*3barns mamma* Skrevet 19. august 2007 #1 Skrevet 19. august 2007 trenge litt info og erfaring om spiral. er litt grønn på området. hva er forskjellen på kobber og hormon? hvordan blir blødningene. er det bivirkninger ??
Labbetøs Skrevet 19. august 2007 #2 Skrevet 19. august 2007 Kobber er av kobber, og hormon er en plastspiral som avgir en viss mengde hormoner hele tiden. På kobberspiral får man gjerne kraftigere mens, og menssmertene kan øke litt. På hormonspiral blir blødningene gjerne svakere, og hos noen forsvinner de helt. Menssmertene like så. Det kan være litt smerter og småblødninger den første uka etter innsetting, men ikke noe å snakke høyt om. Hormonspiral koster over 1000 kr (tror jeg betalte 1300), og kobber koster bare noen hundrelapper. De kan sitte i 4-5 år.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #3 Skrevet 19. august 2007 kobber gir mere blødning. Trudde nesten de var gått bort fra den. Men den er rimligere en hormon. Hormon spiral gir så å si ikke noen bløding og er bra synes jeg. jeg har hatt den tre ganger og den kan være inne i 5 til 7 år. Kjempe førnøyd uten noen bivrkninger.
*3barns mamma* Skrevet 19. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. august 2007 ok,takk for svar. kjenner dere hormonspiralen? tenker med samleie og sånt? gjør det vondt å sette denne inn?
Lua på snei :o) Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 heisann,lurte på om det er noe som heter sølvspiral også? Mener at da jeg spurte legen om det var kobberspiral jeg han skulle sette inn så svarte han " nei, det er faktisk sølvspiral " ....? Tenkte at jeg kanskje var så i ammetåka da at jeg hørte feil? )
Mmmmmmamman Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Hei! Jeg har vanlig kobberspiral for andre gang nå og er kjempefornøyd. Første gang var før første barn, så jeg hadde litt menstruasjonssmerter pga den, men ikke ille. Var fint mulig å leve med, brukte Ibux etpar dager hver mnd. Veldig spent på om det blir annerledes nå etter første fødsel. Time will show.. Kunne aldri tenke meg å få hormonspiral, blir gal av hormoner. (Og nå som nybakt mamma er det jammen nok av dem i kroppen om jeg ikke skal tilføre flere!) Har prøvd 5 ulike typer p-piller da jeg var yngre, og p-ring for noen år siden, men nei takk. Blir sur og grinete og mister sexlysten. Ikke snakk om at jeg gidder det! Da tar jeg heller en dag eller to med menssmerter. Ikke vondt å sette inn i det hele tatt, men litt ømt og "uggen" følelse i magen samme dag. Lykke til!
meg & to små vampyrer Skrevet 19. august 2007 #7 Skrevet 19. august 2007 Det er ikke sånn at alle mister eller får minde mens av hormonspiral, noen av oss blør HVER DAG i mange måneder. Å blø opp til 6 mnd er normalt med denne. Greit å vite av aktuelle bivirkninger.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #8 Skrevet 19. august 2007 Anbefaler ikke hormonspiral dersom du tidligere har "reagert" på hormoner i p-piller ol. ...til å bli gal av...
nr3 i mars Skrevet 20. august 2007 #9 Skrevet 20. august 2007 Jeg har hormonspiral og er kjempefornøyd!! Satt den inn 5 uker etter fødselen. Ingen bivirkninger!!! Jeg fikk tilbake mensen forige uke (10 mnd etter fødsel) og blødde kun litt på kvelden. Mulig at mensen har kommet før, uten blødninger. Det er i alle fall veldig å slippe å blø mye :-) Jeg har reagert på hormoner i p-piller før (Diane) men nå merker jeg ikke noe. Mengden hormon som kroppen før fra spiral er veldig liten, og det virker kun lokalt, altså ikke slik som p-piller. Ikke har jeg fått slike triste dager hvor jeg gråter mye heller, hadde det når jeg gikk på Yasmin.
nenja Skrevet 20. august 2007 #10 Skrevet 20. august 2007 Jeg har hørt at det kan ta tid før man kan bli gravid igjen etter å ha tatt ut hormonspiral jeg. Sånn som med p-sprøyte. Noen som har hørt det samme som meg?
Gjest Skrevet 20. august 2007 #11 Skrevet 20. august 2007 Nei det skal ikke ha noe å si, jeg ble fort gravid etter jeg tok ut min spiral i hvertfall.
Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #12 Skrevet 12. oktober 2007 Det er ikke noe som heter "sølvspiral" vel, er det det da???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå