han jo ikke. så da ringer de jo ikke for å få han med ut osv. Og min vil helst ikke dra til dem. Han er en liten stuegris som trives best hjemme, han vil de skal komme til han. Men jeg har sagt at han må jo dra til dem og bli kjent med dem, så kommer det andre etterhvert. Vi voksne kjenner jo hverandre, så det blir jo ikke noen kunstig situasjon å dra til dem heller da. Så nå kommer jeg til å pushe han litt på de tinga. Og man skal jo ikke akkurat "kjøpe" seg venner. Men min kommer til å ha tyggis i lomma når han drar ut. Så kan han spandre på dem. Så har jeg sagt til han at han må jo ikke være beskjeden. Han må jo fortelle om lekene han har og invitere dem hjem til seg for å se på ditt eller datt. Og om jeg så skal være sjøfør til bilen ikke vil mer, så skal jeg gjerne kjøre dem på kino og div. Man skal ikke "kjøpe" seg venner, men han må gjøre seg mer "attraktiv" og "spennende" og ikke eksludere seg selv fra de andre, om dere skjønner hva jeg mener. Så har jeg tenkt å melde han på en eller annen form for sportslig aktivitet. Så han kan treffe andre utenom skolen. En form for kampsport tenkte jeg. Det bygger opp selvtilliten. Det er så sårt å se på han. Han har lyst å være med de andre, men tørr liksom ikke. Og det denne tøffe gjengen holder på med, går nok under kategorien mobbing. Og det skal ikke foregå. Men her ser det ikke ut til at det nytter å ta ondet derifra. Men han trenger jo ikke gjøre seg til et mobbeoffer. Altså jeg tror at om han hadde vært mer "med" sammen med andre unger, hadde hatt litt mer guts og ikke tatt ting så innpå seg, så hadde han klart seg så mye bedre. Sånn som det er nå, så blir det bare en ond sirkel. Å få seg noen gode venner hjelper mye på tror jeg. Og det gjelder jo hele livet gjennom. Han vil jo alltid møte på motgang i en eller annen form. Men han kan jo ikke sette seg ned å opp eller vente på at andre skal ordne opp. Trenger gode råd, nye innfallsvinkler etc her nå.
Gjest Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 Dett var en trist situasjon, og ekstra trist når skolen ikke tar affære. Men all ros til deg, du har virkleig tenkt igjennom dette og det du har tenkt å gjøre virker veldig fornuftig. Å dra på besøk og få besøk er nok riktig løsning siden skolen ikke fungerer slik den skal. Jeg har ingen råd fordi det er akkurat slik du gjør det jeg hadde villa gjort også. Jobb med selvtilliten til gutten din, fang opp det han er god på og la han holde på med det. Lykke til!
La Perla Skrevet 20. august 2007 #3 Skrevet 20. august 2007 Huff, så vondt for gutten din å være utenfor. Jeg synes også det høres ut som om du gjør alt riktig. Men har dere ikke hatt "vennegrupper" i den klassen? Mine barn har hatt vennegrupper med sine klasser. Det vil si at lærerne setter sammen grupper med barn som normalt ikke leker så mye sammen, vanligvis i grupper på ca. 4 barn. Så inviterer de hvarandre hjem til seg: hjem til ett barn hver måned, etter skoletid. Så løpet av høsten har den gruppen vært sammen 4 ettermiddager. Så blir det nye grupper etter jul. Kanskje du skal foreslå noe sånt for de andre foreldrene, hvis dere ikke allerede har det? Da "må" de andre barna være med ham fordi de voksne arrangerer det, og da blir de bedre kjent med ham og får kanskje lyst til å være med ham utenom disse gruppene også.
Sitterpåpc Skrevet 20. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 20. august 2007 De har ikke hatt det. Det er foreslått, men avslått igjen fordi enkelte foreldre ikke ser "vitsen" i det (de samme foreldrene som går igjen her). så jeg tenkte på en måte at nå tar jeg skjeen i egen hånd og så inviterer han seg selv til, og inviterer tilbake igjen de gutta han har lyst til å leke med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå