Gjest Skrevet 20. august 2007 #1 Skrevet 20. august 2007 Vi har sen sommerferie i år og reiser snart to uker til leid hus i utlandet. Har invitert med svigermor. Dels fordi svigerfar aldri blir med på noe ferie og dels fordi det kan være hyggelig for våre to små på 7 mnd og 2,5 år. Og så er jeg begynt å grue meg etter besøk av svigers i helgen. Hva er det med denne besteforeldregenerasjonen? Vi er svært bevisst hvordan vi opptrer overfor våre barn for å få til mest mulig ro og minst mulig kaos for oss alle. Og vi er opptatt av respekt og likeverdighet overfor ungene. Men min svigermor driver hele tiden og kommenterer eldste jenta i alt hun gjør og foretar seg, særlig når hun skal spise. Et mas og et gnål blir det i ett. Og så kommentarer som "Hvorfor sier du bare nei til bestemor?", "Å så flink du er". I tillegg tror hun visst at hun trenger å oppdra og blander seg inn i det vi har av avtaler og besjeder overfor jentungen. Jeg tror ikke jeg greier å holde ut dette i en ferie som jeg har gleda meg sånn til. Jeg vil ikke klare å slappe av og nyte den lille familien min som jeg er så ufattelig glad i. Vet at jeg er veldig sensitiv overfor andre mennesker som virker lite reflekterte og "sleivete" i sin væremåte. Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg kan tenke om dette? Hvordan kan jeg evt. si ifra slik at hun slapper mer av og lar være en del av alle de idiotiske kommentarene om alt mulig?
Solskinnsjenta Skrevet 20. august 2007 #2 Skrevet 20. august 2007 Du kan ihvertfall inkludere svigermor i eventuelle avtaler dere har med eldstejenta (kun nugatti om lørdag o.l.) Har ikke noen råd for å få bukt med kommentarene dessverre. Ellers blir hun sikkert stolt og fornøyd hvis du spør henne om litt råd (til mindre viktige ting...). Hun har jo klart å oppdra kjæresten din, og du liker jo hvordan han er?
Sinah Skrevet 20. august 2007 #3 Skrevet 20. august 2007 Signerer! Det er et av mine store irritasjonsmoment overfor svigermor, også, at hun kan være ganske lite reflektert. Med fare for å bli beskyldt for å være ovenfra og ned, har det nok både med utdanningsnivå og en generasjonskløft å gjøre. Vi er en generasjon som reflekterer (kanskje voldsomt) mye over hva som er best for barna våre, og på hvilken måte vi best kan oppdra de til å bli harmoniske etc. Ikke for at vi var de første som tenkte på det, men fokuset er nok større nå enn tidligere. Har kommet fram til at det er ikke så farlig hva svigers eller andre sier og gjør overfor mine barn. Det er hva vi med den daglige omsorgen gjør og sier, som har størst innflytelse uansett. Så jeg synes jeg og resten av familien er best tjent med at jeg ser gjennom fingrene med det meste fra den kanten. Samtidig skal hun ha at hun har oppdratt to flotte sønner!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå