embarazada84 Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 vil gjerne amme og uten problemer. leste det var bra å herde brystvortene før fødsel. noen som vet hvordan dette foregår i praksis?
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Jeg bruker skrubbekluten idusjen...Skrubber dem en stund rett å slett...
Caelyn Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 Ikke anbefalt å gjøre det hørte jeg. Da sprekker de bare enda mer om de skulle sprekke.
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 19. august 2007 #4 Skrevet 19. august 2007 jeg tror mok alle blir såre i starten uansett.. jeg hadde sinnsykt vondt den første tiden.. blødde og greier. men det er ikke så lange tiden før de herdes.. tok meg vel ca 2 uker. er bare å bite tennene sammen og holde ut den tiden:)
embarazada84 Skrevet 19. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2007 enda mer smerte å se frem til!
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 det går veldig greit.. du er så forelska i ungen din da at de smertene blåser du i:)
Anonym bruker Skrevet 20. august 2007 #8 Skrevet 20. august 2007 Den "gamle" måten er en tørr frotè klut/håndkle å masser å dra litt i brystvorta.
Mamzen Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Huff å huff, la nå brystvortene deres være i fred... Når baby begynner å suge blir det vondt uansett og grunnen til det er at det blir gnagsår på brystvorten og at den blir sugd utover. Brysvorten blir som en slags træl etterhvert og dette kan man ikke forberede med skrubbing. kan jo samenlignes med et gnagsår på hælen, man vet jo ikke akkurat hvor man får sår før man har prøvd skoen..
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 Jeg leste i "gravid"boka mi at en ikke skulle gni og dra i brystvorta...Det var pga at det frigjorde et hormon som gjorde at livmora trakk seg sammen..og kunne gi babyen for lite oksygen den perioden.... Det stod at om en skulle gjøre det, så skulle man gjøre det første gangen med et ctg apparat rundt magen for å se hvordan babyen reagerte på det.....Det var d som stod....
Anne-B. Skrevet 20. august 2007 #11 Skrevet 20. august 2007 Inne på ammedebatten på DiB anbefaler ikke ammehjelpen at man herder brystvortene, fordi det blir større sprekker og derfor vondere og huden er tykkere.
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 20. august 2007 #12 Skrevet 20. august 2007 når du pusser tennene, kan du ta ett par tak over hver brystvorte.. alt med måte sier nå jeg..
Anonym bruker Skrevet 21. august 2007 #13 Skrevet 21. august 2007 det viktigste er riktig ammeteknikk helt fra første stund, og det kan de hjelpe deg med på barsel..
hagbarta.no 7-fødeklar!c Skrevet 21. august 2007 #14 Skrevet 21. august 2007 enda en gammel etterlevning....man skal ikke herde brystvortene,blir vel ikke anbefalt enda vel?
Anonym bruker Skrevet 21. august 2007 #15 Skrevet 21. august 2007 I alle bøker jeg har lest og i alle samtaler jeg har hatt med jordmor og lege sier de at vi ikke skal herde brystvortene. Det var noe en gjorde før i tiden. Sammenikningen med gnagsår på foten er bra. Du får jo ikke noe mindre gnagsår av å klore deg på foten i en uke før du tar på nye sko? Det skal ikke gjøre vondt/blø når du ammer. Da har babyen feil sugetak. Dette får du hjelp til på føden. Ikke noe å bekymre seg for
tebekaa Skrevet 21. august 2007 #16 Skrevet 21. august 2007 Spurte erfaren jordmor på Ullevål om dette i går. Hun sa at det IKKE anbefales å herde brystvortene. Det viktigste man kan gjøre er å få hjelp til riktig ammeteknikk fra starten. Jeg har 2 barn fra før som jeg har ammet, og vet at det er lettere sagt enn gjort å ha riktig ammeteknikk, siden ungene suger forskjellig. Jeg hadde en glupsk jente som gapet skikkelig over hele brystvorten (såkalt korrekt sugeteknikk) og en som var "sutter" (fører garantert til såre brystvorter). Men det går seg jo til etterhvert uansett.
mari.a Skrevet 21. august 2007 #17 Skrevet 21. august 2007 hadde også en sutter...uff d var vondt-selv m mye hjelp på barsel, ammepoliklinikk og div tok d 3uker før han sluttet å sutte og begynte å suge..mye blod og tårer og forferdelig vondt...men er glad jeg holdt ut...
gobop Skrevet 21. august 2007 #18 Skrevet 21. august 2007 Oi da, her var det mye for og i mot... Det første mamma anbefalte meg var å herde dem, det hadde hun god erfaring med. Men kanskje vi hadde god sugeteknikk som nevnt over her? Ellers skriver jo Gro Nylander om å gå uten BH/med hull i BH den siste tiden, og dette må jo delvis være herding (i tillegg til at de får strutte mer). Personlig tørker jeg meg litt røffere med håndduken over brystene nå, og planlegger å gå med "frie" brystvorter de siste ukene. Jeg tenker at de i hvertfall bør tåle det - det er jo mer naturlig enn å pakke dem inn i polstret BH... Men jeg vil også prøve å unngå å overstimulere dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå